ناگفته های هفته از زبان دیپلماسی ایرانی

از لفاظی مقتدا صدر علیه نصرالله تا ادعاهای حضور ایران در سوریه

۱۶ خرداد ۱۳۹۲ | ۲۲:۱۸ کد : ۱۹۱۷۰۵۱ اخبار اصلی خاورمیانه
شکرگذاری علی عبدالله صالح، انتقاد سفیر انگلیس از ایران، ممنوعیت فعالیت حزب الله تونس، لفاظی مقتدا صدر علیه سید حسن نصرالله، انتقاد نماینده سازمان ملل در عراق از منافقین و توزیع ماسک های ضد گاز در سرزمین های اشغالی از جمله ناگفته های این هفته دیپلماسی ایرانی هستند.
از لفاظی مقتدا صدر علیه نصرالله تا ادعاهای حضور ایران در سوریه

دیپلماسی ایرانی : ناگفته های هفته از زبان دیپلماسی ایرانی" نام مجموعه ای است که هر هفته در روزهای پنج شنبه منتشر می شود. در این مجموعه اخباری که عموما در مقاله ها، یادداشت ها، منابع خبری، روزنامه ها و پایگاه های خبری جهان منتشر می شوند و از چشم بسیاری از خبرگزاری ها و منابع خبری دور می مانند، استخراج شده و در اختیار خوانندگان قرار می گیرد.

عبدالله صالح: خدا را شکر کنار رفتم

علی عبدالله صالح، رئیس جمهوری سابق یمن گفت که به هیچ وجه در فکر بازگشت به قدرت نیست و هر گونه اتهامی که به او بر سر مشکلات کشور می شود را رد می کند.

به گزارش خبرگزای دی پی ای، وی در گفت و گو با شبکه الیمن الیوم گفت: «قدرت را مطابق با طرح شورای همکاری خلیج فارس از راه های مسالمت آمیز تسلیم کردیم و هیچ کس از هیچ طرفی اجازه ندارد که آن طرح را زیر پا بگذارد یا آن را نقض کند.»

وی همچنین گفت: «هیچ کس به فکر بازگشت به قدرت نیست و خدا را شکر که قدرت را تحویل دادم و این باید یک روش متمدنانه در تبادل مسالمت آمیز قدرت باشد.»

 

اظهار نظر سفیر انگلیس درباره حضور ایران در سوریه

تام ویلچر، سفیر انگلیس در لبنان از آن چه او ارسال نیروهای مبارز از لبنان به سوریه برای جنگیدن در کنار اسد تحت نظارت ایران دانست، ابراز تاسف کرد.

به گزارش خبرگزاری یونایتد پرس اینترنشنال، وی پس از دیدار با نجیب میقاتی، نخست وزیر سابق لبنان گفت: «از نقش مبارزان لبنانی در سوریه زیر نظر ایران متاثر هستم و ما همه به آن چه در لبنان و نقش آن در جنگ سوریه می گذرد، واقفیم. ما می دانیم هر چه بحران سوریه تشدید می شود تاثیر منفی مستقیم بر لبنان و اوضاع آن می گذارد.»

 

حزب الله تونس هنوز اجازه فعالیت ندارد

حزب الله سنی تونس برای دومین بار نتوانست اجازه فعالیت از دولت اسلام گرای تونس را دریافت کند.

به گزارش خبرگزاری دی پی ای، پیش از این در ماه آوریل دولت تونس تقاضای این حزب برای گرفتن مجوز رسمی فعالیت در داخل کشور را رد کرده بود.

دولت تونس اعلام کرده است که حزب الله تونس یک جریان تندروی سنی افراطی است که هیچ کدام از معیارهای دموکراسی و قوانین موجود در کشور را قبول ندارد و می خواهد شریعت اسلامی را مطابق با خلافت اسلامی بر کشور اعمال کند برای همین اجازه فعالیت به آن داده نمی شود.


