تازه ترین هشدار جلیلی به غرب

۱۶ فروردین ۱۳۹۲ | ۰۳:۰۴ کد : ۱۹۱۴۵۴۶ سرخط اخبار

دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: امروز به غربی ها این هشدار را می دهم که از 34 سال گذشته درس بگیرند و دچار اشتباه محاسباتی نشوند.

به گزارش واحد مرکزی خبر، سعید جلیلی در دانشگاه فارابی شهر الماتی با بیان اینکه در این دور از گفتگوها ، جامعه جهانی شاهد رفتار آنهاست و آنها بار دیگر در معرض آزمونی بزرگند گفت : آیا آنها باز هم می خواهند حقوق ملت ها را انکار کنند یا می خواهند آن را بپذیرند؟.

وی افزود: ما فکر می کنیم گفتگوهای فردای ما با 5+1 می تواند با گفتن یک کلمه راه خود را بسیار باز کند و آن هم پذیرش حقوق ملت ایران به ویژه حق غنی سازی اورانیوم است.

جلیلی با اشاره به این که این حقی است که در NPT به آن تصریح شده است،گفت: امیدواریم تجربه تلخ و ناکامی 34 سال گذشته، آنها را به این نتیجه برساند که فصل جدیدی را در این موضوع آغاز کنند.

دبیر شورای عالی امنیت ملی اظهار داشت: مردم ما 34 سال پیش با انقلاب اسلامی در برابر اعضای حاکم بر جهان ایستادند و علیه یک نظام دیکتاتوری که پس از جنگ جهانی دوم با شکل گیری مناسبات غلط بر ایران حاکم شده بود ، قیام کردند.

جلیلی گفت: همین کشورهایی که امروز ادعای حقوق بشر دارند از دیکتاتوری که با کودتا روی کار آمده بود تا روز آخر حمایت کردند و از روزی که در کشور ما دیکتاتوری سرنگون و دموکراسی حاکم شد با تمام توان به مقابله با این دموکراسی پرداختند.

وی افزود: غربی ها وقتی نتوانستند آن دیکتاتور را حفظ کنند ،دیکتاتور دیگری به نام صدام را در عراق حاکم و با تقویت او به کشور ما حمله کردند به گونه ای که خودشان بعدا اعتراف کردند که همه ظرفیت هایی که در اختیار صدام قرار داشت خودشان در اختیار او قرار داده بودند.

دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: آنها ، هشت سال جنگ را به کشور ما تحمیل کردند چون ما می خواستیم آزاد و مستقل باشیم اما باز هم موفق نشدند و بدترین تحریم های اقتصادی ، از قطعات هواپیمای مسافربری گرفته تا دارو را  بر ملت ایران تحمیل کردند.

جلیلی اظهارداشت:ما در این 34 سال فقط مقاومت نکردیم بلکه پیشرفت های بسیار چشمگیری کردیم و نشان دادیم که می توان در برابر این انحصار ایستاد، مقاومت و پیشرفت کرد.

وی گفت:کسانی که قطعه هواپیمای مسافربری را از ما دریغ می کردند مشاهده کردند که ایران توانست ماهواره با موجود زنده به فضا پرتاب کند.

جلیلی افزود : بنا برگزارش های خود این کشورها ، ایران در سال 2012 بیشترین رشد علمی را در جهان داشت و با وجود همه فشارها امروز دارای هفدهمین اقتصاد جهان است.

مجرمان هسته ای نمی توانند داعیه دار خلع سلاح باشند

دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: کسانی که خود مجرم هسته ای  هستند نمی توانند داعیه دار خلع سلاح هسته ای باشند.

جلیلی با اشاره به حاکم بودن مناسبات غلط در روابط بین الملل افزود: این انحصارات و مناسبات غلط نمی تواند پاسخگوی بشر باشد و کسانی که از مناسبات غلط بهره می گیرند با ابراز رسانه ای خود مطالب را در جهان به صورت خلاف منتشر می کنند.  

جلیلی با طرح چند سؤال گفت: چه کسی می پذیرد که امروز باید عده ای از کشورها حق استفاده از بدترین سلاحها و نامشروع ترین آنها یعنی سلاح هسته ای را داشته باشند و اصلا چه کسی به آنها حق داده است که زرادخانه های هسته ای خود را حفظ کنند و به تولید و آزمایش این سلاحها نیز ادامه دهند.

