پیام جدید گازی اسلام آباد به تهران

۲۶ تیر ۱۳۹۲ | ۱۴:۴۳ کد : ۱۹۱۸۶۶۱ سرخط اخبار
اعلام آمادگی مجدد پاکستانی به منظور واردات گاز ایران، توافق جدید گازی روسها با چین و ارمنستان، برنامه جدید آذربایجان برای صدور گاز به اروپا، خط و نشان جدید گازی کیف برای مسکو و مشکلات جدید خط تاپی به عنوان رقیب جدید گازی ایران از مهمترین تغییر و تحولات جهان گاز است.

به گزارش خبرنگار مهر، پس از اعلام آمادگی مجدد شرکت ملی گاز ایران برای صادرات گاز به پاکستان تا دسامبر سال 2014 میلادی، وزیر نفت و انرژی جدید پاکستان هم بر پایبندی دولت جدید اسلام آباد نسبت به قرارداد گازی با ایران تاکید کرد.

بر این اساس شاهد خاقان عباسی وزیر جدید نفت و انرژی پاکستان در دیدار با سفیر ایران با بیان اینکه خط لوله گازی ایران- پاکستان بخشی از برنامه دولت کشورش است و اسلام آباد اجرای این پروژه را دنبال خواهد کرد، گفت: پیش بینی می شود ساخت خط لوله واردات گاز از ایران در خاک این کشور در زمان تعیین شده به بهره برداری برسد.

این عضو کابینه دولت اسلام آباد وجود هرگونه مشکل جدی در راه اجرای پروژه واردات گاز از ایران را رد کرد و اظهار داشت: فقط برخی مسائل و جزئیات فنی و تجاری در این باره وجود دارد که لازم است نهایی شود.

عباسی از شرکت های تعیین شده از سوی ایران و پاکستان برای اجرای این پروژه خواست برای حل سریع مسائل و موضوع های باقیمانده همکاری منظمی با هم داشته باشند.

جواد اوجی معاون وزیر نفت هم روز گذشته در گفتگو با مهر با بیان اینکه صادرات گاز طبیعی به پاکستان در گروی آماده سازی و تکمیل ساخت خط لوله گاز در این کشور همسایه است، تاکید کرده بود: در شرایط فعلی هم دولت نواز شریف رئیس جمهوری پاکستان آمادگی خود را برای واردات گاز طبیعی از ایران اعلام کرده است.

توافق جدید روسها با مشتری گاز ایران

به گزارش مهر، پس از فروکش کردن اختلافات گازی تهران – ایروان و عادی شدن روابط گازی این دو کشور همسایه، روسیه بار دیگر مذاکراتی را پشت درب های بسته با مسئولان وزارت انرژی ارمنستان برگزار کرد.

از این گاز پروم پس از دیدار رو الکسی میلر رئیس این غول گازی روسها با آرمن موسیسان وزیر انرژی با انتشار بیانیه ای اعلام کرد: احتمال دارد گازپروم سهم خود از شرکت سرمایه گذاری مشترک روسیه-ارمنستان را از 80 درصد کنونی به 100 درصد افزایش دهد.

از سوی دیگر دو کشور در نشست مسکو درباره میزان گاز بهای مصرف کنندگان ارمنی و همکاری های ارمنستان -روسیه در بخش گاز به ویژه همکاری گازپروم در پروژه های انرژی ارمنستان بحث و گفتگو کرده اند.

به گزارش مهر، اواسط خردادماه سالجاری سهام شرکت توزیع گاز آرگ ارمنستان توسط شرکت گازپروم روسیه خریداری شد و روسها با دستیابی به این موفقیت فشارها بر دولت ایروان به منظور کاهش و یا توقف واردات گاز ایران افزایش دادند.

بر این اساس برخی از نمایندگان پارلمان ارمنستان تاکید کرده بودند: دولت این کشور تحت فشار مسکو مالکیت خط لوله انتقال گاز ایران به ارمنستان را به گاز پروم واگذار کرده و به اعتقاد نمایندگان پارلمان ارمنستان، گازپروم به منظور توقف واردات گاز ارمنستان از ایران و یکه تازی در بازار گاز ارمنستان، اقدام به خرید این خط لوله کرده است.

با افزایش فشارهای گازی گازپروم، برخی از مقامات دولت ایروان همچون آرمن موسیسیان وزیر انرژی تیگران سرگیسیان نخست وزیر ارمنستان با ادعای گران بودن گاز ایران در مقایسه با گاز وارداتی روسیه اعلام کردند: کشورش واردات گاز از ایران را متوقف خواهد کرد.

توافق دو غول تولید و مصرف گاز جهان

پس از سال ها وقت کشی چینی ها در توسعه فازهای پارس جنوبی ایران، سینوپک چین مذاکراتی را به منظور مشارکت در پروژه 20 میلیارد دلاری یامال LNG نواتک روسیه آغاز کرده و حتی پیش بینی می شود به زودی توافق نامه ای درباره مشارکت سینوپک در پروژه یامال روسیه امضا شود.

