رییس کمیته تحریم های ایران شورای امنیت:

تحریم های سازمان ملل خطری برای شهروندان نیست

۰۹ دی ۱۳۹۱ | ۱۳:۵۰ کد : ۱۹۱۰۸۹۷ اخبار اصلی پرونده هسته ای
نستور اوسوریو رئیس کمیته تحریم های ایران در شورای امنیت سازمان ملل در گپی کوتاه با خبرنگار دیپلماسی ایرانی در سازمان ملل تاکید می کند که باید میان تحریم های یک جانبه برخی کشورها با تحریم های شورای امنیت تفاوت قایل شد
تحریم های سازمان ملل خطری برای شهروندان نیست

دیپلماسی ایرانی: نستور اوسوریو رئیس کمیته تحریم های ایران در شورای امنیت سازمان ملل به تازگی آخرین گزارش خود را درباره روند تحریم های ایران به پانزده عضو این شورا ارایه کرد. اوسوریو که سفیر دائم کلمبیا در سازمان ملل است در گفتگوی اختصاصی با دیپلماسی ایرانی چهار دور تحریم های اعمال شده شورای امنیت علیه ایران را فاقد تاثیر منفی بر شهروندان ایرانی دانست و شورای امنیت را در رابطه با ابعاد غیر انسانی تحریم ها بی تقصیر دانست. این گفتگوی کوتاه  که در هنگام خروج وی از نشست شورای امنیت انجام شد، به شرح زیر است:

چندی پیش دبیرکل سازمان ملل با انتشار بیانیه ای از تاثیر منفی تحریم ها علیه شهروندان ایرانی انتقاد کرده و آن را نمونه ای از نقض حقوق بشر دانست. با توجه به اینکه این تحریم ها مشکلات بزرگی بویژه در بخش دارو و مواد غذایی برای شهروندان ایران ایجاد کرده است، واکنش شما به عنوان رییس کمیته تحریم های ایران به این موارد و بیانیه دبیرکل سازمان ملل چیست؟

 این مساله ای حساسیت برانگیز است که من ترجیح می دهم خیلی وارد جزییات آن نشوم. ولی بطور کلی بگویم، ما در کمیته تحریم ها مساله را دنبال کرده و گروه کارشناسان ما این مشکلات را که شما گفتید بررسی کرده و گزارش آن را به شورای امنیت ارایه می دهند. البته موضوع ابعاد منفی تحریم ها تاکنون در کمیته تحریم ها و در شورای امنیت مطرح نشده است؛ اما هرگونه تاثیر جانبی و منفی می تواند در آینده مورد بررسی قرار گیرد.

چرا شورای امنیت نسبت به پیامدها و تاثیر منفی تحریم ها بر مردم عادی بی تفاوت بوده و شما این مساله را در آخرین گزارش خود لحاظ نکردید؟

این مسایل که اشاره کردید به تحریم های شورای امنیت باز نمی گردد. باید میان تحریم های کمیته و تحریم های یکجانبه سایر کشورها تمایز قایل شد. در واقع تحریم های یک جانبه برخی کشورها و نه تحریم های ما در شورای امنیت است که به شهروندان عادی صدمه می زند.

یعنی تحریم ها شورای امنیت هیچ تاثیر منفی بر شهروندان ایران نداشته است؟

من به عنوان رئیس کمیته تحریم ها تاکنون گزارشی درباره تاثیر منفی تحریم های شورای امنیت بر زندگی شهروندان ایرانی دریافت نکرده ام و آنچه درباره تاثیر منفی تحریم ها مطرح می شود متاسفانه از ناحیه اقدام یکجانبه برخی کشورهاست و نه تحریم های شورای امنیت و نباید این دو نوع تحریم را یکی دانست.

اما این باور وجود دارد که چهار قطعنامه شورای امنیت برای تحریم ایران زمینه تحریم های یکجانبه کشورهای غربی را فراهم کرده و به آن مشروعیت می دهد.

تحریم های مشروع از نظر ما آن هایی هستند که از دل شورای امنیت برخاسته باشند. تحریم های دیگر کشورها بر پایه قوانین و روابط دو جانبه آن کشور با کشور هدف مشروعیت می یابد و برای همین به ما ارتباطی ندارد.

اما همین تحریم های شورای امنیت به اقدامات یکجانبه دیگر کشورها مشروعیت داده است.

خیر، این تفسیر شماست.

اگر نگاهی به تاریخچه تحریم ها بکنیم می بینیم سیاست تحریم علیه هیچ کشوری موفق نبوده و با وجود فشار به شهروندان نتوانسته است رفتار حکومت را در سیاست خارجی تغییر دهد. چرا شورای امنیت به این سیاست ادامه می دهد؟

ایران با کشورهای دیگر متفاوت بوده و نمی توان موارد گذشته را که هر کدام ویژگی خود را داشته با ایران مقایسه کرد.

کلید واژه ها: تحریم ایران برنامه هسته ای ایران


نظر شما :