ناگفته‌های هفته از زبان دیپلماسی ایرانی

از دیدار سری مسئولان ایرانی و امریکایی تا آخرین نظرسنجی درباره مصر

۰۷ آذر ۱۳۹۲ | ۱۷:۲۲ کد : ۱۹۲۵۲۵۲ اخبار اصلی خاورمیانه
دعوت رسمی امریکا از بارزانی، علاوی و النجیفی، انتقاد الازهر از وضعیت مسلمانان در آنگولا، دیدار سری مسئولان ایرانی و امریکایی، آخرین نظرسنجی درباره وضعیت سیاسی مصر و کدگذاری ای میل ها توسط مایکروسافت از ترس سی‌آی‌ای از جمله ناگفته‌های این هفته دیپلماسی ایرانی هستند.
از دیدار سری مسئولان ایرانی و امریکایی تا آخرین نظرسنجی درباره مصر

دیپلماسی ایرانی: "ناگفته های هفته از زبان دیپلماسی ایرانی" نام مجموعه ای است که هر هفته در روزهای پنج شنبه منتشر می شود. در این مجموعه اخباری که عموما در مقاله ها، یادداشت ها، منابع خبری، روزنامه ها و پایگاه های خبری جهان منتشر می شوند و از چشم بسیاری از خبرگزاری ها و منابع خبری دور می مانند، استخراج شده و در اختیار خوانندگان قرار می گیرد:

دعوت رسمی امریکا از بارزانی و علاوی و النجیفی

خبرگزاری آناتول ترکیه خبر داد که ایالات متحده از مسعود بارزانی و ایاد علاوی و اسامه النجیفی برای دیدار از واشنگتن دعوت رسمی به عمل آورده است.

این خبرگزاری به نقل از محمد الخالدی، عضو هیئت رئیسه مجلس عراق، خبر داد که موعد این دیدار هنوز مشخص نشده است و افزود که مسئله امنیت و اختلافات دولت مرکزی و حکومت ایالتی کردستان و انتخابات آینده و بحران سوریه از مهم ترین محورهای مذاکرات این سه رهبر سیاسی عراق در واشنگتن خواهد بود.

این در حالی است که در اواخر ماه گذشته میلادی نوری مالکی در سفری رسمی به ایالات متحده رفته بود.

الازهر اقدامات آنگولا را محکوم کرد

دانشگاه الازهر مصر اقدامات دولت آنگولا در منع ترویج دین اسلام و ممانعت مسلمانان از انجام مناسک دینی شان را محکوم کرد.

به گزارش خبرگزاری یونایتد پرس اینترنشنال، الازهر در بیانه خود آورده است که امیدواریم آن چه در رسانه ها در این زمینه آمده است صحیح نباشد چرا که با آزادی دینی منافات دارد و ساده ترین حقوق انسان ها و مبادی تسامح و زندگی مسالمت آمیز در کنار یکدیگر را زیر پا می گذارد.

الازهر همچنین خواستار توضیح دولت آنگولا در این زمینه به ویژه درباره نابودی مساجد شد و اعلام کرد که باید مواضع خود را در قبال این فعالیت ها به روشنی بیان کند.

روسیه 77 درصد سلاح های شیمیایی اش را نابود کرد

دولت روسیه اعلام کرد که 77 درصد از سلاح های شیمیایی خود را تا کنون نابود کرده و امیدوار است تا پایان سال آینده تمامی این تسلیحات را از بین ببرد.

به گزارش خبرگزاری نووستی، میخائیل بابیتس، رئیس کمیسیون دولت روسیه در امور خلع سلاح های شمیایی در این باره گفت: «روسیه 77 درصد از سلاح های شیمیایی خود را نابود کرده و امیدوار است مابقی سلاح ها نیز تا پایان سال آینده میلادی از بین بروند.»

ناپدید شدن خبرنگاران سوئدی در سوریه

وزارت امور خارجه سوئد اعلام کرد که دو خبرنگار این کشور در سوریه ناپدید شده اند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، این وزارت خانه نام این خبرنگاران را اعلام نکرد اما گفت که از طریق سفارت خانه خود در لبنان تلاش می کند تا از سرنوشت این خبرنگاران آگاه شود.

سوریه به خطرناک ترین مکان برای خبرنگاران تبدیل شده به گونه ای که طی سال 2012 حداقل 39 خبرنگار کشته و 21 نفر دیگر ربوده شده اند.

دیدار سری مقام های ایرانی و امریکایی

روزنامه لبنانی النهار به نقل از دیپلمات های امریکایی مستقر در لبنان نوشته است که مقام های ایرانی و امریکایی قبل از مذاکرات ژنو در جایی دور با یکدیگر ملاقات کرده اند.

این روزنامه نامی از محل ملاقات مقام های ایرانی و امریکایی نیاورده است اما اشاره می کند که مسئولان دو طرف با هواپیمای اختصاصی و دستگاه های ویژه در این ملاقات حاضر شده و درباره مسائل مختلف به مذاکره پرداخته اند. به نوشته این روزنامه این دیدار زمینه توافق 1+5 در ژنو را فراهم کرده است.

غرامت انگلیس به زنی که در مصر مورد تجاوز قرار گرفته بود

دولت انگلیس از زن 35 ساله ای که در مصر مورد تجاوز قرار گرفته بود، عذرخواهی کرد و غرامتی در حدود یک هزار پوند به او داد.