پروژه LNG یامال فعالیت خود را با هدف تولید سالانه 5 میلیون تن LNG در سال 2016 میلادی آغاز خواهد کرد که ظرفیت تولید آن در سال 2018 به 15 میلیون تن افزایش می باد منطقه یامال 85 درصد از تولید گاز روسیه یا یک هفتم تولید گاز جهانی را به خود اختصاص داده است.

از سوی دیگر الکسی میلر رئیس شرکت گازپروم روسیهبا بیان اینکه گازپروم و شرکت ملی نفت چین (CNPC) قصد دارند تا پایان سا جاری میلادی یک قرارداد بلندمدت گازی امضا کنند، بیان کرد: بر اساس آن گاز روسیه به خاک چین خواهد رسید ضمن آنکه گاز عرضه شده به چین بر اساس نرخ گذاری بازار تک محموله گاز آمریکا، قیمت گذاری نخواهد شد.

برنامه جدید آذری ها برای حضور در بازار گاز اروپا

رونق عبدالله یف رئیس شرکت دولتی نفت آذربایجان (سوکار) در تشریح برنامه جدید گازی آذری ها برای حضور در بازار اروپا، با بیان اینکه ساخت خط لوله گازی ترنس آذربایجان سال آینده میلادی آغاز خواهد شد، گفت: خط لوله گازی آذربایجان-ترکیه (ترنس آناتولین) در سال 2019 میلادی به بهره برداری می رسد به طوری که گاز فاز دوم توسعه میدان شاه دنیز آذربایجان را از مسیر ترکیه به اروپا صادر کند .

این مقام گازی آذری ها با اعلام اینکه تصمیم نهایی درباره انتخاب مسیری برای صادرات گاز آذربایجان به اروپا تا پایان ماه جاری میلادی (ژوئن) گرفته می شود، بیان کرد: دو خط لوله گازی نابوکوی غربی و تاپ اوایل سال 2012 از سوی کنسرسیوم توسعه فاز دوم میدان فراساحل شاه دنیز آذربایجان مسیرهای احتمالی صادرات گاز این میدان به اروپا انتخاب شده اند.

به گفته وی به عنوان بخشی از برنامه صادرات گاز آذربایجان به اروپا، طرح توسعه فاز دوم میدان گازی شاه دنیز و طرح توسعه خط لوله قفقاز جنوبی تا پایان سالجاری میلادی تایید خواهد شد پس از انتخاب خط لوله گازی، شرکای طرح توسعه میدان شاه دنیز از سهامداران این خط لوله گازی می شوند و در حقیقت در ساخت آن مشارکت خواهند کرد.

خط و نشان جدید گازی کیف برای مسکو

به گزارش مهر، دولت کیف هر روز یم خط و نشان جدید گازی برای مسکو می کشد و در جدیدترین اقدام خود میکلادی آزاروف  نخست وزیر این کشور اروپایی،اعلام کرده است: تولید 30 میلیارد متر مکعب گاز، اوکراین را از واردات این حامل انرژی پاک خودکفا می کند.

پاشنه آشیل خط لوله گاز رقیب ایران

نبود تاسیسات ذخیره سازی گاز طبیعی در افغانستان به عنوان جدید ترین پاشنه آشیل خط لوله گاز تاپی به عنوان رقیب خط لوله صلح ایران مطرح شده است.

از این رو افغانستان برای واردات گاز طبیعی با خط لوله تاپی از ترکمنستان، تاسیسات مناسب و کافی برای ذخیره سازی گاز ندارد زیرا به اعتقاد کارشناسان با تکمیل پروژه ساخت خط لوله گازی ترکمنستان-افغانستان-پاکستان-هند موسوم به تاپی، حجم گاز صادراتی با این خط لوله افزایش می یابد، بنابراین تاسیسات ذخیره سازی بیشتری نیاز خواهد بود.

از آن جا که اجرای پروژه ساخت خط لوله تاپی نزدیک است، کارشناسان اقتصادی تاکید کرده اند که دولت افغانستان، اقدام های امنیتی لازم برای ساخت ٧٠٠ کیلومتر از خط لوله تاپی را که از خاک افغانستان می گذرد، به عهده بگیرد و به منظور تضمین عرضه پایدار و توزیع بی وقفه گاز، مخازن ذخیره سازی گاز در کنار این خط لوله تاسیس کند.

خط لوله تاپی از میدان گازی دولت آباد ترکمنستان آغاز می شود و موازی با بزرگراه هرات، از افغانستان به قندهار خواهد رسید و پس از آن در پاکستان از شهر کویته به مولتان هند امتداد می یابد؛ هر چند بیشتر این مناطق در مسیر خط لوله در شمار مناطق ناامن قرار دارند، کشورهای یادشده، با خوش بینی آن را دنبال می کنند. هزینه ساخت خط لوله تاپی ٩ میلیارد دلار برآورد شده است.

 

کلید واژه ها: گاز ارمنستان پاکستان آذربایجان گازپروم روسیه


نظر شما :