کاهش نسبی تنش میان اربیل و بغداد

آیا این انتخابات پایان مشکلات خواهد بود؟

۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۲ | ۱۳:۳۰ کد : ۱۹۱۵۶۰۳ اخبار اصلی خاورمیانه
نویسنده خبر: على موسوى خلخالى
مخالفان مالکی با توجه به نتایج انتخابات استانداری‌های اخیر عراق که در آن تعداد کرسی‌های مالکی در استان‌های مختلف کشور بسیار کاهش یافت، پیشنهاد برگزاری انتخابات زودهنگام داده‌اند.
آیا این انتخابات پایان مشکلات خواهد بود؟

دیپلماسی ایرانی: نیروهای سیاسی عراقی روز گذشته روز پرکاری داشتند. بعد از آن که اسامه النجیفی پیشنهاد داد که دولت فعلی منحل شود و دولت کوچک با وزرای موقت تشکیل شود و زمام امور را به طور موقت به دست بگیرد و سپس انتخابات زودهنگام زیر نظر این دولت برگزار شود، احزاب و جریان های سیاسی وارد شور شدند و پیشنهاد اسامه النجیفی را بررسی کردند.

به گزارش روزنامه الحیات، ائتلاف دولت قانون به ریاست نوری مالکی، نخست وزیر عراق پیشنهاد النجیفی را به شرط این که دولت فعلی مسئول اداره دولت موقت باشد، پذیرفته است.این در حالی است که جلسه روز دوشنبه عراق به دلیل این که به حد نصاب نرسید تا سه شنبه هفته آینده تعطیل اعلام شد. دلیل اصلی نیامدن نمایندگان اعتراض آنها به روند سیاسی کشور و در پی آن خودداری شان برای حضور در مجلس بود.

سعد المطلبی، یکی از رهبران ائتلاف دولت قانون در این باره گفت: «ما با برگزاری انتخابات زودهنگام موافقیم به شرطی که نقطه اختلافی یعنی همان ریاست دولت فعلی بر دولت موقت و اشراف آن بر انتخابات حفظ شود. در غیر این صورت حاضر به پذیرفتن پیشنهاد رئیس مجلس نیستیم.»

اما ائتلاف العراقیه می گوید که برای برگزاری انتخابات زودهنگام با پیمان کردستانی و جریان صدر به توافق رسیده است اگر چه مجلس اعلای اسلامی عراق می گوید که با برگزاری زودهنگام در وضعیت فعلی مخالف است چرا که باعث تشدید بحران جاری در کشور و افزایش ناآرامی ها و ناامنی می شود. البته مجلس اعلا نیز در نهایت تایید کرده است در صورتی که همه جریان ها موافق برگزاری انتخابات زودهنگام باشند این جریان  نیز مخالفتی با آن نخواهد داشت.

نماینده مالکی می گوید: ما با برگزاری انتخابات زودهنگام موافقیم به شرطی که نقطه اختلافی یعنی همان ریاست دولت فعلی بر دولت موقت و اشراف آن بر انتخابات حفظ شود.

همه این کش مکش ها در سایه ناآرامی های تروریستی اخیر در عراق جریان دارد و انفجارهای متعدد که ظرف یک هفته گذشته دست کم جان یک صد نفر را گرفته و صدها زخمی بر جای گذاشته، آرامش و روان مردم عراق را می آزارد.

مخالفان مالکی با توجه به نتایج انتخابات استانداری های اخیر عراق که در آن تعداد کرسی های مالکی در استان های مختلف کشور بسیار کاهش یافت، پیشنهاد برگزاری انتخابات زودهنگام داده اند. بنا به نتایج انتخابات مالکی در این انتخابات 38 کرسی را از دست داد. در این انتخابات اگر چه فهرست های منفرد العراقیه که هر کدام با احزاب مختلف به طور جداگانه شرکت کرده بودند، شکست سختی خوردند، اما پیروزی قابل توجه برخی دیگر از آنها باعث شده است تا آنها به فکر برگزاری انتخابات زودهنگام مجلس بیفتند تا حداقل به این ترتیب بتوانند مشکلات سیاسی جاری در کشور را کاهش دهند. از جمله فهرست ایاد علاوی که نتوانست حتی یک کرسی به دست آورد و فهرست صالح المطلک که در نهایت مشخص شد که از بسیاری رقبای انتخاباتی اش عقب افتاده است. در این میان اسامه النجیفی، رئیس پارلمان عراق فهرست دوم انتخابات استانداری های بغداد شد تا با امید بیشتری در انتخابات مناطق سنی نشین که هنوز برگزار نشده است، شرکت کند. النجیفی با توجه به این پیروزی امیدوار است که در انتخابات مجلس نیز بتواند موفقیت در خور توجهی به دست آورد.

النجیفی و همفکران او اگر چه احتمال می دهند که در انتخابات مجلس عراق مالکی مجددا برنده انتخابات شود اما با این حال امیدوارند که با کسب کرسی های در خور توجه در این انتخابات بتوانند وی را وادار کنند که به خواسته آنها توجه بیشتری نشان دهد و بپذیرد که با آنها سازش کند. به ویژه که پست های مهم کشوری از جمله معاونت ریاست جمهوری و پست های امنیتی در کابینه عراق بدون وزیر باقی مانده و النجیفی به این کرسی ها چشم دوخته است.

در حالی که از این سو تنش میان سنی ها با دولت شیعی مالکی در حال افزایش است از سوی دیگر نخست وزیر عراق و اقلیم کردستان توانسته اند یک گام به سمت حل مشکلات فی مابین بردارند و مجددا به فکر احیای پیمان خود بیفتند. روز دوشنبه نیچروان بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق در بغداد با نوری مالکی، نخست وزیر عراق دیدار کرد و پیام بارزانی، رئیس اقلیم را برای حل مشکلات دو طرف به اطلاع وی رساند.

پیش از این منابع خبری گفته بودند که تهران تلاش بسیاری برای عادی شدن روابط اربیل با بغداد انجام داده است.

شبکه خبری الجزیره درباره این دیدار گزارش داد که دو طرف توافق کردند که همکاری های امنیتی با یکدیگر را افزایش دهند و برای انجام هر گونه تحرکی از جمله در کرکوک کاملا با یکدیگر هماهنگ باشند. همچنین دو طرف توافق کردند تا بر سر قوانینی که تاثیر مستقیمی بر حل مشکلات و عادی سازی روابط میان یکدیگر می گذارد مثل قانون نفت و گاز و به استخدام در آوردن نیروهای نظامی پیشمرگه در ارتش عراق توافق کنند.

در صورتی که اختلافات مالکی با کردها حل شود و هر دو بپذیرند که پیمان سنتی خود را احیا کنند، آن گاه سنی ها مجددا خود را در تنگنا خواهند دید و مجبور خواهند شد تا با شرایط جدید کنار بیایند.

على موسوى خلخالى

نویسنده خبر

مترجم، روزنامه نگار و معاون سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: عراق برگزاری انتخابات زودهنگام نوري مالكي


نظر شما :