وی  گفت: ایا اگر کشوری در عمل و شعار بگوید که هیچ کس نباید سلاح هسته ای داشته باشد غلط است؟

جلیلی افزود: ما معتقدیم هیچ کس نباید سلاح هسته ای داشته باشد و باید حرکت جهانی برای خلع سلاح هسته ای آغاز شود.

دبیر شورای عالی امنیت ملی ادامه داد : وقتی مناسبات غلط بر جهان حاکم باشد نتیجه این می شود که هیچ کس غیر از چند کشور سلاح هسته ای نداشته باشند و سؤال ما این است که این حق برای این چند کشور از کجا آمده است.

جلیلی گفت: معتقدیم انرژی هسته ای حق همه کشورهاست و چه کسی به عده ای حق داده است که دیگران را از این حق محروم کنند و اینها از بحثهای اساسی جامعه بین المللی است وکسانی که چند دهه خواسته اند مناسبات غلط را بر جهان حاکم کنند باید پاسخگوی افکار عمومی جهان باشند.

وی افزود: آیا مناسبات جهان باید به گونه ای باشد که کسانی که مدعی امنیت جهان هستند بر کشوری که از داشتن حق صلح آمیز هسته ای دفاع می کند فشار وارد کنند.

جلیلی گفت: تنها کشوری که از سلاح هسته ای استفاده کرده کدام کشور است؟ آیا آمریکا که خودش مجرم هسته ای است می تواند مدعی جهانی عاری از سلاح هسته ای باشد؟

وی با اشاره به سفرچند سال پیش خود به هیروشیما گفت: در دفتر یادبود قربانیان آن شهر نوشتم که آمریکا مجرم اصلی استفاده از سلاح هسته ای علیه انسانهای بیگناه است و هم اکنون هم بیشترین سلاح هسته ای را دارد و نمی تواند امروزه مدعی امنیت در موضوع هسته ای باشد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی با بیان اینکه دفاع امروز جمهوری اسلامی ایران از حقوق صلح آمیز کشورمان دفاع از همه کشورهای مستقل است که نمی خواهند مناسبات غلط را بپذیرند افزود:آنچه امروز ما از آن دفاع می کنیم تنها دفاع از حق هسته ای ملتها نیست بلکه دفاع از همه حقوق ملتها یعنی دفاع در مقابل ساز و کارهای غلطی است که می خواهد خودش را بر حقوق ملتها تحمیل کند و این تنها حق برخورداری از انرژی صلح آمیز هسته ای نیست.

جلیلی گفت: دفاع ما دفاع از پیشرفت ، آزادی و استقلال ملتهاست.

وی با اشاره به برگزاری نشست های کشورمان با 1+5 در آلماتی گفت: چرا باید گفتگوهای مهم جهانی از جمله موضوع هسته ای ایران در کشورهایی باشد که خود مناسبات غلط را بر جهان حاکم کرده اند و به همین علت بود که ما آلماتی ، بغداد و استانبول را برای مذاکرات انتخاب کردیم.

اجماع ملی در دفاع از حقوق ملت ایران

دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: دفاع از حقوق مسلم هسته ای ملت ایران ، مورد اجماع آحاد و جریان های مختلف ایران است.

جلیلی در پاسخ به پرسش یکی از حاضران افزود : تاثیر این اجماع این خواهد بود که ملت ما پس از انتخابات هم با شور بیشتری از حقوق خود دفاع خواهد کرد.

وی در پاسخ به پرسش دیگری به فتوای مهم مقام معظم رهبری درباره سلاح هسته ای اشاره و اضافه کرد : ایشان اعلام کردند که تهیه و ساخت سلاح های هسته ای به لحاظ دینی و شرعی حرام است.

جلیلی ادامه داد : این نظریه، فرصت بزرگ را برای خلع سلاح و مخالفت با سلاح های کشتار جمعی در سطح بین المللی ایجاد می کند.

دبیر شورای عالی امنیت ملی در پاسخ به این پرسش که اگر آنها واقعا مخالف سلاح های کشتار جمعی هستند چرا از این نظریه استقبال نمی کنند و در رسانه ها زیاد به آن نمی پردازند گفت : آمریکا در 34 سال گذشته رفتار خصمانه ای علیه ملت ایران داشته است.

وی ادامه داد : دولت آمریکا از ابتدای انقلاب اسلامی به صراحت از رژیم شاه و سپس از صدام پشتیبانی کرد و این دشمنی ها و فشارها تا امروز ادامه دارد.

