گفت‌وگوی تلفنی باقری با اشمیت

۲۴ آذر ۱۳۹۱ | ۰۰:۴۸ کد : ۱۹۱۰۳۲۴ سرخط اخبار

معاون سیاست خارجی اتحادیه اروپا با همتای ایرانی اش درباره تاریخ و مکان دور بعدی مذاکرات کشورهای ۱+۵ با ایران گفت وگو کرد.
به گزارش خبرگزاری فارس، شبکه خبری المانیتور خبر داد «هلگا اشمیت»، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با همتای ایرانی اش ـ «علی باقری» ـ درباره تاریخ و مکان دور بعدی مذاکرات ایران با کشورهای 1+5 به صورت تلفنی گفت وگو کرده است.

المانیتور این خبر را از قول یک دیپلمات اروپایی که با این شبکه خبری گفت وگو کرده بود، اعلام کرد.

این دیپلمات اروپایی گفته است هنوز اینکه این مذاکرات پیش از آغاز سال نو میلادی یا پس از آن برگزار شود، مشخص نیست.

دفتر کاترین اشتون در بیانیه ای اعلام کرده «امیدواریم به زودی بتوانیم با ایران درباره نحوه ادامه مذاکرات و دستیابی به پیشرفت های ملموس به توافق برسیم و با پیدا کردن راه حلی دیپلماتیک در مسیر حل نگرانی های بین المللی گام برداریم.»

تنش های ایران و کشورهای غربی بر سر برنامه هسته ای ایران بر اساس این اتهام استوارند که تهران به دنبال اهداف نظامی در برنامه انرژی هسته ای خود است.

ایران ضمن رد اتهامات می گوید، به عنوان یکی از امضاکنندگان پیمان منع گسترش سلاح های اتمی (ان پی تی) و عضوی از آژانس بین المللی انرژی اتمی، حق دستیابی به فناوری هسته ای را برای مقاصد صلح آمیز دارد.

علاوه بر این، بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی تاکنون بارها از تاسیسات هسته ای ایران بازدید کرده اند اما هرگز مدرکی که نشان دهد برنامه صلح آمیز انرژی هسته ای این کشور به سمت مقاصد نظامی انحراف داشته باشد، پیدا نکرده اند.

پیش از این نشست هایی بین پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل به اضافه آلمان، از یک سو و ایران، از سوی دیگر صورت گرفت تا به راه حلی درباره مسئله هسته ای ایران برسد.

آخرین دور مذاکرات ایران با گروه 1+5 در هیجدهم و نوزدهم ژوئن گذشته در مسکو برگزار شد که در آن طرف غربی خواسته های نامعقولی از جمله توقف فعالیت های صلح آمیز هسته ای را مطرح کرد که باعث به نتیجه نرسیدن این مذاکرات شد.

کلید واژه ها: مذاکرات انرژی


نظر شما :