سفر هسته ای آمانو به عربستان

۰۸ بهمن ۱۳۹۱ | ۱۴:۳۲ کد : ۱۹۱۲۰۸۹ سرخط اخبار

 رئیس آژانس بین المللی انرژی اتمی در سفر به عربستان با ولیعهد و دیگر مقام های این کشور در خصوص برنامه های هسته ای ریاض بحث و گفت وگو کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه مصری الیوم السابع، یوکیا آمانو، رئیس آژانس بین المللی انرژی اتمی که برای بررسی برنامه های هسته ای عربستان به این کشور سفر کرده است، روز شنبه در دیدار با سلمان بن عبدالعزیز، ولیعهد و وزیر دفاع عربستان طرح های ریاض برای استفاده از انرژی هسته ای را مورد بحث و بررسی قرار داد.

بنا بر اعلام دولت عربستان، در این دیدار دو طرف بر هماهنگی و همکاری جهت استفاده عربستان از انرژی صلح آمیز هسته ای تاکید کردند و مقامات ریاض نیز گزارشی از برنامه ها و اقدامات خود در زمینه بهره برداری از انرژی هسته ای به آمانو تقدیم کردند.

عربستان برنامه ای بلند مدت برای استفاده از انرژی هسته ای در زمینه های مختلف در نظر گرفته است و بر اساس آن تا سال 2030 چندین رآکتور هسته ای در این کشور سرشار از منابع نفتی احداث خواهد شد.

به همین منظور عربستان در سال 2011 توافقنامه ای را با فرانسه امضا کرد که به موجب آن لندن به ریاض در ساخت نیروگاه های هسته ای کمک خواهد کرد.

ریاض نزدیک به 100 میلیارد دلار برای توسعه برنامه های هسته ای خود اختصاص داده و قصد دارد تا سال 2030 وابستگی خود را به برق به دست آمده از سوخت های فسیلی به شکل چشمگیری کاهش دهد.

کلید واژه ها: عربستان انرژی ریاض از انرژی


نظر شما :