توزیع ماسک های ضد گاز در اسرائیل

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی دستور به توزیع فوری ماسک های ضد گاز در شهرهای مختلف این رژیم داده است.

به گزارش روزنامه القدس العربی، چاپ لندن، این تصمیم در پی تشدید بحران در سوریه و افزایش ناآرامی ها در مناطق مرزی جولان و دیگر مناطق مرزی اسرائیل و سوریه اتخاذ شده است.

این در حالی است که برخی منابع اسرائیلی می گویند به دلیل تنگناهای مالی دولت نتوانسته است به اندازه کافی ماسک ضد گاز تهیه کند و در بسیاری از شهرها مسئولان مربوطه گفته اند که نمی توانند چنین ماسک هایی را در اختیار شهروندان قرار دهند.

به گفته منابع خبری اسرائیلی تا کنون 42 درصد از شهروندان توانسته اند به این نوع از ماسک ها دست یابند. در همین رابطه نخست وزیر رژیم صهیونیستی با وزیر اقتصاد و دارایی خود جلسه ویژه تشکیل داده و وی را موظف کرده تا اعتبار لازم برای خرید و توزیع ماسک های ضدگاز را اختصاص دهد.

لفاظی های صدر علیه حزب الله

سید حسن نصرالله، دبیر کل حزب الله لبنان در پاسخ به انتقادهای مقتدا صدر، رهبر جوان جریان صدر که از او به دلیل مشارکت در جنگ سوریه و ایستادنش در کنار بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه انتقاد کرده بود، گفت: «شماها خائنید.»

به گزارش روزنامه عربستانی السیاسه، مقتدا صدر و سید حسن نصرالله اخیرا به حملات کلامی به یکدیگر پرداخته اند به گونه ای که صدر مدعی شده به دلیل جنگیدن نیروهای حزب الله در کنار ارتش سوریه آن چه از وحدت عراق باقی می ماند هم از بین خواهد رفت. به ادعای مقتدا صدر مشارکت شیعیان عراقی زیر نظر حزب الله در جنگ داخلی سوریه به معنای کشیده شدن دامنه این جنگ به عراق است. مقتدا صدر خطاب به سید حسن نصرالله همچنین گفته است: «اگر تو می خواهی لبنان را وارد جنگ داخلی لبنان کنی حق نداری همین خطر را در حق شیعیان عراق هم روا داری.»

اظهارات مقتدا صدر با واکنش جدی سید حسن نصرالله مواجه شده و وی به صدر پیام داده است که تو و جماعتت خائنید و ما با شما حرفی نداریم.

سی ان ان دفتر خود در عراق را تعطیل کرد

شبکه تلویزیونی سی ان ان پس از 10 سال دفتر خود در عراق را تعطیل و اعلام کرد که فقط چند خبرنگار را برای پوشش اخبار فوری در عراق نگه می دارد.

به گزارش پایگاه خبری نهرین، این شبکه اعلام کرده که به این ترتیب آخرین شبکه خبری امریکایی خواهد بود که از آغاز حمله ایالات متحده به عراق برای سرنگونی رژیم صدام حسین عراق را ترک می کند.

به این ترتیب در کنار خروج نیروهای نظامی امریکایی از عراق رسانه های امریکایی نیز به حضور مستقیم خود در این کشور پایان دادند.

پیش از این شبکه خبری فاکس نیوز، ای بی سی نیوز و ام اس ان بی سی نیوز نیز اعلام کرده بودند که دیگر در عراق دفتر نخواهند داشت.

کاهش معاملات ملکی در لبنان

با تشدید ناآرامی ها در سوریه و متشنج شدن اوضاع کلی خاورمیانه و احتمال تشدید ناآرامی ها در لبنان میزان سرمایه گذاری خارجی و داد و ستد مسکن در لبنان در پنج ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش یافته است.

