درخواست جدید غرب از ایران چیست؟

۲۵ بهمن ۱۳۹۲ | ۲۱:۰۵ کد : ۱۹۲۸۶۸۷ سرخط اخبار

به فاصله چند روز مانده به ازسرگیری مذاکرات ایران و گروه 1+5 برای رسیدن به توافق جامع هسته ای، یکی از مباحث مهم در محافل مختلف، ماهیت درخواست های دو طرف و محتوای توافق نهایی است. در این زمینه، خبرگزاری «رویترز» به نقل از یک منبع ناشناس، برخی درخواست های غرب از ایران را بیان کرده که در مواردی، غیرمعقول و غیرعملی به نظر می رسد.

به گزارش «تابناک»، خبرگزاری «رویترز» می نویسد زمانی که قدرت های جهانی طی چند روز آینده مذاکرات هسته ای با ایران را از سر بگیرند، مهمترین مسئله برای غرب، چگونگی اطمینان یافتن از این امر است که ایران، با رها کردن میزانی کافی از فعالیت های هسته ای خود، به سمت دستیابی به بمب هسته ای حرکت نخواهد کرد.

به نوشته این خبرگزاری، دولت های غربی هم اکنون از ایده سابق خود، مبنی بر اینکه ایران باید فعالیت های غنی سازی اورانیوم خود را کاملاً متوقف کند، منصرف شده اند. دیپلمات های غربی اشاره می کنند برنامه هسته ای ایران اکنون تا حدی پیشرفت کرده که ایران به هیچ وجه با توقف کامل آن موافقت نخواهد کرد.

با این حال، اگرچه ایران خواهد توانست در سطح مشخصی به فعالیت های غنی سازی اورانیوم ادامه دهد، غرب خواستار دریافت تضمین هایی است که بر اساس آن، تلاش احتمالی ایران برای دستیابی به سلاح هسته ای تا حدی طول بکشد که قابل شناسایی و گزارش بوده و امکان انجام اقدام مناسب علیه آن وجود داشته باشد.

یک دیپلمات غربی که نخواسته نامش فاش شود در این زمینه به رویترز گفته سوال کلیدی برای غرب، این است که دقیقاً چه نوع «زمان آستانه ای» (زمان لازم برای رسیدن به توانایی ساخت یک سلاح هسته ای) درباره ایران قابل پذیرش خواهد بود.

بر این اساس، غرب اعتقاد دارد که به منظور افزایش این زمان آستانه ای، ایران باید مجموعه اقداماتی را شامل محدود کردن غنی سازی اورانیوم و رساندن آن به غلظت پایین، توقف کار شماری از سانتریفیوژها که هم اکنون مشغول غنی سازی اورانیوم هستند، محدود کردن تحقیقات هسته ای و پذیرش بازرسی های شدید بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی انجام دهد.

در همین زمینه، رابرت آینهورن، از مقامات سابق وزارت خارجه آمریکا می گوید دور جدید مذاکرات هسته ای، در فضایی آغاز خواهد شد که دو طرف اختلاف نظر بسیار زیادی با یکدیگر دارند و مشخص نیست که نتیجه کار چه خواهد بود. با این حال، از نظر آمریکا ایران تنها می تواند توانایی غنی سازی بسیار محدودی را در اختیار داشته باشد.   

این در حالی است که پیش از این، مواردی همچون توقف کار سانتریفیوژها و نیز محدودیت تحقیقات هسته ای، از سوی ایران به عنوان خط قرمزهایی یاد شده که پذیرش آن ها به هیچ عنوان امکان پذیر نیست. چند روز پیش و در جریان مراسم سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در 22 بهمن نیز حسن روحانی، رئیس جمهور کشور در سخنانی اشاره کرد که برنامه هسته ای ایران «تا ابد» ادامه پیدا خواهد کرد.

کلید واژه ها: غنی سازی اورانیوم


نظر شما :