جلیلی گفت : حتی آنها امروز هم می گویند همه گزینه ها روی میز است.

دبیر شورای عالی امنیت ملی با طرح این پرسش که کسی که می خواهد گفتگو کند آیا باید با سلاح منطق گفتگو کند یا با سلاح و فشارهای نظامی، افزود : آنچه که ملت ما امروز انتظار دارد و آن را مطالبه می کند تصحیح رفتار و نه گفتار آمریکاست.

جلیلی گفت : نشست فردا در آلماتی آزمون دیگری برای آنهاست که آیا حق غنی سازی اورانیوم در ایران را که حقی بدیهی و پذیرفته شده در ان ،پی، تی است می پذیرند یا باز هم می خواهند آن را انکار کنند؟.

غرب فاصله خود رااز رفتارهای اشتباه بیشتر کند

دبیر شورای عالی امنیت ملی در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان در دانشگاه فارابی الماتی قزاقستان گفت: در گفتگوهای آلماتی 1 احساس کردیم که غربیها در حال فاصله گرفتن از رفتارهای غلط خود هستند.

آقای جلیلی افزود: هر اندازه آنان از رفتارهای غلط فاصله بگیرند مثبت تلقی می کنیم و امیدواریم در گفتگوی فردا نیز فاصله خود را از رفتارهای اشتباه بیشتر کنند.

وی با اشاره به مذاکرات ایران و 1+5 در سال گذشته در مسکو پیش از مذاکرات آلماتی1 گفت: در آن مذاکرات پیشنهادهای مشخصی ارایه کردیم و در اینترنت در اختیار افکار عمومی قرار دادیم چرا که به منطق خودمان اعتماد داریم و می توانیم از پیشنهاد هایمان دفاع کنیم.

آقای جلیلی تصریح کرد: آنها پس از مذاکرات مسکو 9 ماه از گفتگوها فاصله گرفتند که البته دلایلی هم داشت چرا که در آن 9 ماه بیشترین فشارها را بر ملت ایران تحمیل کردند تا در گفتگوهای آینده به زعم خودشان آثار فشارها را ببینند و از آن به عنوان اهرم و برگ برنده استفاده کنند این در حالی است که در این مدت دنیا شاهد موفقیت ها و پیشرفتهای زیاد ایران بود.

وی در همین زمینه با یادآوری اجلاس جهانی جنبش غیرمتعهدها به میزبانی کشورمان در تهران افزود: جنبش غیرمتعهدها ریاست خود را به ایران سپرد و اعضای آن که دو سوم کشورهای جهان را تشکیل می دهند از حق هسته ای ایران در بیانیه خود حمایت کردند این در حالی است که وزیر خارجه امریکا به صراحت از تحریمهای فلج کننده سخن گفت در حالی که ایران نه تنها فلج نشد بلکه به موفقیتها و پیشرفتهای بسیاری نائل آمد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی در ادامه در پاسخ به پرسشی در خصوص نگاه ایران به مسایل سوریه نیز گفت: سوریه یک میدان آزمایش واقعی برای سنجش رفتار قدرتهای مدعی و در عین حال مداخله گر است چرا که برخی قدرتهای مداخله گر کاملاً بر خلاف شعار ادعایی خود عمل می کنند.

وی تصریح کرد: از ابتدای مسایل سوریه بارها اعلام کردیم که ملت سوریه باید با گفتگوهای ملی و سپس برگزاری انتخابات آزاد درباره سرنوشت خود تصمیم بگیرد اما مدعیان دموکراسی و مبارزه با تروریسم با ارسال انواع سلاح و بمب به این کشور دست به اقداماتی زدند که حاصل آن کشته شدن دهها هزار انسان بیگناه بود بنا بر این نمی توان رفتار آنان را دموکراسی خواهی نامید.

جلیلی تأکید کرد: دموکراسی در سوریه تنها با گفتگوهای ملی و سپس انتخابات آزاد و نیز توقف ورود سلاح به این کشور حاصل خواهد شد.

شکل گیری روابط جدید بین ملت های جهان

دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان در ادامه سخنانش در جمع دانشجویان دانشگاه فارابی آلماتی در پاسخ به سوالی گفت : فکر می کنم مناسبات غلطی که بعد از جنگ جهانی دوم عده ای خواسته اند به جهان تحمیل کنند امروز همه جهان به این نتیجه رسیده است که دیگر آن مناسبات جواب نمی دهد . جلیلی افزود : با همت کشورهای مستقل و آزاد روابط جدیدی بین ملت ها در حال شکل گیری است.

