احمد سبحانی، مدیرکل آسیای غربی وزارت خارجه

درخواستی برای مذاکره با آمریکا بر سر افغانستان دریافت نکرده‌ایم

۲۵ دی ۱۳۹۱ | ۱۵:۰۸ کد : ۱۹۱۱۵۲۳ سرخط اخبار

یک مقام وزارت خارجه درباره برخی شایعات مبنی بر مذاکره ایران و آمریکا بر سر افغانستان گفت: مذاکره ای با آمریکا یا در ارتباط با آمریکا در سفر جلیلی به افغانستان صورت نگرفته است، اما ایران نقطه نظراتش را درباره حضور کشورهای بیگانه در این کشور به طور صریح اعلام کرد.

احمد سبحانی، مدیرکل آسیای غربی وزارت خارجه که در سفر سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان به کابل وی را همراهی کرد، در گفت وگو با خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درباره سفر جلیلی به هند و افغانستان با بیان این که تاکنون سه سفر در سطح شورای امنیت ملی کشورمان به این کشورها انجام شده است و روابط راهبردی با این کشورها از سوی ایران مورد توجه بوده است، گفت: دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی با همراهی وزارت خارجه کشور سعی دارد به روابط خارجی دو کشور کمک کند. خوشبختانه روابط ما در وضعیت خوب و ممتازی قرار دارد و با توجه به رابطه تاریخی و عمیق میان دو کشور، آینده روابط هم طولانی، عمیق و استراتژیک تعریف می شود.

وی با اشاره به روابط ایران و هند اظهار کرد: هند کشوری رو به توسعه و پیشرفت با جمعیت یک میلیارد و دویست میلیون نفری است که به دنبال فرصت ها برای حضور در بازار دنیا است.

سبحانی گفت: با وجود فشارهای بین المللی برای جلوگیری از خرید نفت ایران از سوی هند، اما آن ها به خرید نفت و ارسال پول آن به ایران ادامه دادند که این هم به نفع ما و هم دوستان هندی بوده است.


این مقام وزارت خارجه ادامه داد: ما در زمانی که نقل و انتقال پول نفت به دلیل مشکلات تحریم بانکی از سوی هند به ایران قطع شد، دوستی خود را به هندی ها نشان دادیم و انتقال نفت به هند را قطع نکردیم، چرا که اگر این اتفاق می افتاد پالایشگاه های آن ها دچار مشکل می شد و دوستان هندی به خوبی متوجه این رویکرد و اقدام مثبت ایران هستند.


مدیرکل آسیای غربی وزارت خارجه با بیان این که در سفر اخیر دبیر شورای عالی امنیت ملی کشور به هند بحث های اقتصادی و امنیتی مطرح و تفاهم هایی به دست آمد، افزود: هند از بازیگران مهم منطقه ای است و روابط مثبت و مطلوب با این کشور برای ایران بسیار حائز اهمیت است.


وی با اشاره به این که در این سفر طیف گسترده ای از مسایل مورد بررسی قرار گرفت ادامه داد: رییسان شورای امنیت ملی ایران و هند پروژه کریدور شمال جنوب که از ایران می گذرد و سه کشور ایران، هند و روسیه بنیان آن را گذاشته اند و سایر کشورهای منطقه هم به آن پیوسته اند، تاکید کردند. هم چنین بر استفاده از راه های ایران از سوی هند برای دسترسی به آسیای میانه و افغانستان که مورد توجه زیاد هندی هاست گفت وگو شد. قرار شد هیات های دو کشور در آینده نشست های چندجانبه با حضور رییسان شورای امنیت ایران و هند و احتمالا سایر کشورها برگزار کنند.


سبحانی درباره استمرار تعامل نفتی و بانکی ایران و هند با وجود تحریم های یک جانبه آمریکا و اروپا علیه ایران اظهار کرد: هندی ها به خوبی می دانند برای داشتن اقتصادی توسعه محور باید با شرکایی کار کنند که بتواند به آن ها اطمینان داشته باشند و ما در عمل به آن ها نشان دادیم که ایران شریکی مطمئن برای اوست. با وجود ارسال نشدن پول نفت به هند اما ایران انتقال نفت به هند را قطع نکرد. از سویی ایران در حال حاضر پول نفت خود را بر اساس توافق صورت گرفته با هند 55 درصد به صورت ارزهای بین المللی و 45 درصد را به روپیه دریافت می کند.


وی گفت: دریافت پول به روپیه برای ایران اجبار نبوده است، بلکه یک انتخاب بود. ما از سال ها پیش چندین بار تلاش کردیم پول های ملی غیر از دلار را وارد عرصه مبادلات ارزی مان کنیم، ولی با مشکلاتی مواجه می شدیم. اجرای تحریم های یک جانبه نفتی و بانکی کمک کرد تا ارز ملی کشورها را به کار بگیریم.

