برگزاری دهمین دور مذاکرات ایران و آژانس فردا در وین

۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۲ | ۱۵:۳۸ کد : ۱۹۱۶۱۶۰ سرخط اخبار

به گزارش ایرنا، علی اصغر سلطانیه نماینده ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی و هرمان ناکارتس معاون مدیرکل آژانس ریاست دو هیات مذاکره کننده را بر عهده خواهند داشت.

این دور از مذاکرات در محل نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل و دیگر سازمان های بین المللی در وین برگزار خواهد شد.

نهمین دور مذاکرات ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی بهمن ماه سال گذشته در تهران برگزار شد.

هرمان ناکارتس معاون مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی پس از نهمین دور مذاکرات ، با اشاره به اینکه در مذاکرات در خصوص مدالیته گفت و گو شد ولی به سند نهایی در این زمینه دست نیافتیم، تاکید کرد که آژانس خود را متعهد به ادامه گفت و گو با ایران می داند، سلطانیه نماینده ایران در آژانس نیز بر ادامه گفت گوها تاکید کرد.

ایران و آژانس اکنون حدود یک سال و نیم است که درباره تدوین مدالیته ای که روشن کند تهران چگونه به پرسش های آژانس درباره موضوع PMD (ابعاد احتمالی نظامی) پاسخ دهد، در حال مذاکره هستند.

ایران، مدالیته 2007 را الگوی خوبی برای تدوین مدالیته جدید می داند.

طبق مدالیته یا برنامه عمل سال 2007 یا همان سند INFCIRC/711، شش مساله باقیمانده ˈآزمایشات پلوتونیومˈ، ˈسانتریفیوژهای پی یک و پی دوˈ، ˈمنشاء آلودگیˈ، ˈسند اورانیوم فلزیˈ ، ˈپلونیوم 110ˈ و ˈمعدن گچینˈ در تاریخ 2008 حل و فصل شد و مدیرکل قبلی آن را به شورای حکام گزارش کرد.

پیشنهاد تدوین مدالیته جدید برای نخستین بار توسط علی اکبر صالحی وزیر خارجه ایران مطرح شد.

صالحی تیرماه 1390 در سفر به وین و در دیدار با یوکیا آمانو پیشنهاد کرد که ˈاگر آژانس مدالیته اوت 2007 را کامل اعلام کند، آنگاه ایران آماده خواهد بود وارد مذاکره برای تدوین مدالیته جدیدی در مورد مطالعات ادعایی شود.ˈ

هرچند آمانو، مدالیته 2007 را کامل اعلام نکرد ولی جمهوری اسلامی ایران برای نشان دادن حسن نیت خود وارد مذاکراتی شد که هدف آن دستیابی به مدالیته جدید بود.

ˈهرمان ناکارتسˈ معاون پادمان مدیرکل آژانس که معمولا ریاست تیم مذاکره کننده این نهاد با تهران را برعهده دارد، یک ماه پس از سفر صالحی به وین، به دعوت جمهوری اسلامی در یک سفر پنج روزه از تاسیسات هسته ای ایران بازدید کرد.

ناکارتس در آن سفر همراه معاونین خود از نیروگاه اتمی بوشهر، تاسیسات غنی سازی نطنز و فردو، تاسیسات هسته ای اصفهان شامل کارخانه تولید میله های سوخت و نیز رآکتور تحقیقاتی آب سنگین اراک و کارخانه تولید آب سنگین اراک بازدید کرد.

در آن سفر، جمهوری اسلامی برای نشان دادن حسن نظر خود در اقدامی بی سابقه حتی اجازه بازدید از سایت تحقیق و توسعه سانتریفیوژهای پیشرفته را نیز به معاون مدیرکل داد.

ناکارتس در آن سفر دو دستور کار مذاکراتی مهم داشت یک بحث درباره چگونگی اعمال ترتیبات پادمان در تاسیسات فردو و دیگری پیگیری موضوع مطالعات ادعایی.

