ایجاد بازار سیاه در پی حذف پتروشیمی ایران

۱۲ خرداد ۱۳۹۲ | ۲۳:۵۳ کد : ۱۹۱۶۹۴۶ سرخط اخبار

معاون وزیر نفت با تاکید بر این که ایران به قدری تقاضای صادراتی دارد که محتاج بازارهای امریکایی و حتی بازاهای اروپایی نیست، اظهار کرد: حذف ایران از بازار جهانی پتروشیمی بازار سیاه ایجاد و قیمت ها را متلاطم می کند.

عبدالحسین بیات در گفت وگو با خبرنگار انرژی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در نخستین مصاحبه خود در واکنش به تحریم جدید هشت پتروشیمی گفت: اعلام اعمال تحریم، موضوع جدیدی نیست و همواره بحث تحریم مطرح بوده است؛ بی تأثیری تحریم نیز به زبان آمار به اثبات رسیده است و با وجود تحریم امریکا توسعه چشمگیری نصیب ایران شد.

وی با تأکید بر اینکه ایران دچار فلج ناشی از تحریم (فلج به تعبیر امریکائیان) نخواهد شد، گفت: تحریم ها باعث شناسایی آسیب ها در ساختار و تبدیل آن ها به نقاط قوت، توانمندی های جدید، ارتقاء دانش و فناوری و توانمندی های اقتصادی جدید شده است.

مدیرعامل شرکت ملی پتروشیمی ایران همچنین تاکید کرد: 34 سال پیش، پتروشیمی ایران توسعه چندانی نداشت به گونه ای که ظرفیت نصب شده در آن زمان کمتر از 15 میلیون تن در سال بود اما ظرفیت نصب شده پتروشیمی درحال حاضر به بیش از 60 میلیون تن در سال رسیده است.

 

 

حذف ایران بازار سیاه ایجاد می کند

بیات با تاکید بر این که نیاز بازار جهانی بر اساس آمارهای بین المللی بیش از برنامه های توسعه همه کشورهای دنیا در صنعت پتروشیمی است، گفت: اگر کل برنامه های در دست اجرای پتروشیمی را جمع کنیم و نرخ رشد تقاضا را نیز در نظر بگیریم، تقاضا بسیار بیشتر از ظرفیت ها خواهد بود.

معاون وزیر نفت اظهار کرد: در حال حاضر بیش از 25 درصد از کل تولید محصولات پتروشیمی خاورمیانه در ایران تولید می شود که حذف آن می تواند قیمت گذاری را متلاطم کرده و حتی بازار سیاه تولید کند.

وی با تاکید بر تناقض رفتار، گفتار و اقدام در سیاست های آمریکا تصریح کرد که این تناقض به صورت یک رویه دائمی درآمده است و افزود: از یک طرف در مذاکرات هسته ای می گویند تحریم های پتروشیمی را برمی داریم و از طرف دیگر تحریم های جدیدی در محصولات پتروشیمی وضع می کنند.

مدیرعامل شرکت ملی پتروشیمی ایران ادامه داد: نکته این است که وقتی آمریکا سالها پتروشیمی را تحریم کرده و می بیند با وجود تحریم توسعه صنعت پتروشیمی به قوت خود باقی است، رفتار متناقضی از خود بروز می دهد.

بیات با اشاره به رشد 16 درصدی ایران در هشت سال اخیر گفت: در سالهای اخیر به خصوص از سال 84 به این طرف بیش از 50 طرح پتروشیمی و 38 میلیون تن ظرفیت نصب شده جدید داشته ایم و هیچ یک از واحدهای ما به دلیل تحریم روی زمین نمانده است؛ به عنوان مثال در سال جاری بعد از تعطیلات نوروز، هفته ای یک طرح در دست افتتاح داشتیم و آمریکایی ها می دانند انگار که بمب هسته ای ایران توسعه پتروشیمی، نفت، گاز، سد، راه و امثال آن است.

 

 

توسعه زنجیره ارزش پتروشیمی

 

معاون وزیر نفت با تاکید بر این که برنامه ما برخلاف تصور آمریکایی ها حرکت در راستای زنجیره ارزش پتروشیمی است، گفت: تلاش می کنیم با تغییر جهت، کاری کنیم که ایران رهبری صادرات محصولات مصرفی تولید ایران ساخته شده توسط صنعت پتروشیمی را برعهده بگیرد.

