آمریکا: دولت سوریه به احتمال زیاد از سلاح شیمیایی استفاده کرد

۰۶ اردیبهشت ۱۳۹۲ | ۱۷:۲۶ کد : ۱۹۱۵۴۰۵ سرخط اخبار

کاخ سفید اعلام کرد سرویس های امنیتی اطلاعاتی  آمریکا معتقدند که به احتمال زیاد، دولت سوریه از سطح محدود از سلاح شیمیایی استفاده کرده است.

به گزارش عصر ایران به نقل از رویترز، سخنگوی کاخ سفید اضافه کرد: اما باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا قبل از واکنش به موضوع استفاده دولت سوریه از سلاح شیمیایی نیازمند حقایق "تاییده شده و قابل اعتماد و اطمینان" در این باره است.

این اظهارنظر روز پنجشنبه کاخ سفید در پاسخ به سؤال رسمی شماری از اعضای کنگره ارائه شد. این پاسخ، باعث واکنش های گسترده از سوی اعضای کنگره آمریکا شد که از اوباما می خواستند واکنش جدی نشان دهد.

"جان مک کین" عضو مجلس سنای آمریکا و  یکی از مهمترین حامیان دخالت نظامی این کشور در بحران سوریه در واکنش به این موضوع کرد: اوباما باید اظهارات قبلی خود را درباره خط قرمز بودن استفاده از سلاح شیمایی توسط دولت سوریه را به یابد داشته باشد.

چاگ هاگل وزیر دفاع آمریکا هم در این باره گفت که کشورش در 24 ساعت گذشته به این نتیجه رسیده است که دولت سوریه به طور محدود، سلاح شیمیایی بکار گرفته است.

کاخ سفید اضافه کرد: ارزیابی های سرویس های اطلاعاتی امنیتی آمریکا موضوع استفاده دولت سوریه از سلاح شیمایی و به طور مشخص گاز سارین را در سطح بندی متفاوتی ارائه کرده اند.

جان کری وزیر خارجه آمریکا هم گفت که سرویس های امنیتی این کشور معتقدند که دولت سوریه دو مرتبه از سلاح شیمیایی استفاده کرده است.

باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا قبلا گفته بود که استفاده از سلاح شیمیایی خط قرمز آمریکا برای دولت سوریه است و منجر به دخالت نظامی واشنگتن می شود.

با این حال به نظر می رسد دولت آمریکا با استفاده از تجریبات ادعای گذشته خود درباره وجود سلاح شیمایی در عراق و حمله به این کشور ، هم اکنون تلاش می کند در موضوع سلاح های شیمیایی سوریه، با احتیاط بیشتری برخورد کند.

"میجل رودریگز" مدیر دفتر امور قانون گذاری کاخ سفید نیز در نامه ای خطاب به اعضای کنگره آمریکا گفت: با توجه به خطرات مربوط به موضوع سوریه و درس هایی که قبلا آموختیم که اطلاعات سرویس های جاسوسی به تنهایی کفایت نمی کنند؛ تنها واقعیت های تایید شده و مورد اعتماد و اطمینان می توانند در تصمیم گیری ما نقش داشته باشند.

دولت آمریکا تاکنون از دخالت نظامی در سوریه خودداری و تنها به کمک های غیرنظامی به مخالفان مسلح در این کشور بسنده کرده است.

قبل از این بریتانیا و فرانسه هم با ارائه دلایلی ، گفته بودند دولت سوریه در جنگ داخلی این کشور علیه مخالفان از سلاح شیمیایی استفاده کرده است.
یک مقام نظامی اسرائیلی که این موضوع را تایید کرده است.

در ماه گذشته میلادی، دولت سوریه و مخالفان مسلح هر دو گفتند که طرف مقابل با استفاده از سلاح شیمیایی، منطقه "خان العسل" در نزدیکی شهر حلب در شمال سوریه را مورد هدف قرار داده و باعث مرگ و جراحت شماری از افراد شده است.

کلید واژه ها: سوریه آمریکا سلاح دولت سوریه از سلاح شیمیایی سلاح شیمیایی از سلاح شیمیایی سرویس واکنش اوباما


نظر شما :