فشار عراق به بحرین برای قبول الگوی قطری

امریکا از عمار حکیم کمک خواست

۱۷ تیر ۱۳۹۲ | ۱۶:۱۹ کد : ۱۹۱۸۲۸۵ اخبار اصلی خاورمیانه
دولت امریکا با قدرت از پیام اعتدال، محبت و تسامح که جریان شهید محراب دنبال می‌کند، حمایت می‌کند و معتقد است که نباید هیچ گونه فرصتی در زمینه از بین برود. کما این که شورای امنیت ملی امریکا تلاش کرده است تا با همین شیوه برای حل مشکلات موجود در خاورمیانه وارد عمل شود.
امریکا از عمار حکیم کمک خواست

دیپلماسی ایرانی: ویلیام برنز، معاون وزیر امور خارجه امریکا چند روز قبل به عراق سفر کرد و تلاش کرد که پیام های متعدد و مهمی را از سوی امریکایی ها به اطلاع مقام های عراقی برساند. وی در حالی به عراق سفر کرد که هم زمان جان کری، وزیر امور خارجه امریکا به دیگر کشورهای منطقه سفر کرده بود و تلاش داشت رایزنی های مهمی را بر سر مسائل مختلف منطقه ای با رهبران آن کشورها انجام دهد، اما برای عراق معاونش را فرستاد تا ضمن رساندن پیام های مهم امریکا به رهبران عراقی این سفر چندان برجسته نشود تا پیام های سری آن محفوظ باقی بماند. مقام امریکایی در این سفر تلاش کرد تا از پتانسیل عراق برای اثرگذاری در پرونده های بحرین، مصر و سوریه استفاده کند.  

به گزارش دیپلماسی ایرانی، معاون وزیر امور خارجه امریکا روز 30 ژوئن، هم زمان با تظاهرات میلیونی مصر به عراق سفر کرد. این روز با مراسم ویژه ای که دولت عراق به مناسبت خروج این کشور از بند هفت سازمان ملل ترتیب داده بود، هم زمان شده بود. به همین دلیل وقتی که معاون وزیر امور خارجه امریکا قصد داشت با سید عمار حکیم ساعت 9 صبح دیدار کند، وی از مقام امریکایی می خواهد که دیدارشان را تا بعد از برگزاری مراسم به تاخیر بیندازد، هم زمان مقام امریکایی تماس می گیرد و می گوید به دلیل تاخیری که در پرواز پیش آمده بهتر است دیدار ساعت 10 صبح انجام شود، اما دفتر حکیم به او اطلاع می دهد که به دلیل شرکت رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق در مراسم ویژه دولتی بهتر است که این دیدار به زمان دیگری موکول شود، اما معاون وزیر امور خارجه امریکا خواهش می کند که این دیدار دیرتر از ساعت 10 برگزار نشود برای این که اصرار دارد حکیم اولین فردی باشد که او دیدار می کند تا بعد از آن به سراغ دیگر مقام های عراقی از جمله نوری مالکی، نخست وزیر و دیگران برود، در حالی که اگر تاخیری در این دیدار رخ دهد، مجبور است با سید عمار حکیم بعد از نوری مالکی دیدار کند. تا کنون سابقه نداشته است که مقام امریکایی با یک رهبر سیاسی قبل از دیدار با نخست وزیر یا رئیس جمهور یا وزیر امور خارجه دیدار کند. سرانجام این دیدار راس ساعت مقرر انجام شد. دیدار بسیار پیچیده و عمیق بود و شامل بسیاری از قضایای داخلی و خارجی می شد.

درباره مسائل داخلی عراق، برنز به اطلاع حکیم رساند که واشنگتن از مواضع معتدل او در تعامل با بحران های جاری در عراق حمایت کامل می کند و گفت: «پیام اعتدالی که شما از طریق مواضعتان اتخاذ می کنید، پیامی روشن و تاثیرگذار در بعد منطقه ای شده و دیگر تنها محدود به عراق نیست. دولت امریکا با قدرت از پیام اعتدال، محبت و تسامح که جریان شهید محراب دنبال می کند، حمایت می کند و معتقد است که نباید هیچ گونه فرصتی در زمینه از بین برود. کما این که شورای امنیت ملی امریکا تلاش کرده است تا با همین شیوه برای حل مشکلات موجود در خاورمیانه وارد عمل شود.»

ما اقداماتی که امیر شیخ حمد آل ثانی در قطر انجام داد و به نفع پسرش تمیم کنار کشید را می ستاییم به ویژه که این انتقال قدرت بدون خونریزی انجام شد. ما از شما می خواهیم که در پرونده بحرین دخالت کرده و از پادشاه بحرین بخواهید همانند امیر قطر از قدرت کنار بکشد.

در ادامه این دیدار سید عمار حکیم بر سر دو نکته از امریکا گلایه کرد و گفت: «ایالات متحده امریکا از دموکراسی در سوریه با سلاح، پول و حمایت سیاسی پشتیبانی می کند و همه تلاش خود را به کار گرفته تا سوریه به طور کامل تغییرات کند کما این که رئیس جمهوری سوریه را با بدترین واژه ها توصیف می کند، در حالی که کشور دیگری در خاورمیانه وجود دارد که با همین وضعیت دست به گریبان است اما ایالات متحده امریکا در برابر آن کاری از پیش نمی برد. ملت بحرین، ملتی هستند که مدت ها است حتی قبل از سوریه علیه وضع موجود اعتراض کرد و خواستار اصلاحات سیاسی شد. بحرینی ها چیز خاصی نمی خواهند جز حکومت مشروطیت برای پادشاه بحرین در حالی که در سوریه مخالفان خواستار سرنگونی نظام هستند.»

گفته می شود مقام امریکایی پاسخی برای این حرف حکیم نداشت و کمی جا خورد، اما در ادامه به حکیم گفت: «ما اقداماتی که امیر شیخ حمد آل ثانی در قطر انجام داد و به نفع پسرش تمیم کنار کشید را می ستاییم به ویژه که این انتقال قدرت بدون خونریزی انجام شد. ما از شما می خواهیم که در پرونده بحرین دخالت کرده و از پادشاه بحرین بخواهید همانند امیر قطر از قدرت کنار بکشد و تعدیلات در مناصب پادشاهی و نخست وزیری ایجاد کند تا به این ترتیب در منطقه اعتدال و تسامح گسترش یابد.»

او همچنین از سید عمار حکیم خواست که در پرونده های دیگر منطقه از جمله سوریه نیز ورود کند و به توقف خونریزی ها در این کشور کمک کند.

پس از آن ویلیام برنز به سراغ نوری مالکی، نخست وزیر عراق رفت. در آن دیدار وی از مالکی خواست که بغداد مخالفان اسد را به رسمیت بشناسد، دست از حمایت از دولت بشار اسد بردارد و به انتقال مسالمت آمیز قدرت کمک کند. مالکی پیشنهاد انتقال مسالمت آمیز قدرت را پذیرفت اما این که به مخالفان اسد سلاح داده شود یا این که به آنها از طریق بغداد کمک شود را رد کرد کما این که نپذیرفت بغداد مخالفان را به رسمیت بشناسد و سیاستی علیه اسد دنبال کند.

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: امریکا عراق وزیر امور خارجه امریکا سید عمار حکیم قطر


نظر شما :