وی گفت: امروز در خاورمیانه و شمال آفریقا ، دیکتاتورهایی را که همین کشورها سال ها متحد اصلی خود می دانستند یکی پس از دیگری سرنگون شده اند.

جلیلی افزود: ما فکر می کنیم مناسبات جدید میان ملت ها در حال شکل گیری است و ان شاء الله روز به روز ، مناسبات غلط بیشتر تضعیف خواهد شد.

وی در پاسخ به سؤال دیگری افزود: ما همیشه مخالفت خود را با سلاحهای کشتار جمعی اعلام کرده بودیم و معتقدیم سلاحهای کشتار جمعی نمی تواند برای هیچ کجا امنیت آورد.

جلیلی گفت: در موضوع شبه جزیره کره هم این موضوع صادق است و فکر می کنیم در آنجا هم باید با گفتگو مسائل حل شود.

جلیلی: قدرت ؛ مبنای مناسبات ناعادلانه فعلی جهانی

دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: قدرتهای جهان پس از جنگ جهانی دوم، جامعه و مناسباتی را شکل دادند که مبنای آن عدالت نبود بلکه قدرت بود.

سعید جلیلی که در دانشکده شرق شناسی دانشگاه فارابی شهر آلماتی قزاقستان سخن می گفت با طرح این سؤال که دنیای کنونی و آنچه امروز بر مناسبات بشری حاکم است چه فاصله ای با مدینه فاضله مورد نظر فارابی دارد؟ افزود: برای اینکه بتوانیم به این سؤال پاسخ دقیق تری دهیم لازم است فهم صحیح از وضع موجود جهان و مناسبات بین المللی داشته باشیم.

وی برای پاسخ به این پرسش به مقطع پس از جنگ جهانی دوم اشاره و اضافه کرد: پس از این جنگ مناسبات جدیدی در عرصه بین المللی شکل گرفت و عده ای سعی کردند مناسباتی را بر جهان حاکم کنند که کم و بیش تا امروز ادامه یافته است.

جلیلی برخی از مختصات این مناسبات را برشمرد و گفت: نخستین ویژگی این دوره و این مناسبات این بود که مناسبات بین المللی و حاکم بر جهان به جای عدالت که در مدینه فاضله فارابی تعریف شده بود بر مبنای قدرت شکل گرفت به این معنا که کسانی که از قدرت بیشتری برخوردار بودند این قدرت و نه عدالت را مبنای امتیازاتی برای خود قرار دادند.

دبیر شورای عالی امنیت ملی در  تأیید این نظر خود، حق وتو را مثال زد و افزود: آنها شهروندان جامعه جهانی را به درجه 1 ، درجه 2 و دیگر درجات تقسیم کردند.

وی با بیان اینکه کسانی که قدرت بیشتری داشتند این امتیاز را پیگیری کردند که بتوانند حق وتو داشته باشند گفت: این انحصارات تنها در موضوعات مربوط به امتیاز وتو نبود بلکه این قدرتها امتیازات و انحصارات مخصوص دیگری را از جمله در زمینه های نظامی ، اقتصادی و سیاسی برای هر آن کس که قدرت بیشتری دارد شکل دادند.

جلیلی ادامه داد: از همه مهمتر اینکه برای خودشان این حق را قائل شدند که حتی درباره چگونگی و مدل زندگی و نظام های سیاسی و اجتماعی باید آنچه را که آنها تجویز می کنند بقیه بپذیرند.

دبیر شورای عالی امنیت ملی افزود: بنا بر این قدرت جانشین عدالتی شد که فارابی بیان کرده بود و از مدینه فاضله ای که فارابی ترسیم کرده بود فاصله گرفته شد.

امنیت پایدار با عدالت حاصل می شود

دبیر شورای عالی امنیت ملی در ادامه سخنانش در دانشکده شرق شناسی دانشگاه فارابی آلماتی گفت: غربی ها برای اینکه بتوانند مناسبات غلط را حفظ کنند با استفاده از ابزار رسانه ها و فرهنگ ، منویات خود را به گونه ای دیگر جلوه می دهند یعنی اینکه از یکسو اشغال و تجاوز و کشتار هزاران انسان صورت می گیرد و از سوی دیگر مبارزه با ظلم و اشغال و تجاوز را تروریسم معرفی می کنند.

