نخست وزیر عراق در گفت‌وگو با الحیات:

جنگ طایفه‌ای در راه است

۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۲ | ۱۳:۳۰ کد : ۱۹۱۵۷۴۴ اخبار اصلی خاورمیانه
من نسبت به نشر طایفه گرایی در منطقه هشدار می دهم. من در گذشته نیز هشدار دادم و اکنون نیز مجددا هشدار خود را تکرار می کنم که من رایحه خونریزی را به دلیل طایفه گرایی موجود میان مسلمانان استشمام می کنم
جنگ طایفه‌ای در راه است

دیپلماسی ایرانی: نوری مالکی، نخست وزیر عراق در گفت وگو با روزنامه الحیات، چاپ لبنان، گفت که تلاش می کند روابط عراق با عربستان را احیا کند و باب همکاری میان دو کشور را فراهم آورد. وی در این گفت وگو گفت که با مطالبات تظاهرکنندگان عراقی موافق است و تلاش می کند که نیازهای آنها را تامین کند اما عده ای مطالبات سیاسی مطابق با خواسته های حزب بعث دارند که پاسخ د ادن به آنها غیرممکن است.

تظاهرکنندگان عراقی روز جمعه مجددا در مناطق سنی نشین عراق دست به تظاهرات زدند و خواستار تشکیل اقلیمی سنی شدند و حرکت اعتراضی خود را "جمعه انتخاب های آزاد" نامیدند. درباره فکر تشکیل اقلیم یا ایالت سنی که اکثریت جریان های سنی با آن موافق نیستند نیز مالکی گفت که تلاش کرده است که شیوخ عشایر را که از این تظاهرات حمایت می کنند، راضی کند که از این خواسته دست بکشند و دیگر موضوع تشکیل اقلیم را مطرح نکنند.

وی درباره برقراری رابطه با عربستان همچنین گفت: «ما تلاش داریم روابط خود را با عربستان در تمامی زمینه ها گسترش دهیم. ما می خواهیم با آنها همانند دو کشور برادر و همسایه ارتباط داشته باشیم. هیچ طمعی نه به سرزمینشان و نه به نفتشان داریم، تلاش می کنیم که بر شعارهایی که در گذشته علیه عربستان مطرح بود، غلبه کنیم و برای عادی سازی روابط با ریاض مجدانه تلاش کنیم و می خواهیم به طور جدی با آنها ارتباط داشته باشیم.»

مالکی درباره پرونده زندانیان عربستان نیز گفت: «پرونده زندانیان عربستانی به زودی بسته می شود. ما آن دسته از کسانی که به طور غیر قانونی از مرزها عبور کرده بودند را آزاد کردیم. وزارت دادگستری بر آزادی آنها نظارت داشت و آن دسته از کسانی که اتهام هایی از قبیل ارتکاب قتل داشتند را نیز تلاش کرد مجازات قضایی و نه جزایی کند. و اکنون نیز ما به سمتی می رویم که توافق برای تبادل زندانیان میان دو کشور را پیش ببریم.»

نخست وزیر عراق درباره تظاهراتی که در روزهای گذشته در شهرهای سنی نشین عراق جریان داشته است نیز گفت: «به آن چه در رسانه ها می آید، اهمیت ندهید. مطالبات واقعی ای مثل آزادی زندانیان وجود دارد که این حق طبیعی آنها است و ما از آنها استقبال می کنیم، ما زندانیان بسیاری را تا کنون آزاد کرده ایم. برخی از افراد نیز بوده اند که دوران حبسشان به پایان رسیده است و آزاد شده اند، ما به این دست از مطالبات احترام می گذاریم اما در این میان مطالباتی نیز وجود دارند که غیر قابل اجرا نیستند. کسانی که دستشان به خون مردم آلوده است و وابسته به القاعده هستند آزاد نخواهند شد. برخی از مطالبات، مطالبات حزب بعث است که مطالباتی سیاسی و نه حقیقی هستند. خواسته لغو قانون اساسی و تجزیه عراق و طائفه گرایی را به هیچ وجه انجام نخواهیم داد. کسانی که هنوز در میدان ها مانده اند متاسفانه چنین خواسته هایی را دنبال می کنند، و محال است که این اهدافشان محقق شود، برای این که ما حاضر نیستیم قانون اساسی را لغو کنیم و به سمت مجهول حرکت کنیم، این توانایی ما است و در همین اندازه برخورد می کنیم. ما در کشورمان آزادی های کامل داریم. در کشورهای عربی دیگر مطالبات مردمی وجود دارد ولی آن را مخفی می کنند در حالی که ما از مطالبات به حق مردم مان حمایت می کنیم.»

وی در ادامه افزود: «اگر چنین اعتراض هایی در هر کشور عربی دیگری رخ می داد با جنگنده مورد حمله قرار می گرفتند اما ما در برابرشان صبر پیشه کرده ایم برای این که آنها هم ملت ما هستند، ما چه سنی ها و چه شیعیان بسیار امیدواریم که بتوانیم راه حلی برای پایان دادن به این بحران بیابیم. و من از علمای شیعه، سنی و شیوخ عشایر می خواهم که مواضعی سخت تر برای پایان دادن به بحران جاری اتخاذ کنند.»

مالکی همچنین گفت: «من نسبت به نشر طایفه گرایی در منطقه هشدار می دهم. من در گذشته نیز هشدار دادم و اکنون نیز مجددا هشدار خود را تکرار می کنم که من رایحه خونریزی را به دلیل طایفه گرایی موجود میان مسلمانان استشمام می کنم، و این به نفع هیچ کس نیست، برای این که هر کس که دشمن تراشی کند هیچ مرزی برای خود باقی نمی گذارد، نه در عراق نه در عربستان نه در لبنان نه در ایران و نه در هیچ جای دیگر. طایفه گرایی رایحه ای است که هیچ چیز نمی تواند جلوی آن را بگیرد. ما شاید ا لحاظ سیاسی با یکدیگر تفاوت داشته باشیم و مفاهیم و اندیشه مان با هم متفاوت باشد اما به عنوان مسلمان نمی توانیم یکدیگر را بکشیم که این مساله بر هیچ کس جایز نیست و امری حرام است.»

تحریریه دیپلماسی ایرانی

کلید واژه ها: نوري مالكي عراق


نظر شما :