الشرق الاوسط در تحلیل استقرار موشک‌های پاتریوت

وزن‌کشی ایران و امریکا در ترکیه

۲۹ آذر ۱۳۹۱ | ۱۱:۳۰ کد : ۱۹۱۰۴۹۱ اخبار اصلی خاورمیانه
سوریه هم‌پیمان ایران در وضعیت سختی به سر می‌برد و اوضاع اسد روز به روز سخت‌تر می‌شود و ایران به هیچ وجه تمایل ندارد که امریکا در این مخمصه ورود تمام عیار داشته باشد.
وزن‌کشی ایران و امریکا در ترکیه

دیپلماسی ایرانی: امضایی که وزیر دفاع امریکا در آنکارا کرد و دستور به ارسال دو باطری از موشک های دفاعی پاتریوت به ترکیه و استقرار آنها در مرزهای ترکیه – سوریه داد، اتفاقی نگران کننده و تنش زا محسوب می شود.

این تصمیم نشان می دهد که سه موضوع به طور هم زمان در حال پیگیری است:

اولا: سلاح های امریکایی به طور مستقیم وارد درگیری های سوریه شده اند و در راس تحولات نظامی این کشور قرار گرفته اند.

ثانیا: ترکیه تصمیم به اتخاذ تصمیم های دفاعی برای حمایت از مرزهایش کرده و در حال حاضر "ترکیه تاجر" با هوشمندی تمام تلاش می کند که خود را از هر گونه رویارویی مستقیم با سوریه دور نگه دارد.

ثالثا: پایان دادن به سلاح های هوایی و موشک های سوریه از هر نوع آن که بتواند ترکیه و اماکن مسکونی آن را هدف قرار دهد، همانند همان موشک هایی که ما چند ماه پیش شاهد آنها بودیم که به ترکیه شلیک می شدند و این دو کشور را تا مرز یک جنگ تمام عیار سوق داده بودند.

به مجرد امضای لایجه دستورآمیز نظامی امریکا از سوی وزیر دفاع این کشور برای استقرار موشک های پاتریوت در مرزهای سوریه و ترکیه که در حقیقت در حمایت از ترکیه در برابر سوریه است، تهران مراتب نگرانی خود را از این موضوع اعلام کرد و منابع ایرانی اعلام کردند که از این که موشک های پاتریوت در مرزهای سوریه – ترکیه مستقر شده است، می تواند به جنگ جهانی جدیدی منجر شود.

قطعا ایران از بروز یک جنگ جهانی جدید ابایی ندارد چرا که فکر می کند که قدرت کافی برای رویارویی با چنین جنگی را دارد و در منطقه از همه کشورهای موجود قدرتمندتر است و در صورتی که غرب درصدد رویارویی نظامی بر آید، می تواند از پس آن بر آید. اما آن چه بیش از پیش تهران را نگران می کند، ورود نظامی امریکا به این معادله است، سوریه هم پیمان ایران در وضعیت سختی به سر می برد و اوضاع اسد روز به روز سخت تر می شود و ایران به هیچ وجه تمایل ندارد که امریکا در این مخمصه ورود تمام عیار داشته باشد.

تصمیم گیران ایرانی بر این اعتقادند که تصمیمی که امریکا گرفته است، حمایت از ترکیه برای رو در رو شدن با سوریه و مداخله در توطئه ای حساب نشده است، در عین حال پیامی است از سوی واشنگتن به تهران قبل از برگزاری نشست موعودشان تا ابتدای سال آینده است.

این در حالی است که منابع خبری گزارش می دهند که پرزیدنت اوباما، جان کری، نامزد سابق دموکرات ریاست جمهوری امریکا را قصد دارد به زودی به جانشینی هیلاری کلینتون به عنوان وزیر امور خارجه امریکا منصوب کند. سال ها است که این گونه معروف شده که جان کری در کنگره، مرد پرونده های خارجی ای بوده است که در نهایت بخواهند آن پرونده ها را به سرانجام برسانند، او ارتباطات بین المللی متعددی دارد و از تماس های نزدیکی با رهبران خاورمیانه برخوردار است.

از این رو می توان گفت که تحرکات واشنگتن در چند محور در منطقه در حال پیگیری و انجام است:

اولا: آغاز قبول مذاکره با جنبش حماس.

ثانیا: حمایت از ایهود اولمرت برای رسیدن به پست نخست وزیری آینده اسرائیل و کنار زدن بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر تندروی اسرائیلی از ریاست دولت اسرائیل، مردمی که با اوباما به چالش جدی خورده و در دوران رقابت های انتخاباتی امریکا به طور علنی از رقیب او، میت رامنی حمایت می کرد.  

ثالثا: دست کشیدن امریکا از مواضع سابقش در قبال برخی از حکومت های عربی منطقه.

رابعا: ورود قدرتمند نظامی با هدف حمایت از دوست ترکی اش به منطقه به ویژه بحران سوریه.

 

منبع: الشرق الاوسط 

کلید واژه ها: ترکیه امریکا سوریه روابط ايران و تركيه ايران


نظر شما :