توافقنامه دائمی بغداد و واشنگتن

۲۱ آذر ۱۳۹۱ | ۱۷:۳۵ کد : ۱۹۱۰۲۳۶ سرخط اخبار

خبرگزاری مهر : رسانه های عراق امروز به مسائل مختلفی همچون توافقنامه دائم امنیتی بغداد - واشنگتن و برگزاری کنفرانس بین المللی حمایت از اسرای فلسطین به میزبانی بغداد و تاکید طالبانی بر قدرتمند بودن نظام سوریه پرداختند.

به گزارش خبرگزاری مهر، عراق شاهد رویدادهای مختلفی بود که بحث توافقنامه دائم امنیتی بغداد - واشنگتن، برگزاری کنفرانس بین المللی حمایت از اسرای فلسطین به میزبانی بغداد در راس اخبار مهم رسانه های این کشور قرار داشت.

توافقنامه امنیتی دائم بغداد - واشنگتن

نهرین نت در گزارشی به نقل از سفارت آمریکا در بغداد اعلام کرد که طرفهای عراقی و آمریکایی روزهای پنجم و ششم ماه جاری میلادی نشستی را مقر وزارت دفاع عراق برگزار کرده اند که به امضای توافقنامه امنیتی دائم منجر شده است.

در این نشست "سعدون الدلیمی" وزیر دفاع عراق، "جیمز میلر" معاون وزارت دفاع در امور سیاسی و "رز جوتیمویلر" یکی از معاونان وزارت خارجه آمریکا حضور داشتند.

این خبر در حالی منتشر می شود که وزارت دفاع عراق تاکنون این موضوع را تایید نکرده است.

طالبانی: نظام بشار اسد قوی است

سومریه نیوز گزارش داد: جلال طالبانی رئیس جمهور عراق در گفتگو با هیئتی از روزنامه نگاران کویتی حاضر در عراق اظهار داشت : نظام سوریه قوی است و بشار اسد سقوط نخواهد کرد.

وی افزود: ارتش سوریه استوار است و دولت کنترل نهادها و موسسات را برعهده دارد. طالبانی خاطرنشان کرد: آمریکا روی کار آمدن اسلام گرایان تندرو به جای نظام کنونی سوریه را نخواهد پذیرفت. کشورهای دنیا از این مسئله واهمه دارند و آمریکا از بیم به دست گرفتن قدرت در حکومت سوریه از سوی اسلامگرایان افراطی، مخالفان این کشور را به رسمیت  نمی شناسد.

سفر بارزانی به کرکوک

خبرگزاری النخیل اعلام کرد: مسعود بارزانی رئیس اقلیم کردستان عراق روز گذشته برای دیدار با نیروهای پیشمرگ وارد کرکوک شد. این سفر در پی هشدار اخیر نوری المالکی نخست وزیر عراق به مناقشه عربی - کردی در کرکوک صورت گرفت.

در همین حال "محمد الصیهود" نماینده ائتلاف دولت قانون مسعود بارزانی را عامل شکست مذاکرات بغداد - اربیل برای حل تنشهای سیاسی موجود دانست و اعلام کرد: بارزانی با طمع ورزی های خود تلاشها برای حل اختلافات بغداد و اربیل را از بین برد.

قدردانی از مواضع آیت الله سیستانی

خبرگزاری براثا گزارش داد: "جورجیو لینگوا" نماینده واتیکان در عراق شب گذشته با "سید صالح الحیدری" رئیس اوقاف شیعه در این کشور دیدار کرد.

"علی غزای المیاحی" مدیر اطلاع رسانی و روابط عمومی دفتر اوقاف شیعه در یک گفتگوی مطبوعاتی اظهار داشت : لینگوا از مواضع آیت الله سیستانی در قبال مسائل مختلف قدردانی کرد و خواستار پرهیز از خشونت شد.

وی همچنین بر اهمیت همزیستی و اتحاد مسلمانان و مسیحیان با وجود افراط گری برخی از پیروان این دو ادیان تاکید کرد.

کنفرانس حمایت از اسرای فلسطین

خبرگزاری براثا اعلام کرد: کنفرانس بین المللی حمایت از اسرای فلسطینی دربند رژیم صهیونیستی امروز در بغداد آغاز به کار کرد. این کنفرانس دو روزه با حضور نمایندگان 70 کشور دنیا برگزار می شود.

دیدار فیاض و مالکی

روزنامه الصباح نوشت : سلام فیاض نخست وزیر دولت انتصابی ابومازن رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین شب گذشته با نوری المالکی در بغداد دیدار کرد.

نخست وزیر عراق در این دیدار از کشورهای عربی خواست که در حمایت از قضیه فلسطین با یکدیگر متحد باشند و در پی ارتقای جایگاه سیاسی فلسطین در سازمان ملل متحد با فلسطین به عنوان یک کشور تعامل داشته باشند.

فیاض نیز اظهار داشت که برگزاری کنفرانس بین المللی حمایت از اسرای فلسطین به میزبانی بغداد بیانگر حمایت عراق از قضیه فلسطین است.

کلید واژه ها: عراق بغداد فلسطین کنفرانس از اسرای اسرای سوریه حمایت از اسرای بین المللی حمایت از کنفرانس بین المللی حمایت آمریکا فلسطین به کنفرانس بین المللی بین المللی حمایت المللی حمایت از بغداد - المللی حمایت بین المللی المللی حمایت از اسرای دیدار بارزانی


نظر شما :