وی بهمن ماه سال 1390 نیز به عنوان رییس تیم مذاکره کننده آژانس برای حضور در دور اول گفت وگوها سفر سه روزه ای به تهران داشت.

سه هفته پس از آن نیز، (اول اسفنده ماه 1390)، ناکارتس برای حضور در دور دوم گفت و گوهای ایران و آژانس سفری دو روزه به تهران انجام داد.

پس از آن، چند دور مذاکرات ایران و آژانس در وین برگزار شد تا اینکه اول خرداد ماه سال گذشته آمانو سفری یک روزه به تهران داشت و ناکارتس نیز در این سفر حضور یافت.

مذاکرات ایران و آژانس برای دستیابی به مدالیته جدید در وین و تهران ادامه داشت، ولی از نشست شورای حکام در آذرماه سال گذشته این مذاکرات وارد مرحله جدیدی شد.

مدیرکل آژانس در آن نشست شورای حکام در وین تاکید کرد که این نهاد در پی توافق با ایران در مورد یک مدالیته برای حل و فصل موضوعات باقی مانده است.

آمانو با اشاره به اینکه آژانس قویا مصمم به گفت وگو با ایران است، تصریح کرد: فرصت حل و فصل دیپلماتیک موضوع هسته ای ایران فراهم شده است. همه ما باید از این زمان برای حل و فصل دیپلماتیک مساله استفاده کنیم.

در پی این اظهار نظر آمانو، هفتمین دور مذاکرات ایران و آژانس در تهران برگزار شد که طرفین آن را خوب و درحال پیشرفت ارزیابی کردند.

ناکارتس که ریاست تیم هفت نفره آژانس در این دور از مذاکرات را برعهده داشت، هنگام بازگشت به وین نیز از پیشرفت در مذاکرات خبر داد.

وی که با خرسندی در جمع خبرنگاران سخن می گفت، با این تاکید که ˈانتظار داریم دیدگاه شکل یافته در مذاکرات را نهایی و بلافاصله اجرایی کنیمˈ، ابراز امیدواری کرد که مذاکرات آتی ایران و آژانس به تدوین مدالیته ای برای حل و فصل موضوع منجر شود.

تهران نیز دور هفتم مذاکرات ایران و آژانس را سازنده و در حال پیشرفت خواند.

بر اساس توافق طرفین، قرار شد دور هشتم مذاکرات 27 دی ماه سال گذشته در تهران برگزار شود که آخر دی ماه انجام شد، ولی باز هم توافق نهایی کردن مدالیته جدید عملی نشد.

هرچند ناکارتس هنگام بازگشت به وین اعلام کرد، مذاکرات آژانس با ایران ادامه می یابد، ولی در عین حال گفت که با توجه به برخی اختلاف نظرها در این دور گفت وگوها، نتوانستیم مدالیته جدید را نهایی کنیم.

نهمین دور مذاکرات ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز بهمن ماه سال گذشته در تهران برگزار شد ولی مدالیته جدید باز هم نهایی نشد.

اکنون ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام کرده اند که دور دهم مذاکرات فردا چهارشنبه 25 اردیبهشت ماه در وین برگزار می شود؛ مذاکراتی که مهمترین محور آن تدوین مدالیته است.

جمهوری اسلامی ایران بارها تاکید کرده است که در قبال انجام تکالیف ناشی از عضویت در آژانس بین المللی انرژی اتمی و نیز معاهده ان پی تی، خواستار استیفای همه حقوق مصرح بویژه غنی سازی در این چارچوب و اعمال آن بر اساس نیازهای خود است.

کلید واژه ها: مدالیته مذاکرات ایران و آژانس وین مدالیته جدید بین المللی آژانس بین المللی انرژی بین المللی انرژی اتمی تدوین مدالیته انرژی ماه سال مذاکره مذاکرات ایران و حل و مذاکرات ایران و آژانس مدیرکل و فصل ناکارتس در وین دور مذاکرات مذاکرات ایران حل و فصل فصل به وین تهران برگزار آژانس در دور مذاکرات ایران و آمانو در تهران برگزار ماه سال گذشته دور مذاکرات ایران


نظر شما :