مالکی از تغییر راهبرد امنیتی عراق خبر داد

۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۲ | ۱۴:۳۷ کد : ۱۹۱۶۴۱۹ سرخط اخبار
همزمان با شدت گرفتن خشونت ها در مناطق مختلف عراق، «نوری مالکی» نخست وزیر این کشور روز دوشنبه اعلام کرد، قصد دارد در راهبرد امنیتی عراق و کارکنان مسئول در این بخش تغییراتی ایجاد کند.
 
به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از شبکه خبری «اسکای نیوز»، نوری مالکی در کنفرانس خبری در روز دوشنبه اعلام کرد، ما در آستانه جایگزینی برخی مقامات امنیتی بلندپایه و همچنین در سطوح میانی هستیم. ما همچنین قصد تغییر در راهبرد امنیتی را داریم. قرار است این مسئله در نشست شورای وزیران در روز سه شنبه (امروز) بررسی و درباره آنها تصمیم گیری شود.
 
نخست وزیر عراق تاکید کرد، آنچه امروز در این کشور شاهد هستیم، تلاش «طرف های خارجی» برای ایجاد فتنه طایفه ای در عراق است. «توطئه گران درگیری های قومی در منطقه را به عراق سوق دادند.»
 
طبق این گزارش، «بغداد» پایتخت عراق و استان های «صلاح الدین و بصره» روز گذشته شاهد حدود 14 انفجار تروریستی بود و در جریان آنها دست کم 72 نفر کشته و بیش از 150 تن دیگر زخمی شدند.
 
همزمان در دو انفجار تروریستی مقابل مساجد شیعیان در شهر «الحله» واقع در جنوب بغداد، 6 نفر کشته و 70 تن دیگر زخمی شدند.
 
نیروهای امنیتی عراق عملیات جست وجوی گسترده ای را برای شناسایی خودروهای بمب گذاری شده در بغداد، آغاز کرده و تاکنون موفق به کشف تعدادی خودروی بمب گذاری شده در شهرهای «الصدر و الطالبیه» شده اند.
 
از سوی دیگر، کاخ سفید روز دوشنبه انفجارهای خونین روزهای اخیر عراق را «به شدت» محکوم کرد و از تماس مقام های آمریکا و عراق برای درخواست برقراری آرامش در عراق خبر داد.
 
«جی کارنی» سخنگوی کاخ ریاست جمهوری آمریکا گفت، ما انفجارهایی را که در روزهای اخیر در عراق روی می دهد، به شدت محکوم می کنیم و از تکرار و ماهیت این حملات به شدت نگران هستیم.
 
جی کارنی در کنفرانس مطبوعاتی روزمره خود به ویژه به «انفجارهای روز دوشنبه و حملات به نیروهای امنیتی عراق در استان الانبار در اوایل هفته جاری و حملات زنجیره ای به مناطق و مساجد سنی و شیعیان » اشاره کرد.
 
طبق گفته کارنی، مقامات آمریکایی اوایل این هفته در بغداد و واشنگتن با شماری از رهبران عراق برای درخواست آرامش و یافتن راه حل برای تنش سیاسی و مذهبی در این کشور تماس گرفتند.

 

کلید واژه ها: عراق


نظر شما :