سخنگوی اشتون: پیشنهاد از ایران دریافت نکرده‌ایم

۱۸ مهر ۱۳۹۲ | ۲۱:۵۶ کد : ۱۹۲۲۷۱۰ سرخط اخبار

سخنگوی مسئول دستگاه سیاست خارجی اتحادیه اروپا می گوید گروه 1+5 هنوز پیشنهاد هسته ای جدیدی از جانب ایران دریافت نشده است.

به گزارش فارس، «مایکل مان» سخنگوی «کاترین اشتون» مسئول دستگاه سیاست خارجی اتحادیه اروپا می گوید 1+5 هنوز پیشنهاد جدیدی از جانب ایران دریافت نکرده است.

دور جدید مذاکرات هسته ای میان نمایندگان ایران و گروه موسوم به 1+5 هفته آینده در ژنو سوئیس پیگیری می شود. برخی رسانه ها از احتمال ارائه پیشنهاد جدیدی از جانب ایران در این دور از مذاکرات خبر داده اند.

جلسه قبلی این مذاکرات در سطح وزرای خارجه در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک برگزار شد. شرکت کنندگان در این نشست فضای دور جدید مذاکرات را مثبت ارزیابی کرده و گفتند لحن مذاکرات بسیار متفاوت از قبل بوده است. این اولین دور از گفت وگوهای هسته ای بعد از آغاز به کار دولت جدید ایران بود.

مان در گفت وگو با خبرگزاری فارس با اشاره به اینکه هنوز پیشنهاد جدیدی از جانب تهران دریافت نشده است، گفت از اینکه ممکن است پیشنهاد جدیدی از سوی ایران ارائه شود، اطلاعی ندارد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا می تواند گزارش منتشر شده در روزنامه «وال استریت ژورنال» را تائید کند، گفت از محتوای این گزارش و اینکه اطلاعات آن از کجا آمده، اطلاعی ندارد و به همین دلیل نمی تواند آن را تائید کند.

«وال استریت ژورنال» دیروز در گزارشی مدعی شده بود ایران قصد دارد در مذاکرات ژنو پیشنهاد جدیدی را به 1+5 ارائه کند. بنا بر این گزارش، طرح ایران تا حد زیادی مشابه پیشنهادی است که در «آلماتی» مورد بحث قرار گرفت.

بر اساس طرح ادعایی «وال استریت ژورنال» ایران ضمن توقف غنی سازی 20درصد، ذخیره 180 کیلوگرمی اورانیوم با غنای 20درصد را در قبال دریافت میله های سوختی به کشوری ثالث منتقل می کند. ایران همچنین با محدود شدن تعداد سانتریفیوژهای فعال موافقت کرده و اجازه افزایش بازرسی ها از تاسیسات هسته ای را صادر می کند. این روزنامه همچنین مدعی شده است که بحث توقف فعالیت سایت غنی سازی فردو نیز در دست بررسی است.

دیروز گروهی از دیپلمات های اروپایی از جمله «ژاک اودیبر» نماینده فرانسه و «هوگ پاول» معاون هئیت انگلیسی در مذاکرات هسته ای برای دیدار با مقامات اسرائیلی به فلسطین اشغالی سفر کردند.

روزنامه «هاآرتص» به نقل از یکی از این دیپلمات های اروپایی نوشته است احتمال دستیابی به توافق با ایران وجود دارد. وی گفته است اگر پیشنهاد ایران مشابه گزارش «وال استریت ژورنال» باشد، این طرح «معقول» است.

اروپایی ها گفته اند بر اساس این توافق احتمالا تحریم مبادلات طلا و محصولات پتروشیمی ایران لغو می شود، اما تحریم اتحادیه اروپا برای خرید نفت از ایران همچنان پابرجا می ماند. علاوه بر این، لغو برخی تحریم های سیستم بانکی نیز به مذاکرات آتی و امتیازات بعدی ایران بستگی دارد.

به نوشته «هاآرتص» دیپلمات های انگلیسی و فرانسوی به همتایان اسرائیلی خود گفته اند با نظر تل آویو مبنی بر اینکه کاهش بخشی از تحریم ها به فروپاشی کل شبکه تحریم ها می انجامد، موافق نیستند.

دیروز «موشه یعلون» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی که برای دیدار با مقامات آمریکایی به نیویورک سفر کرده، در دیدار با «چاک هیگل» وزیر دفاع آمریکا هشدار داده بود که لغو برخی از تحریم ها، به فروپاشی کل حصر اقتصادی منجر می شود.

«بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی در مصاحبه ها و سخنرانی های اخیر خود، بارها تاکید کرده است که تنها در صورتی توافق با تهران را می پذیرد که این توافق به توقف کامل برنامه هسته ای ایران منجر شود. وی همچنین گفته است تا زمان دستیابی به این هدف هیچ یک از این تحریم ها نباید لغو شود.

«یوال استینیتز» وزیر امور راهبردی و اطلاعاتی رژیم صهیونیستی هم نسبت به یک «توافق بد» با ایران که همچنان توان هسته ای را در اختیار این کشور قرار دهد، هشدار داده است.

با این حال کانال 2 تلویزیون اسرائیل مدعی شده است که مذاکرات پشت پرده ایران و آمریکا پیشرفت قابل ملاحظه ای داشته است. بنا بر این گزارش دو طرف در آستانه توافقی هستند که می تواند فاصله ایران تا دستیابی به توان ساخت بمب اتم را به 2 تا 3 سال برساند و در مقابل بخشی از تحریم ها علیه ایران را کاهش دهد.

یک دیپلمات غربی به «هاآرتص» گفته است این انتظار اسرائیل که توافق با ایران به تمام فعالیت های غنی سازی در ایران پایان دهد و در عین حال هیچ تحریمی تا زمان توقف کامل برنامه هسته ای ایران لغو نشود، غیرواقع بینانه است.

مذاکرات ژنو قرار است روزهای 23 و 24 مهر برگزار شود. این دور از مذاکرات با حضور «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران، «کاترین اشتون» نماینده ارشد اتحادیه اروپا در امور خارجی و نمایندگان گروه 1+5 متشکل از روسیه، آمریکا، چین، انگلیس، فرانسه و آلمان برگزار می شود. برخی رسانه ها از حضور 1+5 در سطح معاونین و مدیران سیاسی در این نشست خبر داده اند.
 

کلید واژه ها: تحریم اتحادیه اروپا


نظر شما :