 

 


تاکنون خرید نفت از سوی هندی ها انجام شده و ما هم صادرات را ادامه دادیم و هندی ها مایل هستند نفت مورد نیاز خود را از ایران خریداری کنند و ان شاءالله در آینده هم این مبادلات ادامه خواهد داشت.

 

 

سبحانی تاکید کرد: تاکنون خرید نفت از سوی هندی ها انجام شده و ما هم صادرات را ادامه دادیم و هندی ها مایل هستند نفت مورد نیاز خود را از ایران خریداری کنند و ان شاءالله در آینده هم این مبادلات ادامه خواهد داشت.


تحریم برای کشوری که 15 همسایه دارد و اقتصادش به کشورهای دیگر متصل است به راحتی امکان پذیر نیست. کسانی که ما را تحریم کردند امروز ضربه های بیش تری را از این مساله متحمل شده اند.

مدیرکل آسیای غربی وزارت خارجه با اشاره به گذشت یک سال از اجرای تحریم های نفتی و بانکی از سوی آمریکا و اروپا، اظهار کرد: تحریم برای کشوری که 15 همسایه دارد و اقتصادش به کشورهای دیگر متصل است به راحتی امکان پذیر نیست. کسانی که ما را تحریم کردند امروز ضربه های بیش تری را از این مساله متحمل شده اند؛ نه این که آن چه در غرب به عنوان بحران اقتصادی می بینیم به طور کامل تحت تاثیر تحریم ایران است، اما تحریم ایران بی تاثیر در افزایش بحران اقتصادی آنها نیست.


وی درباره تاکید و اعمال فشار آمریکا بر هند برای تغییر رویکرد و روابطش با ایران، گفت: آمریکایی ها آن چه که می توانستند علیه ایران انجام دهند را داده اند، اما تا الان موفق نشده اند. ما از هیچ تحریمی استقبال نمی کنیم و خواهان روابط خوب با کشورها هستیم، اما بر سر حقوق خود ایستاده ایم و این تحریم ها را به فرصت تبدیل خواهیم کرد.


سبحانی با اشاره به سفر سعید جلیلی به افغانستان که برای اولین بار در دوره مسوولیت وی انجام شده است، گفت: ما مذاکرات خوب و صریحی با مقامات افغان داشتیم و درباره آن چه که فکر می کنیم به امنیت منطقه کمک می کند گفت وگو کردیم.


وی با بیان این که ایران یکی از شرکای مهم اقتصادی افغانستان است، اظهار کرد: میزان صادرات ایران به افغانستان در سال گذشته دو میلیارد و دویست میلیون دلار بوده است و ما علاقه مندیم بخش های خصوصی و دولتی مان در پروژه های اقتصادی و عمرانی افغانستان مشارکت داشته باشند. افغانستان از مهم ترین معادن مس و آهن و غیر ه را در اختیار دارد و پیشنهاد شده است که ایران در این زمینه مشارکت داشته باشد و ما هم اعلام آمادگی کردیم.


مدیرکل آسیای غربی وزارت خارجه با اعلام این که 27 دی ماه سمیناری با حضور سرمایه داران افغان در تهران برگزار می شود، تصریح کرد: این سمینار برای آشنایی سرمایه داران افغان با پروژه ها و توانمندی های ایران است. طبق آمار بانک مرکزی افغانستان ظرف چند ماه گذشته حدود هشت میلیارد دلار از افغانستان به مقصد دبی خارج شده است که می توان این مبلغ را به سمت ایران هدایت کرد. قطعا با توجه به قرابت های فرهنگی، مذهبی و تاریخی میان دو کشور، افغانستان برای ایران یک اولویت مهم است.


سبحانی درباره انتقاد برخی کارشناسان و متخصصان مبنی بر این که ایران در سال های اخیر فضای اقتصادی افغانستان را از دست داده است، خاطرنشان کرد: در دوران ظاهرشاه و سلسله پهلوی هیچ وقت شاهد سفر رهبران آن ها به کشورهای یکدیگر به طور رسمی نبودیم، اما الان روزی نیست که خبری از رفت و آمدهای سیاسی، اقتصادی و غیره میان دو کشور نشنویم. طرح های بازسازی از جمله دو طرح بزرگ راه آهن خواف هرات و جاده فراه را داریم که بخش قابل توجه مورد تعهد ایران آماده شده است.


سبحانی انتقادها به سطح روابط اقتصادی ایران و افغانستان را از این جهت که رایزنی ها و رفت و آمدهای سیاسی، دیپلماتیک و اقتصادی در سطح گسترده ادامه دارد، وارد ندانست اما در عین حال گفت: من معتقدم پتانسیل و ظرفیت همکاری میان دو کشور بیش از آن چیزی است که امروز شاهدش هستیم و انتقادها از این جهت درست است.


