توصیه صهیونیست‌ها به رئیس سیا:

به شکست دیپلماسی در برابر تهران اعتراف کنید

۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۲ | ۱۳:۳۰ کد : ۱۹۱۶۳۱۹ اخبار اصلی خاورمیانه
منابع آگاه می‌گویند که اسرائیلی‌ها در پاسخ به اظهارات برنان گفته‌اند که بهتر است واشنگتن شکست راه دیپلماتیک در مورد پرونده هسته‌ای ایران و حل بحران جاری بر سر آن را اعلام کند و رسما بگوید که تنها با گزینه نظامی می‌توان جلوی پیشرفت‌های هسته‌ای ایران را گرفت.
به شکست دیپلماسی در برابر تهران اعتراف کنید

دیپلماسی ایرانی: جان برنان، رئیس سازمان امنیت امریکا، سی آی ای در سفری ناگهانی شبانه به تلاویو رفته است. روزنامه عبری یدیعوت احرونوت گزارش داده که این سفر واقعا سری بوده است و هیچ کدام از مقام های اسرائیلی از آمدن وی خبر نداشته اند.

به گزارش روزنامه القدس العربی، چاپ لندن، این روزنامه همچنین می نویسد سفر ناگهانی برنان به تلاویو با هدف قانع ساختن دولتمردان اسرائیلی برای جلوگیری از انجام حمله نظامی یک جانبه به سوریه بوده است.

این روزنامه صهیونیستی به نقل از منابع آگاه صهیونیستی می نویسد که این نخستین سفر رئیس سازمان امنیت جدید امریکا که دو ماه است به این سمت منصوب شده به اسرائیل است که بنا بوده قبل از هر چیز مخفی باشد اما فورا خبر آن در رسانه ها منتشر شده است.

آن چه به سفر برنان سرعت داده، تهدیدهای سید حسن نصر الله، دبیر کل حزب الله لبنان است که برای انجام مقاومت مسلحانه در جبهه جولان سوریه و گشودن این جبهه علیه اسرائیل با هدف آزاد کردن سرزمین های اشغالی جولان چراغ سبز نشان داده که این مساله نگرانی شدید امریکایی ها را به دنبال داشته است.

وی به محض رسیدن به سرزمین های اشغالی با مقام های مختلف رژیم صهیونیستی از جمله بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، موشه یعلون، وزیر امنیت این رژیم و ژنرال بنی گانتس، رئیس ستاد ارتش اسرائیل دیدار کرد. منابع نزدیک به محافل اسرائیلی می گویند که رئیس سازمان امنیت امریکا به عنوان میهمان تامیر باردو، رئیس موساد به تلاویو رسیده است و باردو او را با همین عنوان در دیدارهای رسمی همراهی می کند.

به نوشته این روزنامه آن چه به سفر برنان سرعت داده، تهدیدهای سید حسن نصر الله، دبیر کل حزب الله لبنان است که برای انجام مقاومت مسلحانه در جبهه جولان سوریه و گشودن این جبهه علیه اسرائیل با هدف آزاد کردن سرزمین های اشغالی جولان چراغ سبز نشان داده که این مساله نگرانی شدید امریکایی ها را به دنبال داشته است. امریکایی ها در این وضعیت از انجام هر گونه حمله نظامی به اسرائیل از سوی حزب الله یا هر جریان مقاومت دیگر به شدت بیمناکند و معتقدند که چنین حمله ای نه تنها محاسبات آنها را در منطقه از بین خواهد برد بلکه باعث خواهد شد تا کل منطقه وارد جنگی تمام عیار شود.

در این میان گفته می شود که اسرائیلی ها از ایالات متحده گلایه دارند که تا کنون در پایان دادن به جنگ جاری در سوریه ناتوان بوده و این مساله باعث شده است تا صهیونیست ها برای امنیت خود احساس خطر کنند.

به رغم هشدارهایی که رئیس سازمان امنیت امریکا به اسرائیل بر سر عدم حمله نظامی یک جانبه به سوریه داده است، پاسخی که اسرائیلی ها به طرف امریکایی داده اند این بوده که آنها نمی توانند در برابر انتقال سلاح از دمشق به حزب الله لبنان دست بسته بنشیند و تنها نظره گر قدرت گرفتن حزب الله باشند.

گفته می شود پرونده هسته ای ایران نیز از دیگر موضوعات مورد مذاکره میان رئیس سیا با اسرائیلی ها بوده است. وی در این باره به اطلاع مقام های صهیونیستی رسانده است که نتانیاهو نمی تواند برای پرونده هسته ای ایران خط قرمز تعیین کند و باراک اوباما همچنان به پیشبرد مذاکره با ایران تا رسیدن به یک راه حل دیپلماتیک در پرونده هسته ای اش پایبند است. اما منابع آگاه می گویند که اسرائیلی ها در پاسخ به این اظهارات برنان گفته اند که بهتر است واشنگتن شکست راه دیپلماتیک در مورد پرونده هسته ای ایران و حل بحران جاری بر سر آن را اعلام کند و رسما بگوید که تنها با گزینه نظامی می توان جلوی پیشرفت های هسته ای ایران را گرفت.

از سوی دیگر یکی از مسئولان امریکایی که نخواست نامش فاش شود به روزنامه امریکایی نیویورک تایمز گفته است که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل هنگامی که به مسکو رسیده و از زبان مقام های روسی شنیده است که روس ها سامانه های اس – 300 و موشک های زمین به هوای یاخونت را تحویل سوریه داده اند، شوکه شده است. به گفته این منابع وقتی نتانیاهو این موضوع را به صراحت با مقام های ارشد روسی در میان گذاشته آنها حاضر به دادن پاسخی روشن به او نشده اند.

در همین رابطه روزنامه عبری هاآرتص گزارش داد که دو تن از مسئولان اسرائیلی اخیرا در گفت وگوهای خود پشت درهای بسته با مقام های رژیمشان گفته اند که در برآورد توانایی های نظامی سوریه اشتباه کرده اند و گمان می کرده اند که واقعا بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه خیلی زود سقوط می کند. به گفته آنها مسئولان اسرائیلی به دلیل این که اطلاعات کافی در اختیار نداشتند برآوردهای اشتباهی از توانایی های نیروهای داخلی حکومت سوریه داشته اند که این مساله باعث شده است تا تصمیم های اشتباهی نیز بگیرند.

تحریریه دیپلماسی ایرانی

کلید واژه ها: سوریه اسرائیل رئیس سازمان امنیت پرونده هسته ای سازمان امنیت حزب الله


نظر شما :