مدیرعامل شرکت ملی پتروشیمی ایران با تاکید بر این که در صورت عدم اعمال تحریم، رویکرد ما همین است، گفت: با تحریم ممکن است سرعت ما بیشتر شود و بتوانیم کمک های بیشتری از جانب مردم به مجلس و مسئولان دریافت کنیم.

 

سیاست استعماری امریکا مخالف توسعه ایران است

بیات درباره چرایی تحریم صنعت پتروشیمی اظهار کرد: آمریکا دستیابی به بمب هسته ای را برای تحریم بهانه کرده، اما واقعیت آن است که بمب هسته ای ایران توسعه صنعت نفت، گاز و پتروشیمی است.

معاون وزیر نفت با تاکید بر سیاست استعماری امریکا و با بیان این که آمریکا با توسعه ایران مخالف است، ادامه داد: توسعه رفاه، آسایش و امنیت مردم ایران و دیگر نقاط جهان را فراهم می کند، پس باید تأکید کنیم که آمریکا با آسایش مردم ایران و جهان مخالف است.

بیات تاکید کرد: آمریکا انرژی هسته ای را بهانه کرده که جلوی پیشرفت و توسعه ایران را بگیرد چرا که وقتی مردم به موفقیت حکومت مردم سالار دینی برسند، دیگر حکومت سرمایه داری جایی نخواهد داشت.

 

 

احتمال استفاده از انرژی صلح آمیز هسته ای برای تامین برق و بخار

بیات با تاکید بر این که نیازی برای رفتن به سمت استفاده از انرژی صلح آمیز و ارزان قیمت تر هسته ای حس نکرده ایم افزود: ممکن است برای تولید بخار و برق پتروشیمی ها از انرژی صلح آمیز و ارزان قیمت تر هسته ای استفاده کنیم، برای مثال ممکن است که از این انرژی جایگزین در پتروشیمی مبین که با سوزاندن انرژی فسیلی، برق و بخار تولید می کند و در لیست تحریم قرار گرفته است، استفاده شود.

مدیرعامل شرکت ملی پتروشیمی ایران با بیان این که سال گذشته 12 میلیارد دلار محصول پتروشیمی صادر کردیم، اظهار کرد: منابع حاصل از صادرات یا در فاینانس های خارجی و یا در پروژه توسعه ای خود واحدها بر اساس یک مدل نهادینه شده در کشور مصرف شده است.

وی تصریح کرد: پتروشیمی هیچ ارتباطی با مسئله هسته ای کشور ندارد و درآمد مازادی ندارد که صرف این مسئله کند؛ از سوی دیگر باید توجه کرد که صلح آمیز بودن مسائل هسته ای ایران اثبات شده است.

بیات همچنین با تاکید بر این که بسیاری از بازارهای ما تحت نفوذ آمریکا و اروپا نیست، گفت: نه تنها الان بلکه با توجه به سالهای طولانی آینده برای این کشورها به صرفه نیست که محصولات پتروشیمی ما را جایگزین کنند.

 

پتروشیمی پولی ندارد که به بخش هسته ای اختصاص یابد

معاون وزیر نفت در واکنش به ادعای آمریکایی ها درمورد استفاده از منابع پتروشیمی در توسعه فعالیت هسته ای ایران تاکید کرد: از یک سو بخش هسته ای ایران به منابع مالی کلان نیاز ندارد، چرا که صلح آمیز است و از سوی دیگر در حال حاضر در برنامه توسعه پنجم به 71 طرح در پتروشیمی مجوز داده ایم که از 10 تا 90 درصد پیشرفت فیزیکی دارند و اجرای این برنامه به 50 میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز دارد بنابراین خود پتروشیمی به منابع خود برای توسعه این صنعت بیش از هر جای دیگری نیاز دارد.

مدیرعامل شرکت ملی پتروشیمی ایران ادامه داد: علاوه بر منابع حاصل از فروش و صادرات محصولات پتروشیمی باید از منابع دیگر و فاینانس های داخلی و خارجی استفاده کنیم، چرا که در برنامه ششم توسعه (آینده) برای نصب 55 میلیون تن ظرفیت جدید به 43 میلیارد دلار منابع نیاز داریم.

 

 

نیاز پتروشیمی به 200 میلیارد دلار اعتبار

 

بیات تاکید کرد که اهداف کلان برنامه توسعه هفتم را تنظیم کرده ایم که برای رسیدن به آنها به 50 میلیارد دلار منابع دیگر نیز نیاز داریم و گفت: سر جمع از الان تا 10 یا 15 سال آینده به 200 میلیارد دلار منابع نیاز خواهیم داشت.