مدیرکل آسیای غربی وزارت خارجه درباره برخی اخبار مبنی بر مذاکرات ایران و آمریکا بر سر مساله افغانستان در یک ماه گذشته و تشدید این اخبار با سفر غیرمنتظره دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان به افغانستان، اظهار کرد: در سفر سعید جلیلی به کابل مذاکره ای با آمریکا یا در ارتباط با آمریکا صورت نگرفته است، اما ما نقطه نظرات خود را درباره حضور کشورهای بیگانه در این کشور به طور صریح اعلام کردیم. ایران حضور بیگانگان را به نفع امنیت منطقه نمی داند. حضور آن ها آتش را در منطقه شعله ورتر کرده است.
سیاست اصولی ایران این است که نیروهای فرامنطقه ای باید هر چه سریع تر از افغانستان خارج شوند، اما تاکنون درخواستی در این زمینه دریافت نکرده ایم.

 

این مقام وزارت خارجه درباره آمادگی ایران برای کمک به افغانستان در خروج نیروهای فرامنطقه ای از این کشور، اظهار کرد: سیاست اصولی ایران این است که نیروهای فرامنطقه ای باید هر چه سریع تر از افغانستان خارج شوند، اما تاکنون درخواستی در این زمینه دریافت نکرده ایم.

سبحانی درباره استقرار پایگاه های نظامی دائمی آمریکا در افغانستان، خاطرنشان کرد: ما و کشورهای منطقه از استقرار پایگاه های دائمی آمریکا در افغانستان نگرانیم. از طرفی به نظر آمریکایی ها اهداف خاصی را از استقرار پایگاه هایشان در این کشور دنبال می کنند که همه کشورهای همسایه را نگران می کند.


وی به مساله مهاجران افغان اشاره کرد و گفت: ما سعی کردیم روند حضور مهاجران افغان در ایران را قانونمند کنیم تا بتوانیم با مهاجران غیرمجاز برخورد کنیم. هم چنین درباره صدور ویزا اقداماتی خوبی صورت گرفته است تا مهاجران مجبور به ورود غیرقانونی به دلایل مختلف کاری، پزشکی، زیارت و غیره نشوند. حتی برای کسانی که به قصد کار به ایران می آیند در نظر گرفته شده است تا دفاتر کفالت در ایران ایجاد شود و مهاجران به آنجا مراجعه کرده و حضورشان برای مدت مشخص معین شود.


سبحانی درباره ارائه تسهیلات بهتر و سریع تر به ایرانیانی که قصد سفر به افغانستان دارند، با تاکید بر این که ایران خواستار بهبود وضعیت صدور ویزا برای شهروندانش که قصد سفر به افغانستان دارند، است گفت: بر اساس مصوبه هیات دولت افغانستان به سفارت این کشور در ایران ابلاغ شده است که تسهیلات بیش تری برای صدور ویزا ارائه شود، هم چنین قرار است تسهیلاتی برای صدور ویزای کثیرالمسافرت برای تجار ایرانی ارائه شود.

وی ادامه داد: امنیت افغانستان، امنیت ایران است و اگر این مساله تامین شود قطعا رفت و آمد مردم عادی و نیز تجار بازرگانان به افغانستان از سوی ایران تسهیل خواهد شد.

مدیرکل آسیای غربی وزارت خارجه در پاسخ به این پرسش تا چه اندازه به تامین امنیت از سوی افغان ها پس از خروج آمریکایی ها و ناتو از این کشور مطمئن هستید، تصریح کرد: افغان ها مدعی اند از وقتی تامین امنیت 75 درصد از کشور به آن ها واگذار شده است، امنیت بهتر از قبل تامین شده است. ما نیز معتقدیم امنیتی که به خاطر حضور بیگانگان به وجود آید پایدار نخواهد بود در عین حال که حضور آمریکایی ها و نیروهای فرامنطقه ای دیگر خود باعث ناامنی است.
 

کلید واژه ها: افغانستان هند امنیت آمریکا وزارت خارجه تحریم اقتصادی هندی به افغانستان افغان پول امنیت ملی آسیای غربی وزارت غربی وزارت خارجه هندی ها آسیای غربی غربی وزارت آسیای غربی وزارت خارجه غربی مهاجران جلیلی عالی امنیت ملی میان دو کشور اظهار کرد: اظهار آمریکایی ها شورای عالی امنیت جلیلی به فرامنطقه ای فرامنطقه با آمریکا در سفر نیروهای فرامنطقه شورای عالی امنیت ملی نیروهای فرامنطقه ای کشور به عالی امنیت ایران و هند نفت به خرید نفت


نظر شما :