درخواست کمک اردن از ایران برای رهایی از داعش

۲۶ اسفند ۱۳۹۳ | ۱۹:۵۵ کد : ۱۹۴۵۴۳۸ سرخط اخبار
اردن برای رهایی از داعش دست به دامن ایران شده است و در این چارچوب سردار قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران ایران چندی پیش وارد امان پایتخت اردن شد.

به گزارش شبکه خبر پایگاه خبری اسرار عربیه در گزارشی به نقل از پایگاه خبری صهیونیستی درباره سفر اخیر ناصر جوده، وزیر امور خارجه اردن به تهران نوشت : به نقل از پایگاه خبری صهیونیستی دبکا نوشت :  اردن برای رهایی از داعش دست به دامن ایران شده است و در این چارچوب سردار قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران ایران چندی پیش وارد امان پایتخت اردن شد.

اسرار عربیه افزود: ژنرال قاسم سلیمانی پنجشنبه پنج ماه مارس (14 اسفند ماه)  بنا بر دعوت فیصل الشوبکی، رئیس دستگاه اطلاعاتی اردن وارد امان شد و شاید شخص ملک عبدالله دوم شاه اردن نیز با وی دیدار کرده باشد و پس از آن ناصر جوده وزیر امور خارجه اردن به تهران رفت. 

اسرار عربیه همچنین به نقل از یک منبع اردنی نوشت : دلیل نزدیکی اردن به ایران این است که اردن نتوانسته است، ضربه ای کاری به داعش در سوریه و عراق وارد کند و به همین دلیل دست به دامن ایران شده است تا ایران به این کشور برای حفاظت از اردن در مقابل خطر داعش کمک کند، زیرا ایرانی ها تنها کسانی هستند که از ماهها پیش تاکنون پیروزی هایی در منطقه داشته اند و حتی پیروزی ها و نفوذ ایرانی ها از سوریه نیز فراتر رفته و به یمن نیز رسیده است.

این منبع اردنی افزود: اردن خود را مقابل تهدید داعش می بیند و داعش را عامل تهدید نظام سیاسی خود می داند و البته اردن دشمن  ایران و حزب الله و متحدان ایران نیز بوده است، اما واقعیت این است که ایران و متحدانش اکنون پیروزی کسب می کنند و به همین دلیل اردن بسیار سریع دست به دامن تهران شد و خواستار کمک تهران شد و از ائتلاف ضد داعش روی گرداند. 

اسرار عربیه در ادامه به نقل از دبکا نوشت : دیدار ناصر جوده از تهران در حقیقت به معنای اعتراف یکی از قدیمی ترین متحدان سنی مذهب آمریکا در منطقه به قدرت و نفوذ  ایران و واقعیت های کنونی است. 

دبکا ادعا کرد، زمانی که سردار سلیمانی از عراق عازم اردن بود، جنگنده های نیروی هوایی پادشاهی اردن،  کاروان وی را از بغداد تا امان همراهی کرده است و ژنرال سلیمانی در امان با مقام های اطلاعاتی و نظامی اردنی درباره روند نبردها ضد داعش در سوریه و عراق سخن گفته است و اردن نیز برای هماهنگی سیاسی و عملیاتی با تهران در اعلام آمادگی کرده است.  

بر اساس گزارش دبکا، اکنون حدود 12هزار سرباز آمریکایی که بیشتر آن ها از جمله نیروهای ویژه هستند، در اردن حضور دارند و ماموریت آن ها حفظ تخت شاهی اردن در مقابل تهدیدات ناشی از سمت سوریه است. 

دبکا در پایان نوشت : به محض این که ژنرال مارتین دمپسی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا وارد بغداد شد، سردار سلیمانی نیز به بغداد بازگشت.

کلید واژه ها: اردن امان


نظر شما :