تحریم‌ها باعث افزایش قدرت چانه‌زنی آمریکا نمی‌شود

۱۵ دی ۱۳۹۲ | ۱۸:۴۹ کد : ۱۹۲۶۹۵۹ سرخط اخبار

پایگاه تحلیلی «اینترنشنال اینترست» لایحه تحریم کنگره علیه ایران را برای دستیابی به توافقنامه جامع غیرسازنده توصیف کرد و برخلاف برخی اعضای کنگره اعلام کرد تحریم ها باعث افزایش قدرت چانه زنی آمریکا نمی شود.

به گزارش خبرگزاری فارس، پایگاه تحلیلی «اینترنشنال اینترست» در مطلبی به تشریح دیدگاه مخالفان و موافقان لایحه تحریمی جدید آمریکا علیه ایران پرداخت و نوشت: زمانی که بار دیگر اعضا کنگره دور هم جمع شوند، ابزار اصلی برای بحث درباره ایران، لایحه ای خواهد بود که سناتور مارک کرک و سناتور رابرت منندز ارائه کرده اند. این لایحه تحریم های بیشتری را علیه ایران و خریداران نفت ایران اعمال می کند و شرایط غیرواقع بینانه ای را تعیین کرده تا از اعمال تحریم های بیشتر خودداری شود. از این رو بود که کالین کاهل، مقام اسبق پنتاگون با جزئیات تشریح کرد که تصویب این لایحه برای روند مذاکره با ایران درباره توافقنامه نهایی بسیاری مضر خواهد بود. اما ارائه کنندگان این لایحه بر این باورند تاثیر این لایحه کاملا خلاف این خواهد بود و قدرت چانه زنی آمریکا را افزایش می دهد و این احتمال وجود دارد امتیازاتی را که ما خواهان آن هستیم، ارائه کند.

این پایگاه تحلیلی افزود: برخی اعضا کنگره بر این باورند، «تحریم ها ایران را پای میز مذاکرات آورده است» و اگر تحریم ها چیز خوبی هستند، تحریم های بیشتر بهتر خواهد بود. اما هر کسی که یک دقیقه با جدیت درباره این موضوع فکر کند، متوجه می شود این ایده تا چه اندازه اشتباه است. نقش تحریم ها در آوردن ایران پای مذاکره هر چه باشد، این دورنمای رفع تحریم ها بود و نه افزایش بیشتر آنها که باعث شد ایران پای میز مذاکره بیاید و به توافق برسد. این خلاف هر منطق و روانشناسی است که فکر کنیم درست بعد از اینکه ایران برای رسیدن به توافق اولیه امتیازاتی داده است، اعمال فشار بیشتر و تنبیه بیشتر آن، باعث می شود ایرانی ها امتیازات بیشتری ارائه کنند.

در بخش دیگری از این مطلب آمده: افرادی که برای آمریکا مذاکره می کنند، به خاطر لطمه ای که این لایحه می تواند به مذاکرات وارد کند، مخالف آن هستند. اگر این لایحه واقعا موقعیت مذاکره کنندگان آمریکا را تقویت می کرد، مذاکره کنندگان آمریکا از آن استقبال می کردند. همتایان کرک و منندز در مجلس ایران با ارائه لایحه ای که از ایران می خواهد سطح غنی سازی را بیش از آنچه تاکنون انجام داده اند، بالا ببرند و این مدرکی از تاثیر مخرب تحریم ها بر ایران است. این امر نشان می دهد چگونه تهدید و سرسختی می تواند باعث تهدید و سرختی طرف مقابل شود.

پایگاه تحلیلی اینترنشنال اینترست با طرح این سئوال که آیا تهدید مجلس ایران قانون گذاران آمریکایی را وادار می سازد تا موضع نرم تری اتخاذ کنند یا امتیازات بیشتری ارائه کنند، نوشت: البته که نه. کرک و منندز قطعا این موضوع را تشخیص می دهند. لایحه آنها در راستای منافع کسانی است که می خواهند مذاکره با ایران به شکست بیانجامد و به موفقیت نرسد. از مهمترین این گروه ها، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل است که شفاف بیان کرده مخالف هر گونه توافق با ایران است. از سوی دیگر، سازمان اصلی در واشنگتن یعنی آیپک که به سیاست کابینه نتانیاهو کمک می کند، نیز دلیل خود را دارد تا برای همیشه مخالف ایران باشد. همانطور که مدیر اجرایی سابق آیپک اعلام کرد، مخالف با ایران برای تجارت خوب است. بنابراین اتفاقی نیست که مارک کرک یکی از بزرگترین دریافت کنندگان کمک مالی آیپک است و رابرت منندز نیز در میان دریافت کنندگان کمک مالی آیپک قرار دارد.

کلید واژه ها: کرک آیپک منندز


نظر شما :