ناگفته‌های هفته از زبان دیپلماسی ایرانی

از بدبینی غربی ها به مذاکرات تا سوگواری مصری‌ها برای چاوز

۱۷ اسفند ۱۳۹۱ | ۲۱:۵۰ کد : ۱۹۱۳۶۷۱ اخبار اصلی خاورمیانه
سفر قریب الوقوع مالکی به کردستان، مرگ یک شهروند انگلیسی در سوریه، حضور 82 کماندوی انگلیسی در سوریه، دفاع کری از سفرش به مصر و تسلیت اپوزسیون مصر به خانواده چاوز از جمله ناگفته‌های هفته دیپلماسی ایرانی هستند.
از بدبینی غربی ها به مذاکرات تا سوگواری مصری‌ها برای چاوز

دیپلماسی ایرانی: "ناگفته های هفته از زبان دیپلماسی ایرانی" نام مجموعه تازه ای است که هر هفته در روزهای پنج شنبه منتشر می شود. در این مجموعه اخباری که عموما در مقاله ها، یادداشت ها، منابع خبری، روزنامه ها و پایگاه های خبری جهان منتشر می شوند و از چشم بسیاری از خبرگزاری ها و منابع خبری دور می مانند، استخراج شده و در اختیار خوانندگان قرار می گیرد.

آشتی مالکی با کردها و تهدید به برخورد با معترضان سنی

منابع آگاه به دیپلماسی ایرانی گفتند که ابو مهدی المهندس، چهره سیاسی نزدیک به ایران در عراق اخیرا به کردستان سفر کرده و ضمن دیدار با مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق تلاش کرده است تا وی را برای آشتی با نوری مالکی متقاعد کند.

در همین رابطه منابع خبری عراقی اعلام کرده اند که به زودی نوری مالکی، نخست وزیر عراق به کردستان سفر خواهد کرد و با مسعود بارزانی دیدار خواهد داشت.

از سوی دیگر همین منابع به دیپلماسی ایرانی گفتند که مالکی در جریان دیدار با جمعی از رهبران ائتلاف پیمان ملی که شامل احمد چلبی، ابراهیم جعفری و بیان جبر الزبیدی می شده، گفته است که قصد دارد همان برخوردی را با معترضان سنی در استان های سنی نشین که اکنون در حال تظاهرات علیه او هستند، کند که پیش از این در دهه هشتاد و نود صدام حسین با معترضان شیعی می کرد. این اظهارات او با مخالفت افراد مذکور مواجه شده و آنها به وی یادآور شده اند که همه چیز را نمی توان با برخوردهای سخت حل و فصل کرد. احمد چلبی به مالکی یادآور شده است که در حالی که ارتش و نهادهای امنیتی همگی شیعه هستند، نباید ترسید که فردی سنی که مورد تایید العراقیه باشد، وزارت دفاع را بر عهده بگیرد. او پیشنهاد داده است که با موافقت چهره ای که مورد توافق العراقیه باشد برای پست وزارت دفاع به بحران جاری در عراق پایان داده شود.

مرگ یک شهروند انگلیسی در سوریه

روزنامه انگلیسی ساندی تایمز گزارش داد که یکی از سربازان مسلح که تابعیت انگلیسی داشته در جریان عملیاتش علیه ارتش سوریه در خاک این کشور کشته شده است.

دولت انگلیس تایید کرده است که ابراهیم المزواجی که دو هفته پیش در جریان جنگ با ارتش سوریه در این کشور کشته شد، انگلیسی بوده است.

این روزنامه انگلیسی همچنین می نویسد طی دو سالی که از بحران سوریه می گذرد، دست کم 80 شهروند انگلیسی برای جنگ با وفاداران اسد و ارتش سوریه به این کشور رفته اند.

حضور 82 کماندوی انگلیسی در سوریه

روزنامه انگلیسی دیلی تلگراف، نوشت که 82 کماندوی انگلیسی زیر نظر سازمان امنیت انگلیس در سوریه فعال هستند و مشغول جمع آوری اطلاعات امنیتی در این کشورند.

بنا به این گزارش، این کماندوها زیر نظر یک فرمانده انگلیسی و شماری از فرماندهان سی آی ای فعالیت می کنند و اطلاعات جامعی را از شهرهای مختلف سوریه از جمله شهرهایی که درگیری های سنگینی میان مخالفان اسد با ارتش سوریه در جریان است، جمع آوری می کنند.