به گزارش روزنامه لبنانی النهار، عمده درآمد اصلی کشور کوچک لبنان، توریسم، بازرگانی، بانکداری و خرید و فروش مسکن است که هر گونه تغییری در آنها تاثیری مستقیم بر اقتصاد این کشور می گذارد.

بنا به این گزارش میزان داد و ستد در بخش مسکن در پنج ماهه نخست امسال در مقایسه مدت مشابه سال قبل از آن 9.69 درصد کاهش داشته که ادامه این روند می تواند باعث کاهش سرمایه گذاری ها در بخش مسکن تا حدود 30 درصد تا پایان سال شود. این مساله نگرانی بسیاری برای دولت لبنان به وجود آورده است.

گلایگی حماس از قطر و نبود کمک های مالی ایرانی

یکی از رهبران حماس در اردن گفته است که نبود کمک های مالی ایران مشکلات بسیاری را برای جنبش حماس به وجود آورده است.

یک منبع آگاه به دیپلماسی ایرانی گفت که حماس قبل از ناآرامی های سوریه 120 میلیون دلار در سال از ایران کمک مالی دریافت می کرده و علاوه بر آن ایران هزینه های جانبی این جنبش از جمله شبکه های ماهواره ای آن را نیز تامین می کرده است اما با آغاز ناآرامی های سوریه و جدا شدن حماس از محور حامیان بشار اسد در سوریه این کمک های مالی کاملا قطع شده اند.

این رهبر حماس همچنین گفته است که کمک های مالی قطر به هیچ وجه پاسخگوی نیازهای حماس نیست چرا که این کشور تا کنون 20 میلیون دلار در اختیار آن قرار داده و به وعده های دیگر خود نیز عمل نکرده است.

به گفته این مقام حماس جدا شدن این جنبش از حکومت سوریه به دلایل اعتقادی است و معتقد است که با برخوردهایی که دولت سوریه با معترضان می کند، نمی تواند در کنار آن بایستد و ناچار است که هم صدا با دیگر کشورهای سنی های عربی رفتار کند.

انتقاد کوپلر از سران منافقین

مارتین کوپلر، نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل متحد در امور عراق، خودداری سازمان تروریستی مجاهدین خلق (منافقین) از همکاری با کمیساریای عالی امور پناهندگان برای خروج اعضای این سازمان از عراق را محکوم کرد.

به گزارش پایگاه خبری مراسلین، او در گفت وگو با خبرنگاران خواستار موافقت سران سازمان با انتقال اعضای این سازمان به خارج از عراق شد و افزود که سکونت این اعضا در جایی خارج از عراق تنها راه ممکن برای آنان است.

کوپلر هم چنین از کشورهای اروپایی خواست که هر چه سریع تر در تعهد خود درباره پذیرش این اعضا در خاک خود عمل کنند.

پیش از این، معاون وزیر امور خارجه ایالات متحده نیز از خودداری رهبران منافقین در انتقال اعضای این سازمان از عراق انتقاد کرده بود.

بازگشت سفیر اسرائیل به اردن

در حالی که دو هفته پیش اعلام شده بود در پی تشدید مخالفت ها با حضور سفیر اسرائیل در اردن، مجلس نمایندگان اردن سفیر خود را از اسرائیل فرا خوانده و خواستار ترک سفیر رژیم صهیونیستی از خاک خود شده، خبرگزاری یونایتد پرس اینترنشنال خبر از بازگشت سفیر این رژیم به امان داده است.

بنا به این گزارش یک دیپلمات عالی رتبه اردنی که نخواست نامش فاش شود گفت که دانییل نیفو، سفیر رژیم صهیونیستی از روز یکشنبه به اردن بازگشته و کار خود را در سفارت این رژیم در امان از سر گرفته است.

به گفته این منبع نیفو به دلیل فوت پدرش امان را ترک کرده بوده و اکنون مجددا به سر کارش بازگشته است.
 

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: سوریه عراق مقتدا صدر حزب الله


نظر شما :