جلیلی افزود: از یکسو بدترین فشارها را بر حقوق انسانها تحمیل و از سوی دیگر دفاع از حقوق انسانها را مخالفت با حقوق بشر معرفی می کنند و این را به جهان القا می کنند که آنچه امروز وجود دارد همان مدینه فاضله موعود است.

وی گفت: نظریه پردازان آنها رسماً نظریه پایان تاریخ را اعلام کردند و کسانی که 200 سال است که وارد تمدن بشری شده اند پایان ان را اعلام کردند و مفاهیمی را ترویج می کنند که رفتار خودشان کاملاً خلاف ان مفاهیم است.

جلیلی در تشریح این مطلب افزود: مثلاً بحث دموکراسی را مطرح می کنند اما می بینید با مستبدترین کشورها بیشترین روابط دوستانه را دارند و وقتی بحث از جامعه جهانی و حق برابری ملتها می شود امتیاز وتو را مطرح می کنند.

وی گفت: شعار بازار آزاد را مطرح می کنند و همزمان می بینید بیشترین رفتارهای خلاف بازار آزاد را اینها انجام می دهندو  دهها کشور را مشمول تحریم های اقتصادی می کنند و می گویند بازار آزاد اما هر کس می خواهد مناسبات اقتصادی داشته باشد باید بر اساس آنچه ما می گوییم انجام دهد.

جلیلی افزود: از این مثالها فراوان است حقوق انسان را مطرح می کنند و مدعی حقوق بشر می شوند بعد دهها رفتار از جمله زندانهای گوآنتانامو و ابوغریب را شاهدیم.

وی گفت: طبیعی است کسانی که امروز چنین مدینه فاضله ای برای خودشان ساخته اند که هیچ بویی از فضیلت نبرده است با نگاه انحصارگرایانه باید آن را حفظ کنند و اجازه ندهند کسانی بایستند و این انحصار را بشکنند.

جلیلی افزود: ما با این جریان مواجهیم و نبرد میان این دو تفکر است ما می گوییم حق وتو خلاف دموکراسی است و اشغال و تجاوز نمی تواند مشروعیت داشته باشد.

وی ادامه داد: ما می گوییم  امنیتی را که شما می خواهید بر مبنای زرادخانه و سلاحها برای جهان ایجاد کنید نمی تواند امنیت بیاورد و امنیت پایدار با عدالت حاصل می شود همچنان که پیشرفت و رفاه برای انسانها مبتنی بر عدالت و فضیلتهای واقعی شکل می گیرد.

عوامل مشترک ضرورت تحکیم مناسبات ایران و قزاقستان

نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی با کوژام کوژاروف دبیر شورایعالی امنیت ملی قزاقستان دیدار و گفتگو کرد.

به نقل از روابط عمومی شورای عالی امنیت ملی سعید جلیلی در این دیدار با اشاره به سابقه تاریخی و فرهنگ های مشترک میان دو کشور تأکید کرد: پیشنهاد ایران برای تعیین آلماتی به عنوان محل مذاکرات ناشی از نگاه به جایگاه ویژه و ارزنده قزاقستان است.

وی نقش دو کشور را در مناسبات منطقه ای و بین المللی مهم و مؤثر دانست و افزود: ظرفیت های مشترک دو طرف با گسترش همکاری های فیما بین در زمینه های مختلف سیاسی، اقتصادی و امنیتی بیش از گذشته فعال خواهد شد.

جلیلی همچنین وجود نگاه، منافع و تهدیدهای مشترک را سه عامل مهم برای لزوم تقویت مناسبات میان ایران و قزاقستان دانست.

در این دیدار کوژام کوژاروف دبیر شورای عالی امنیت ملی قزاقستان نیز ضمن آرزوی موفقیت برای تیم مذاکره کننده و مردم ایران، بر دیدگاه های مشترک میان دو کشور تأکید کرد و خواستار گسترش روابط دو جانبه در زمینه های مختلف شد.

کلید واژه ها: امنیت مناسبات امنیت ملی سلاح شورای عالی امنیت عالی امنیت ملی عالی امنیت شورای عالی امنیت ملی حق غلط سلاح هسته ای حاکم مناسبات غلط فارابی قدرت آلماتی دموکراسی جلیلی بر جهان قزاقستان تحمیل مذاکرات عدالت را بر بین المللی است. جلیلی


نظر شما :