فرانس پرس مدعی شد

احتمال ارجاع پرونده هسته ای ایران به شورای امنیت

۲۳ بهمن ۱۳۹۱ | ۲۲:۳۰ کد : ۱۹۱۲۶۶۵ اخبار اصلی پرونده هسته ای
خبرگزاری فرانس پرس ادعا می کند در صورتی که در نشست ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی توافقی بر سر گسترش بازرسی ها انجام نشود، احتمال ارجاع پرونده هسته ای ایران به شورای امنیت در اوایل ماه مارس وجود خواهد داشت.
احتمال ارجاع پرونده هسته ای ایران به شورای امنیت

دیپلماسی ایرانی: در شرایطی که دور بعدی مذاکرات ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی برای روز چهارشنبه 13 فوریه برنامه ریزی شده است، خبرگزاری فرانس پرس ادعا می کند در صورتی که در این نشست توافقی بر سر گسترش بازرسی ها انجام نشود، احتمال ارجاع پرونده هسته ای ایران به شورای امنیت در اوایل ماه مارس وجود خواهد داشت.

این در حالی است که ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی از زمستان گذشته تا کنون بر سر بازرسی از سایت پارچین واقع در جنوب شرق تهران مذاکره می کنند اما هنوز تهران به درخواست بازرسان آژانس برای ورود به این سایت پاسخ مثبت نداده است. یک دیپلمات در وین به خبرگزاری فرانسه گفت: نشست های ایران و آژانس از ژانویه 2012 تا کنون نتیجه ای به همراه نداشته و امید به ثمربخشی دور بعدی مذاکرات نیز چندان زیاد نیست. به گفته وی، به نظر نمی رسد هیچ یک از زمینه های اختلاف نظر از بین رفته باشد اما پیامد های شکستی دیگر در مذاکرات می تواند بسیار جدی باشد.

این در حالی است که واشینگتن در ماه نوامبر مدعی شد در صورتی که تا ماه مارس پیشرفتی در مذاکرات با ایران حاصل نشود، در نخستین نشست شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی که 4 تا 8 مارس برگزار می شود، موضوع ارجاع مجدد پرونده هسته اس ایران به شورای امنیت را مطرح خواهد کرد.  

دیپلمات ها ادعا می کنند، تصور بر این است که چین و روسیه تا حدودی در مورد ایران صبر خود را از دست داده اند. به این ترتیب برخی گمانه زنی ها حاکی ازآن است که پکن و مسکو به اندازه گذشته با آمریکا و متحدانش در راه ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت مخالفت نکنند.

همچنین اظهارات اخیر مقامات تهران نیز امید به توافق در مذاکرات ایران و گروه 1+5 (آمریکا، انگلیس، فرانسه، چین، روسیه و آلمان) که برای 8 اسفند در قزاقستان برنامه ریزی شده است را کاهش داد.

مارک فیزپاتریک، از موسسه بین المللی مطالعات استراتژیک می گوید، تهران می کوشد از همکاری بیشتر با آژانس بین المللی انرژی اتمی به عنوان اهرمی در مذاکره با 1+5 استفاده کند. به گفته وی، ایرانی ها نمی خواهند مستقل از دیگر گفت و گو های دیپلماتیک با آژانس بین المللی انرژی اتمی به توافق برسند. این مقام سابق وزارت خارجه آمریکا می گوید، ایران این را نمی خواهد اما ما باید توجه داشته باشیم این این موارد نباید به یکدیگر مرتبط شوند.

به عقیده برخی کارشناسان ، تهران خواستار لغو تحریم هاست و این در حالی است که آژانس بین المللی انرژی اتمی در موقعیتی قرار ندارد که تحریم ها را تعدیل کند. به همین دلیل تهران در برخی موارد به آژانس روی خوش نشان می دهد تا از این اهرم در چارچوب مذاکرات 1+5 استفاده کند. چرا که اعضای این گروه از جمله کشورهای تحریم کننده ایران هستند که می توانند در جهت تعدیل یا لغو تحریم ها اقدام کنند. با این حال گروه 1+5 تا کنون نپذیرفته که برای لغو تحریم ها با ایران پای میز مذاکره بنشیند و از سرگیری مذاکرات با آژانس در سال گذشته تنها توانست به شکستن تعلیق 15 ماهه مذاکرات 1+5 با ایران کمک کند.

تحریریه دیپلماسی ایرانی / 10

کلید واژه ها: مذاکرات تحریم شورای امنیت


نظر شما :