منابع مالی آیپک در جیب کیرک و منندز

حامیان تحریم های بیشتر ابله نیستند!

۱۵ دی ۱۳۹۲ | ۱۸:۰۱ کد : ۱۹۲۶۹۴۳ اخبار اصلی آمریکا پرونده هسته ای
آیپک از جمله سازمان هایی است که در واشنگتن سیاست دولت نتانیاهو را دنبال می کند. این در حالی است که کیرک و منندز از جمله اعضای کنگره آمریکا هستند که کمک های مالی قابل توجهی از آیپک دریافت می کنند.
حامیان تحریم های بیشتر ابله نیستند!

دیپلماسی ایرانی: نئوکان های رسمی واشنگتن همچنان در تلاشند راه حل مذاکره ای با ایران بر سر برنامه های هسته ای اش را از طریق اعمال تحریم های بیشتر تخریب کنند و آمریکا را در روند جنگی دیگر در خاورمیانه قرار دهند که تل آویو به آن امید بسته است. اما پائول پیلار تحلیلگر سابق سیا می گوید واقعیت پشت این سفسطه بازی ها پنهان شده است. آنچه در زیر می خوانید یادداشتی است که به قلم او منتشر شده است:

این راه حلی است که سیاستمداران در واشنگتن به ویژه آنهایی که در کنگره هستند باید آن را دنبال کنند: در مورد موضع خود در برابر ایران صادق باشید. آنچه را که واقعا به دنبال آن هستید بیان کنید و بهترین دفاع را از آن به عمل آورید و از ظاهرسازی خودداری کنید.

زمانی که کنگره نخستین جلسه خود را پس از تعطیلات سال نو برگزار کند، یک موضوع مهم در مورد ایران مطرح خواهد بود و آن طرح سناتور مارک کیرک جمهوریخواه و رابرت منندز دمکرات است که می خواهند تحریم های بیشتری را علیه ایران به تصویب برسانند. تحریم هایی که بخش نفت و بانکداری ایران را نشانه می گیرد و به مثابه چراغ سبزی به تل آویو برای اقدام نظامی علیه ایران است. گزینه ای که به طور حتم پای آمریکا نیز به آن کشیده می شود.

همانگونه که کالین کال به طور مفصل توضیح داده است، تصویب این طرح بر روند مذاکره با ایران به منظور دستیابی به توافق نهایی، تاثیر مخربی خواهد داشت. این درحالی است که حامیان این طرح نظر دیگری دارند و می گویند با تصویب تحریم های بیشتر موضع آمریکا در مذاکرات تقویت می شود و ایران نیز امتیازهای مورد نظر را ارایه خواهد کرد.

این امکان وجود دارد که برخی اعضای کنگره، به خصوص آنهایی که هم اکنون امضاء خود را پای این طرح گذاشته اند، به واقع چنین نظری داشته باشند. آنها به تفصیل در مورد اینکه چگونه تحریم ها ایران را پای میز مذاکره کشاند صحبت می کنند. توجیه آنها این است که اگر برخی تحریم ها خوب بوده، تحریم های بیشتر بهتر خواهد بود.

اما هر کسی که با جدیت بیشتری در مورد این موضوع فکر کند، در می یابد این ایده تا چه اندازه اشتباه است. هر نقشی که تحریم ها در بازگرداندن ایران پای میز مذاکره ایفا کرده اند با چشم انداز لغو تحریم ها بوده و نه افزایش آنها. به بیان دیگر در صورتی که تحریم ها تشدید شوند ؛انگیزه ایران برای نهایی کردن قراردادی که محدودیت های زیادی بر برنامه های هسته ای اش اعمال می کند، کاهش می یابد.

مذاکره کنندگان هسته ای آمریکا به دلیل پیامد تحریم ها بر روند مذاکرات با این طرح مخالفند.در صورتی که آنها گمان می کردند این تحریم ها به تقویت موضع آمریکا کمک می کند، از این طرح حمایت می کردند.

کیرک و منندز ابله نیستند. آنها این مسائل را درک می کنند. طرح آنها هدف گروهی را برآورده می کند که به دنبال شکست مذاکرات هستند نه موفقیت آن .

در مقابل طرح کیرک و منندز، نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز طرح دوفوریتی را به هیات رئیسه ارایه داده اند که سطح غنی سازی را برای ایران افزایش می دهد. این طرح در صورتی اجرا می شود که تحریم های جدید در کنگره آمریکا به تصویب برسد. این یک مهر تایید بر واکنشی است که تندروها نسبت به تهدید های یکدیگر نشان می دهند.

کیرک و منندز ابله نیستند. آنها این مسائل را درک می کنند. طرح آنها هدف گروهی را برآورده می کند که به دنبال شکست مذاکرات هستند نه موفقیت آن . در راس این گروه هم دولت بنیامین نتانیاهو قرار دارد. تل آویو به صراحت اعلام کرده است که مخالف هر گونه توافق هسته ای با ایران است.

آیپک از جمله سازمان هایی است که در واشنگتن سیاست دولت نتانیاهو را دنبال می کند. این در حالی است که کیرک و منندز از جمله اعضای کنگره آمریکا هستند که کمک های مالی قابل توجهی از آیپک دریافت می کنند.

صداقت به این معنی است که تاثیر تحریم های بیشتر بر مذاکرات هسته ای به طور واقعی از سوی حامیان آن شرح داده شود. آیا این به نفع آمریکاست که مذاکرات با ایران به شکست برسد؟ یا موفقیت مذاکرات منافع آمریکا را تامین می کند؟

یکی از اهدافی که منافع آمریکا را تامین می کند، جلوگیری از ورود ایران به باشگاه هسته ای است. این هدف از طریق مذاکره با ایران و راه حل مسالمت آمیز بیشتر تامین می شود یا رویکرد مقابله جویانه؟

یک هدف دیگر جلوگیری از درگرفتن جنگی دیگر در خاورمیانه است. پیامدهای جنگی دیگر بر منافع آمریکا روشن است. تمامی این موضوعات باید از دید منافع آمریکا مورد بررسی قرار گیرد. آنهایی که دغدغه های مشخصی در مورد اسرائیل دارند نیز می توانند پرسش های مشابهی را مطرح کنند. اینکه منافع اسرائیل با جنگ تامین می شود یا صلح ؟

تحریریه دیپلماسی ایرانی / 10

کلید واژه ها: منندز آیپک


نظر شما :