ناگفته‌های هفته از زبان دیپلماسی ایرانی

از هشدار به رای دهندگان تا ممانعت از ورود شیعیان به مصر

۱۹ دی ۱۳۹۲ | ۱۴:۳۰ کد : ۱۹۲۷۰۷۹ اخبار اصلی خاورمیانه
تصویب تبدیل شدن زبان کردی به زبان رسمی عراق، پذیرفتن 1500 پناهنده سوری توسط انگلیس، تعطیلی فرودگاه برمن آلمان به دلیل مشاهده جسمی نامعلوم، انتقاد نامزد نخست وزیری جریان صدر از نوری مالکی و غیره از جمله ناگفته‌های این هفته دیپلماسی ایرانی هستند.
از هشدار به رای دهندگان تا ممانعت از ورود شیعیان به مصر

دیپلماسی ایرانی: "ناگفته های هفته از زبان دیپلماسی ایرانی" نام مجموعه ای است که هر هفته در روزهای پنج شنبه منتشر می شود. در این مجموعه اخباری که عموما در مقاله ها، یادداشت ها، منابع خبری، روزنامه ها و پایگاه های خبری جهان منتشر می شوند و از چشم بسیاری از خبرگزاری ها و منابع خبری دور می مانند، استخراج شده و در اختیار خوانندگان قرار می گیرد:

زبان کردی، زبان رسمی عراق می شود

مجلس نمایندگان عراق در جلسه روز سه شنبه خود قانون زبان رسمی را تصویب کرد که بر اساس آن زبان کردی در همه استان های عراق زبان رسمی می شود.

به گزارش پایگاه خبری الفرات نیوز، علی شلاه، رئیس کمیسیون فرهنگی و رسانه ای مجلس عراق، در کنفرانسی مطبوعاتی با حضور نمایندگان اقلیت های گوناگون عراق تأکید کرد که این کشور مهد تمدن ها بوده و این قانون مایه تقویت و گسترش تمدن انسانی در عراق می شود.

او تأکید کرد که اجرای این قانون به توسعه و تثبیت دموکراسی در کشور کمک می کند.

لندن: 1500 پناهنده سوری را پذیرفته ایم

نک کلگ، معاون نخست وزیر انگلیس گفت که کشورش تا کنون در حدود 1500 پناهنده سوری را در خاک خود پذیرفته است.

به گزارش یونایتد پرس اینترنشنال، وی همچنین گفت در حال بررسی صدها پناهنده دیگر سوری هستیم تا در صورت امکان پناهندگی آنها را نیز در خاک انگلستان بپذیریم.

پیش از این سازمان امور پناهندگان سازمان ملل از این که دولت انگلیس پناهندگان سوری را با پناهندگان آمده از خاورمیانه در کمپ های پناهندگان در جاهای دور افتاده اسکان داده است، انتقاد کرده بود و خواستار لحاظ مسئولیت های انسان دوستانه در قبال آنها و رسیدگی بیشتر به امورشان شده بود.

کلگ این انتقادها را رد کرد و گفت بر خلاف آن چه برخی مدعی شده اند روابط ما با پناهندگان سوری خجالت آور نیست.

حماس 7 زندانی فتح را آزاد کرد

وزارت کشور دولت حماس در غزه در راستای آشتی با جریان فتح و از روی حسن نیت 7 زندانی این جریان را آزاد کرد.

به گزارش خبرگزاری یونایتد پرس اینترنشنال، این افراد به دلیل مسائل امنیتی بازداشت شده بودند.

وزرات کشور دولت حماس اعلام کرد که هیچ زندانی سیاسی از سوی جریان فتح دستگیر نشده و همه دستگیری ها به دلیل مسائل امنیتی بوده است.

این وزارت خانه آزادی این افراد را نشان از اصرار و پافشاری حماس به آشتی ملی دانست و گفت ما برای تحقق آشتی ملی حاضر به هر کاری هستیم.

جسم نامعلوم پروازها را در آْلمان تعلیق کرد

به دلیل روئیت جسمی نامعلوم در فضای فرودگاه برمن در شمال آلمان، مقام های این فرودگاه برای ساعاتی دستور به لغو پروازها دادند.

به گزارش خبرگزاری افی، سخنگوی پلیس محلی منطقه برمن در این باره گفت: «نمی دانیم که این جسم چه بود ولی مطمئنیم که در آسمان شیئی بود که باعث نگرانی ما شد و به همین دلیل پروازها را لغو کردیم.»

وی همچنین گفت: «احتمالا این شیء نورانی چیزی مثل هواپیمای بدون سرنشین یا پهپاد بوده است.»

این جسم نامعلوم بعد از سه ساعت از روی رادارهای فرودگاه برمن محو شد بدون این که مشخص شود واقعا چه بوده است.