به گفته این روزنامه این کماندوها این اطلاعات را در اختیار مخالفان اسد قرار می دهند تا آنها بتوانند در مبارزه با سربازان سوری با قدرت بیشتری عمل کنند.

کری از سفر خود به مصر دفاع کرد

جان کری، وزیر امور خارجه ایالات متحده امریکا پس از سفر به مصر بیانیه ای صادر کرد و در آن از سفر خود به مصر که بسیاری آن را در راستای حمایت از دولت محمد مرسی، رئیس جمهوری اخوان المسلمین مصر و این جنبش دانسته اند، دفاع کرد.

به گزارش خبرگزاری دی پی ای، وی در بیانیه خود آورده است که محمد مرسی را به انجام اصلاحات سریع در کشور تشویق کردم و به او یادآور شدم که انتخابات پیش رو انتخاباتی حیاتی برای گذر به دموکراسی است.

کری همچنین گفته که از مقام های مصری خواسته که انتخاباتی آزاد و کاملا شفاف برگزار کنند و بر انجام اصلاحات در اداره های پلیس و نهادهای غیر دولتی با حفظ لزوم حقوق شهروندان تاکید کرده است.

زمزمه های حمایت از جانشینی فردی به جای نوری مالکی

یک منبع مطلع سیاسی خبر داد که حمایت بسیاری از تشکل های سیاسی برای نامزدی ابراهیم الجعفری به جای نوری مالکی در دوره به جا مانده از دولتش جلب شده است.

به گزارش پایگاه خبری البینه، این منبع که نخواسته نامش فاش شود گفته هیئتی از پیمان ملی اخیرا در سفری به ایالات متحده این موضوع را با جو بایدن، معاون رئیس جمهور امریکا، بررسی کرده اند. به گفته این منبع برخی از کشورهای منطقه نیز از این تغییر حمایت کرده اند.

از سوی دیگر پایگاه خبری عراقی جاکوج مدعی شد که عدنان الاسدی، سرپرست وزارت کشور عراق، در دیدار با سردار مجیدی، نماینده جمهوری اسلامی ایران، راه های خروج عراق از بحران سیاسی را بررسی کرده است. در این دیدار سردار مجیدی به الاسدی خبر داده که ایران از نخست وزیری او به جای نوری مالکی حمایت می کند و از افزایش اختلافات بر سر مالکی ابراز ناخرسندی کرده است. این پایگاه خبری افزوده که سردار مجیدی طرح هایی برای حل بحران سیاسی در کشور و پایان دادن به اعتراضات در استان های غربی پیشنهاد کرده و حل این موضوع را به الاسدی واگذار کرده است.

این در حالی است که شیخ علی النجفی، فرزند حضرت آیت الله عظمی بشیر نجفی، از مراجع معظم تقلید در نجف اشرف، گفت که مرجعیت از هیچ طرحی که در راستای تقویت نزاع های فرقه ای باشد حمایت نمی کند. او گفت که مرجعیت با سرنگونی دولت در راستای اجرای پروژه های فرقه ای در منطقه مخالف است.

غربی ها چندان مثل ایرانی ها ابراز خوش بینی نکرده اند

در حالی که پس از نشست آلماتی دو طرف مذاکره کننده هسته ای با رضایت سالن مذاکرات را ترک کرده و اظهاراتی مشابه در مثبت بودن این نشست ایراد کردند، اما طرف غربی چندان همانند ایرانی ها نسبت به نتایج مذاکرات اظهار خوش بینی نکرده اند.

به گزارش روزنامه الشرق الاوسط، اگر چه 1+5 در بیانیه ای که روز چهارشنبه صادر کردند از مثبت بودن مذاکرات آلماتی استقبال کرده اند اما دیپلمات های غربی تاکید کرده اند که هنوز تا رسیدن به یک توافق نهایی برای حل پرونده هسته ای ایران زمان باقی مانده و باید منتظر نشست استانبول میان کارشناسان و پس از آن آلماتی دو بود.

تسلیت اپوزسیون مصر به خانواده چاوز

حمدین صباحی، یکی از رهبران سیاسی جبهه آزادیبخش مصر و از رهبران مخالف محمد مرسی، رئیس جمهوری مصر درگذشت، هوگو چاوز، رئیس جمهوری ونزوئلا را که بامداد چهارشنبه درگذشت تسلیت گفت و اظهار داشت که مرگ وی خسارتی جدی برای جامعه جهان محسوب می شود.