به گزارش خبرگزاری یونایتد پرس اینترنشنال، این زن از سفارت کشورش در قاهره کمک خواسته بود. اما پاسخی که سفارت به او داده بود رضایتش را جلب نکرده و این مساله سبب شده بود تا این زن از طریق دادستان انگلیس از مقام های دولتی شکایت کند. اکنون به این ترتیب دولت انگلیس تلاش دارد تا از این زن دلجویی کند.

مایکروسافت اطلاعات اینترنتی اش را می بندد

شرکت امریکایی مایکروسافت اعلام کرد از ترس این که مبادا اطلاعات کاربرانش از سوی سازمان های امنیتی امریکا مورد تجسس قرار بگیرد، همه اطلاعات آنها را کدگذاری خواهد کرد.

به گزارش روزنامه واشنگتن پست، این تصمیم بعد از آن گرفته شد که ادوارد اسنودن، کارمند سابق سی آی ای افشا کرده بود که سازمان امنیتی امریکا حساب کاربری و اطلاعات شخصی کاربران شرکت مایکروسافت را ردیابی و تجسس می کرده است. به گفته وی بسیاری از ای میل های کاربران گوگل و یاهو تحت تجسس سی آی ای قرار داشته اند.

بازداشت 14 عضو القاعده در روسیه

دولت روسیه اعلام کرد که 14 نفر از اعضای گروه "التکفیر و الهجره" وابسته به جریان القاعده را در مسکو بازداشت کرده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، به هنگام دستگیری این افراد مقادیر بسیاری اسلحه و مواد منفجره نیز در خانه های آنها کشف شده است. از میان سلاح های ضبط شده سه بمب دست ساز و کمبربندهای انتحاری نیز به چشم می خورد.

به گفته پلیس روسیه این گروه با باندهای تبهکار برای تهیه سلاح و دیگر چیزهای مورد نیاز خود نیز ارتباط داشته اند. پلیس روسیه همچنین می گوید آنها درصدد انجام فعالیت های تروریستی در روسیه بوده اند.

ژاپن صاحب شورای امنیت ملی می شود

بر اساس لایحه ای که در پارلمان ژاپن تصویب شد دولت این کشور باید شورای امنیت ملی مشابه شورای امنیت ملی امریکا تاسیس کند.

به گزارش خبرگزاری یونایتد پرس اینترنشنال، قرار است مقر این سازمان در ساختمان دفتر نخست وزیری ژاپن باشد.

خبرگزاری کیودو، خبرگزاری رسمی ژاپن اعلام کرده است که هدف از تاسیس این مجلس که چیزی شبیه شورای امنیت ملی امریکا خواهد بود، تقویت هماهنگی ها میان مجموعه های ویژه در وزارت خانه ها و سازمان های دولتی خواهد بود. همچنین با تاسیس این شورا نخست وزیر به عنوان عالی ترین مقام تصمیم گیر در سیاست های خارجی و دفاعی می تواند بهتر با تهدیدهای امنیتی در آسیا برخورد کند.

آخرین نظرسنجی خبر از دو دستگی مردم مصر می دهد

بر اساس تازه ترین نظرسنجی که توسط موسسه آمار زگبی در امریکا صورت گرفته است، اختلافات در میان مردم مصر به بالاترین حد خود رسیده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، بر اساس این نظرسنجی اعتماد عمومی به دولتمردان مصری به پایین تر از 50 درصد رسیده است. در این میان میزان حمایت مردمی از حزب النور کاهش یافته است. همچنین میزان حمایت مردمی از امارات متحده عربی و عربستان سعودی بیش از دیگر کشورهای عربی حوزه خلیج فارس است. در این نظر سنجی محبوبیت امریکا نزد مصری ها 4 درصد و اتحادیه اروپا نیز 10 درصد اعلام شده است.

میزان حمایت مردمی از اخوان المسلمین نیز در حال حاضر 34 درصد است در حالی که این رقم برای حزب النور تنها 10 درصد است. جنبش التمرد نیز 35 درصد نزد مردم مصر طرفدار دارد. با این حال 51 درصد مردم مصر بر این باورند که سرنگونی دولت محمد مرسی، رئیس جمهوری سابق اشتباه بوده برای این که وی منتخب ملت مصر از راه های دموکراتیک بوده است. میزان طرفداران این اقدام در حال حاضر 46 درصد است.

میزان تایید از رهبران سیاسی مصر همگی زیر 50 درصد است که بالاترین آنها از آن عبدالفتاح السیسی، وزیر دفاع فعلی است که 46 درصد طرفدار دارد در حالی که این رقم برای محمد مرسی 44 درصد و برای محمد البرادعی تنها 6 درصد است.

این در حالی است که میزان حمایت مردم از نهاد نظامی و ارتش کشور همچنان بالا و در حدود 70 درصد است در حالی که این رقم برای شورای قضایی 54 درصد و برای پلیس 49 درصد است.

همچنین 42 درصد از مصری ها خواستار ممنوعیت فعالیت اخوان المسلمین هستند در حالی که 42 درصد می گویند که باید آنها را در روند سیاسی کشور وارد کرد. 79 درصد نیز معتقد به آشتی ملی هستند در حالی که 35 درصد می گویند اخوان مانع آشتی ملی است و 23 درصد ارتش را در این زمینه مقصر می دانند. 70 درصد هم معتقدند که حکومت رئیس مخلوع مصر، حسنی مبارک مسئول وضعیت جاری در کشور است در حالی که 26 درصد این اتهام را متوجه محمد مرسی می کنند و 4 درصد معتقدند که دولت فعلی مقصر است.

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: روسیه شورای امنیت ملی ايران و امريكا


نظر شما :