هشدار به رای دهندگان مصری خارج از کشور

عفیفی عبدالوهاب، سفیر مصر در عربستان هشدار داد در صورتی که در جریان رای گیری برای همه پرسی قانون اساسی جدید مصر کسی بخواهد در درون سفارت شعار سیاسی به سود اخوان المسلمین یا محمد مرسی، رئیس جمهوری سابق سر دهد یا اوضاع را متشنج کند با برخورد قاطع پلیس عربستان مواجه خواهد شد.

به گزارش روزنامه الحیات، چاپ لبنان، قرار است همه پرسی بر سر قانون اساسی مصر چهارشنبه هفته آینده هم زمان با مصر در دیگر کشورها از جمله در عربستان نیز برگزار شود.

عفیفی گفت: «برخورد اولیه ما با خاطیان با عطوفت و دعوت به آرامش خواهد بود اما اگر افراد خاطی بخواهند بر رفتار نابه هنجار خود پافشاری کنند از پلیس عربستان دعوت می کنیم که وارد سفارت شده و با افراد خاطی برخورد کند.»

دردسرآفرینی رئیس پلیس امریکا

نام رئیس پلیس امریکا در ایالت نیوجرسی باعث ایجاد اختلال در موتورهای جستجوی اینترنتی در این ایالت شد.به گزارش روزنامه الحیات، مایکل اسوادینو (Swadino) به دلیل مشابهتش با نام کشور عربستان باعث ایجاد اختلال در موتورهای جستجو شد به گونه ای که افراد در صورت جستجوی نام او شاهد اخبار مرتبط با عربستان می شدند.وی به تازگی کار خود را در این سمت آغاز کرده و برای همین نامش مورد توجه رسانه های محلی قرار گرفته است.سوادینو برای رفع این معضل مجبور به اسپل نام خود در صفحات اینترنتی شد تا افراد جستجوگر آسان تر بتوانند اخبار مرتبط با او را جستجو کنند.

نامزد نخست وزیری جریان صدر خواستار برکناری مالکی شد

جعفر صدر، فرزند آیت الله شهید سیدمحمدباقر صدر، تأکید کرد که از حمله ارتش عراق به تروریست ها در استان الانبار صد در صد حمایت می کند.به گزارش خبرگزاری عراقی واخ او گفت که تروریست ها کافرانی خون خوارند که شایستگی زندگی در کشور را ندارند و از سکوت هشت ساله مالکی در برابر آنان انتقاد کرد و اقدام مالکی در آستانه انتخابات را شک برانگیز دانست.

او گفت که مالکی نه فقط در برابر آنان سکوت کرد که وزارتی برای حمایت آنان تشکیل داد که آن را وزارت «مصالحت ملی» نامید در حالی که باید آن را وزارت «خیانت ملی» خواند و با افتخار از دست آوردهای این وزارت خانه در حمایت از بعثی ها و القاعده سخن گفت و به جای آن باید وزارتی برای رسیدگی به اوضاع قربانیان حزب بعث و القاعده تشکیل می داد.صدر تأکید کرد که مالکی باید از قدرت کناره گیری کند و سال های حکومتش جز ویرانی برای کشور حاصلی نداشته است.بسیاری گمانه زنی کرده اند که جعفر صدر در انتخابات آینده مجلس سرلیست جریان صدر به رهبری مقتدا صدر باشد.

ممانعت مصر از ورود مسافران شیعی

مقام های امنیتی فرودگاه قاهره از ورود 67 شهروند شیعی که تابعیت کانادایی داشتند از ورود به مصر خودداری کرد.به گزارش خبرگزاری رویترز، این افراد از بغداد به قاهره آمده بودند که از سوی مقام های امنیتی مصر بازداشت شده و 24 ساعت در فرودگاه قاهره نگهداری شده و سپس با پرواز بعدی به عراق بازگردانده شدند.به گفته منابع این افراد قصد داشتند در سفر خود به مصر از اماکن متبرکه خاندان اهل بیت (ع) و مساجد دینی این کشور دیدن کنند.به گفته منابع نزدیک به مقام های امنیتی فرودگاه قاهره، پلیس مصر به تازگی محدودیت هایی را برای ورود شیعیان کانادایی به خاک خود اعمال کرده است.

یک میلیون پناهنده سوری در لبنان

سازمان امور پناهندگان و وضعیت فوق العاده لبنان اعلام کرد که تا پایان سال 2013 در حدود یک میلیون شهروند سوری در لبنان اسکان داده شده اند.به گزارش روزنامه لبنانی النهار، از این تعداد نزدیک به 790 هزار نفر نام آنها ثبت شده و نام بیش از یکصدهزار نفر نیز هنوز نامشان ثبت نشده است.

این سازمان همچنین اعلام کرد، رقم کلی شمار پناهندگان در لبنان در حدود یک میلیون و شست و پنج هزار نفر است که از این رقم در حدود یک صد هزار نفر پناهندگان فلسطینی رانده شده از سوریه هستند و 41 هزار نفر نیز لبنانی هایی هستند که در گذشته در سوریه زندگی می کردند و در پی حوادث اخیر سوریه مجبور به ترک این کشور شده اند.

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: مصر قاهره عراق سوريه زبان كردي


نظر شما :