به گزارش خبرگزاری یونایتد پرس اینترنشنال، حمدین صباحی در صفحه تویتر خود نوشت: مرگ هوگو چاوز، خسارتی حقیقی برای طرفداران انقلاب و طرفداران امنیت و عدالت اجتماعی و مقاومت مسالمت آمیز بود. وی مدافع حقیقی عروبیت فلسطین و حق آزادی سرزمین های اشغالی بود.

حمایت فرانسه از انتخابات محلی در حلب

وزارت امور خارجه فرانسه روز سه شنبه 15 اسفند اعلام کرد که از برگزاری انتخابات محلی برای استان حلب در ترکیه حمایت می کند و معتقد است که این انتخابات می تواند دلیلی بر التزام مخالفان سوری به دموکراسی باشد.

به گزارش روزنامه القدس العربی، چاپ لندن، هفته پیش احمد معاذ الخطیب، رئیس ائتلاف مخالفان سوری به ریف حلب رفت و از مناطق اشغال شده توسط مخالفان دیدن کرد.

این در حالی است که ارتش سوریه توانسته است در عملیات پاکسازی حلب پیشرفت های ملموسی به دست آورد و مناطق اشغال شده توسط مخالفان را آزاد کند.

وزارت امور خارجه امریکا نیز بدون این که درباره این انتخابات اظهار نظر کند از سفر خطیب به ریف حلب دفاع کرده است.

سلاح های روسی تابستان به عراقی ها می رسد

هوشیار زیباری، وزیر خارجه عراق، خبر داد که روسیه از تابستان آینده چند فروند بالگرد جنگی و منظومه های دفاع هوایی به عراق تحویل خواهد داد.

او گفت که این محموله های نظامی به محض پایان یافتن مسائل مالی مربوط به قرارداد دو کشور اجرایی خواهد شد.

زیباری همچنین درباره تحویل جنگنده های اف 16 از ایالات متحده امریکا نیز گفت که این جنگنده ها در موعد مقرر در سال 2014 تحویل عراق خواهد شد.

اجازه حمل چاقو برای مسافران امریکایی

برای نخستین بار از حملات 11 سپتامبر 2001 سازمان امنیت حمل و نقل امریکا اعلام کرد که از 25 مارس به شهروندان امریکایی اجازه می دهد که با خود چاقو حمل کنند.

به گزارش خبرگزاری یونایتد پرس اینترنشنال، از 25 مارس مسافران امریکایی می توانند چاقوی جیبی با خود حمل کنند.

سازمان امنیت حمل و نقل امریکا اعلام کرده از آن جا که امنیت سفرهای هوایی تا اندازه بسیاری از سال 2001 تا کنون بهبود یافته است از این رو می توان به مسافران اجازه داد که با خود چاقوی جیبی حمل کنند.

حمله صهیونیست های تندرو به مسجد الاقصی

شماری از نیروهای ارتش اسرائیل دروازه های منتهی به مسجد الاقصی را، از سمت غربی، احاطه کردند تا از ورود تعدادی از طلبه های تندروی کنیسه جامع القبلی المسقوف، که افراد تندروی صهیونیست محسوب می شوند، جلوگیری کنند.

به گزارش خبرگزاری یونایتد پرس اینترنشنال، جوانان فلسطینی تهدید کرده بودند در صورتی که این افراد وارد مسجد الاقصی شوند تجمع خواهند کرد و با تصاحب مسجد الاقصی آنها را از این مکان اخراج خواهند کرد. پس از این تهدید فلسطینیان در درون مسجد الاقصی جمعیت عظیمی را تشکیل داده و اقدام به اقامه نماز کردند که این مساله سبب شد تا تندروهای صهیونیست از ورود به مسجد الاقصی منصرف شوند.

اردنی ها اولین پارلمان فیسبوکی را راه اندازی می کنند

تعدادی از شهروندان اردنی در شهر امان، پایتخت اردن اقدام به راه اندازی نخستین مجلس فیسبوکی کردند.

به گزارش روزنامه الحیات، چاپ لندن، آنها هدف از تاسیس این پارلمان را تسریع در روند اصلاحات در کشور اعلام کرده اند.

عموم اعضای تشکیل دهنده این پارلمان مجازی را جوانان و دانشجویان اردنی تشکیل می دهند.

این پارلمان بیست عضو دارد و هر هفته توسط شهروندان اردنی در فضای مجازی تغییر خواهند کرد.

تحریریه دیپلماسی ایرانی

کلید واژه ها: سوریه عراق مصر امریکا ارتش سوریه مسجد الاقصی نوری مالکی


نظر شما :