میزبانی جدید برای گفت‌وگوهای ایران و ۱+۵

۲۵ اسفند ۱۳۹۱ | ۰۲:۳۸ کد : ۱۹۱۳۹۹۶ سرخط اخبار

 

وزیر امور خارجه الجزایر با تأکید بر حق هسته ای کشورمان، از آمادگی کشورش برای میزبانی مذاکرات ایران و ۱+۵ خبر داد. 
 
به گزارش خبرگزاری فارس، حسین امیرعبداللهیان معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه کشورمان که در الجزایر به سر می برد با «مراد مدلسی» وزیر خارجه این کشور دیدار و پیرامون مناسبات دوجانبه، تحولات منطقه به ویژه اوضاع فلسطین، سوریه ، بحرین و برنامه هسته ای ایران رایزنی و تبادل نظر کرد. 
 
معاون وزیر خارجه کشورمان با اشاره به جایگاه مهم الجزایر در منطقه و جهان اسلام، روابط دو کشور را ممتاز خواند. وی در عین حال اضافه کرد که حجم تبادل تجاری دو کشور متناسب با ظرفیت های فراوان موجود در تهران و الجزیره نیست. 
 
امیرعبداللهیان مواضع بوتفلیقه رئیس جمهور الجزایر را در جهان عرب در قبال تحولات فلسطین و سوریه خردمندانه خواند و درک صحیح مقامات الجزایر را نسبت به اهداف دشمنان محور مقاومت در هدف قرار دادن سوریه مورد تمجید قرار داد. 
 
معاون وزیر خارجه با تأکید بر ضرورت همکاری های منطقه ای و بین المللی به منظور توقف فوری خشونت در سوریه اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران همانند الجزایر راهکار سیاسی و گفت وگوی فراگیر را تنها راه حل بحران سوریه می داند. متاسفانه برخی از اطراف درگیر در بحران سوریه هرگونه مذاکره را برای حل مشکلات موجود نفی می کنند و عملا به ترویج خشونت می پردازند و آشکارا از سوی برخی کشورها مورد حمایت قرار می گیرند. 
 
وی افزود: سوریه با موفقیت از بحران امنیتی عبور کرده و اندک تروریست های باقیمانده در حاشیه برخی مناطق نیز نفس های آخر را می کشند. تهران و الجزایر از مردم فهیم سوریه و طرح سیاسی مبتنی بر توقف خشونت، گفت وگوی ملی واقعی بین حکومت و آحاد مردم و رسیدن به میثاق ملی و همچنین تلاش های اخضر ابراهیمی نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه حمایت می کنند. 
 
معاون عربی و آفریقای وزارت خارجه کشورمان با محکومیت اقدام اخیر گروگانگیری در الجزایر و تحولات کشور مالی، بر سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران در قبال صلح و امنیت منطقه ای و بین المللی تاکید و ضمن محکومیت افراط گرایی، خشونت و تروریسم، نسبت به مداخله خارجی در امور داخلی کشورها هشدار داد. 
 
در این دیدار امیرعبداللهیان آخرین تحولات مذاکرات هسته ای ایران و ۱+۵ را تبیین و از مواضع حمایتی الجزایر تقدیر کرد. وی اوضاع بحرین را بحرانی خواند و ضمن رد هرگونه مداخله در امور داخلی این کشور بر پایان دادن به اقدامات نظامی و اهتمام جدی بر گفت وگوی موثر ملی و توجه به مطالبات مردم تاکید کرد. 
 
مدلسی: آمادگی الجزایر برای برگزاری گفت وگوهای ایران و ۱+۵ 
 
مراد مدلسی وزیر خارجه الجزایر نیز با تأکید بر روابط حسنه موجود فیمابین دو کشور و توسعه آن، بر اهمیت وحدت کشورهای منطقه و جهان اسلام در قبال تهدیدات مشترک تاکید کرد و افزود: رهبری حکیمانه و پیشرفت های جمهوری اسلامی ایران مایه مباهات است. 
 
مدلسی با تشکر از مواضع تهران در قبال حادثه تروریستی و آدم ربایی در الجزایر گفت: خشونت و افراط گرایی در خاورمیانه و شمال آفریقا مانع تحقق اهداف متعالی اسلام است. وزیر خارجه الجزایر با تمجید از مواضع تهران در حمایت از مردم مظلوم فلسطین و نقش مهم سوریه در منطقه افزود: مواضع تهران و الجزایر در قبال سوریه مشترک و مبتنی بر راهکار سیاسی و گفت وگوی ملی است. 
 
مدلسی ضمن حمایت از حق جمهوری اسلامی ایران و سایر کشورها در برخورداری از فناوری صلح آمیز هسته ای و مثبت خواندن مذاکرات اخیر تهران و ١+٥ آمادگی الجزایر را برای برگزاری گفت وگوها در این کشور اعلام و از پیشرفت دریافت اخبار پیشرفت اولیه در روند گفت وگوهای اخیر آلماتی ابراز خرسندی کرد. 
 
مدلسی: نقش مهم و تأثیرگذار ایران در منطقه 
 
امیرعبداللهیان همچنین در مصاحبه مشترک مطبوعاتی با وزیر خارجه الجزایر ضمن راهبردی خواندن نگاه تهران به الجزایر و تجلیل از مواضع دقیق الجزایر در قبال فلسطین، سوریه و امنیت منطقه تاکید کرد که وضعیت موجود در سوریه، فقط از روش گفت وگوی فراگیر ملی با دولت سوریه در یک فضای مسالمت آمیز و بر اساس واقعیت های میدانی می تواند حل و فصل شود. 
 
وزیر خارجه الجزایر در این مصاحبه مطبوعاتی بر مواضع مشترک دو کشور تاکید و نقش جمهوری اسلامی ایران و الجزایر را در منطقه مهم و بسیار تاثیرگذار دانست و بر راهکار سیاسی در قبال سوریه تاکید کرد. 
 

کلید واژه ها: الجزایر سوریه فلسطین


نظر شما :