 

تحریم باعث شد روی روابط و پشتیبانی آمریکایی ها حساب و کتاب نکنیم

معاون وزیر نفت درباره واردات تجهیزات و مشکلات آنها در اثر تحریم نیز اظهار کرد: در بازارهای آمریکایی همواره به روی محصولات ما بسته بوده است، کجا از آمریکا در پتروشیمی استفاده کرده ایم که امروز این صنعت آسیب ببیند؟ از این بابت از اقدام آمریکا خوشحالیم، چرا که تحریم باعث شد روی روابط و پشتیبانی آمریکایی ها حساب و کتاب نکنیم.

معاون وزیر نفت با بیان این که هیچ کدام از تکنولوژی پتروشیمی های ایران بعد از انقلاب آمریکایی نیست، گفت: قطعات یدکی پتروشیمی ایران، دانش فنی، کاتالیست و خوراک ارتباطی با آمریکا ندارد.

بیات با تاکید بر این که در ساخت قطعات یدکی حتی به بسیاری از کسانی که دانش فنی را از آنها می گرفتیم نیز وابسته نیستیم، اظهار کرد که قبلا در مورد قطعات ساده وابسته بودیم، اما الان بیش از 80 درصد قطعات دانش فنی، گازهای استاندارد و امثال آن بومی شده است.

 

 

حاضریم به آمریکا کاتالیست بفروشیم

مدیرعامل شرکت ملی پتروشیمی ایران در ادامه صحبت های خود درباره محدودیت بازارهای صادراتی ایران نیز خاطرنشان کرد: در کشور جهت گیری توسعه ارزش افزوده داریم و بخش قابل توجهی از تولیدات ایران (نزدیک به 60 درصد) در داخل کشور در زنجیره ارزش تبدیل به کالا شده و نیاز مردم ایران و دیگر کشورها را تأمین می کند.

بیات ادامه داد: برای خرید داخلی محصولات بعضی از پتروشیمی هایی که تحریم شده اند، با تقاضای شدید و صف خرید مواجه هستیم بنابراین نیازمند بازارهای اروپا و آمریکا نیستیم.

 

وی تصریح کرد: اروپایی ها می دانند که جایگزین بعضی محصولات ایرانی (با کیفیت تولید شده توسط ما) در دنیا وجود ندارد. در بعضی پتروشیمی ها که در لیست تحریم قرار گرفته، سالهاست از کاتالیست تولید داخل استفاده می کنیم و مازاد بر نیاز خودمان نیز به صورت انبوه تولید می شود بنابراین حاضریم حتی به شرکت های آمریکایی نیز این کاتالیست را که قبلا وارداتی بود، بفروشیم.

مدیرعامل شرکت ملی پتروشیمی ایران با اشاره به این که حجم صادرات ما ممکن است رو به افزایش و یا حتی در صورت مصرف در صنایع میان دستی و پایین دستی بر اساس برنامه ها رو به کاهش باشد، گفت: سال گذشته نزدیک به 16 میلیون تن محصولات مازاد بر نیاز کشور به بیش از 60 کشور صادر شد.

 

رابطه سیاسی دوکشور، با پیش قدمی آمریکا یک رابطه تحریمی شد

معاون وزیر نفت در پایان یادآور شد که رابطه سیاسی ایران و امریکا، با پیش قدمی آمریکا یک رابطه تحریمی شد و گفت: آمریکا داوطلبانه کشور و صنعت ما را تحریم کرد.

 

تحریم کردن پتروشیمی مبین جوک سیاسی است

مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران در مورد چرایی تحریم شرکت مبین که تامین آب، برق و بخار واحدهای پتروشیمی داخلی را بر عهده دارد، گفت: تحریم کردن یک شرکت پتروشیمی مثل پتروشیمی مبین فقط یک جوک سیاسی است.

بیات افزود: مصرف کننده این موضوع فقط افکار عمومی غیر مطلع کشوری مثل آمریکا می تواند باشد که به دلیل سانسور خبری و سانسور در انتشار اطلاعات که در آمریکا هست، مردم در بی خبری به سر می برند.

وی تصریح کرد: آب و بخار پتروشیمی مبین به سمت کدام بازار بین المللی رفته است؟ در واقع با تحریم پتروشیمی مبین خواستند یک لطیفه ای در فضای سیاسی بوجود آورند و این موضوع کاربرد اقتصادی ندارد بلکه صرفا یک جوک است.

کلید واژه ها: تحریم آمریکا پتروشیمی ایران


نظر شما :