تدابیر مجلس برای دور زدن تحریم ها

۲۳ آبان ۱۳۹۱ | ۱۹:۱۸ کد : ۱۹۰۹۱۲۰ سرخط اخبار

رئیس مجلس شورای اسلامی از مصوبات اقتصادی اخیر مجلس از جمله توقف اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها و واگذاری هیئت امنای صندوق توسعه ملی به سه قوه دفاع کرد و آنها را تدبیری برای عبور از فشار تحریم‌ها دانست.

 

علی لاریجانی صبح امروز در یادواره شهدای کارمند کشور که در برج میلاد برگزار شد از پاسداشت شهدا به عنوان سنت حسنه‌ای که موجب بیداری دل‌ها و ترویج روحیه مجاهدت و شهادت‌طلبی می‌شود، یاد کرد.
وی افز‌ود: زنده بودن و حیات یک جامعه به این است که علاوه بر توجه امور روزمره و پیشرفت‌های مادی از ارزش‌ها غفلت نشود تا جامعه به سعادت برسد.
رئیس مجلس با بیان اینکه نگاه اسلامی نگاه سعادت‌محور است، اظهار داشت: انسان موفق انسانی است که همه ارزش‌ها را متوازن مورد توجه قرار دهد و به سوی انسان کامل حرکت کند.
اهم صحبت‌های رییس مجلس در ادامه به نقل از فارس می آید:
• حرکت مجاهدانه باعث تحول و انقلاب در روح انسان‌ها می‌شود و مجاهدت موجب تحول در زندگی فردی و اجتماعی و بصیرت زایی می‌‌شود. بسیج نهادی مردمی و ارزشمند و بی‌نظیر در دنیا است که دغدغه آن دفاع و فداکاری در راه آرمان‌های انقلاب اسلامی است.

• نهاد مردمی بسیج با هیچ یک از نهادهای اجتماعی همچون احزاب قابل مقایسه نیست و بسیجیان به دنبال جایگاه و پست نیستند بلکه دغدغه کلان دارند و برای پیشرفت انقلاب حرکت می‌کنند.

• امروز دو موضوع مهم پیش روی ملت ایران قرار دارد از بسیج می خواهیم که به عنوان سرمایه بزرگ نظام اسلامی در ساماندهی این دو عرصه نقش آفرین باشد. موضوع اول حرکت غرب برای تخریب فرهنگ جامعه اسلامی است که دشمن سال‌ها است در این زمینه برنامه‌ریزی کرده و بسیج باید مبارزه با تهاجم فرهنگی را در اولویت کارهایش قرار دهد. آنها می‌خواهند دو رکن مهم «فرهنگ دینی» و «فرهنگ انقلابی» که شخصیت جوان برگزیده را می‌سازد متزلزل کنند.برهمین اساس به رسانه‌ها، نهادهای فرهنگی و بسیج توصیه می کنم که با استفاده از همه امکانات و ظرفیت خود به مقابله با این حرکت برخیزند.

• موضوع مهم روز تحریم‌ها و بساطی که غربی‌ها به عنوان آخرین شگرد خود در برابر حرکت مجاهدانه ملت ایران طرح کرده‌اند است. رهبری فرمودند برای مقابله با این اقدامات باید جهاد اقتصادی تدارک دید و اقتصاد مقاومتی را به عنوان وظیفه مجاهدان دنبال کرد.

• محور مصاف امروز دشمن با ما اقتصادی است و باید ساز و کار متناسبی را در نظر گیریم که همان اقتصاد مقاومتی و عنصر مهم آن مردمی شدن اقتصاد است. اگر آن طور که در زمان جنگ مردم وارد صحنه شدند امروز هم مردم وارد عرصه اقتصاد شوند در مواجه با ترفند اقتصادی دشمن توفیق خواهیم یافت و راه آن این است که مردم احساس کنند در عرصه تولید نقش آفرین‌اند.
• عنصر دیگر اقتصاد مقاومتی این است که در محصولات استراتژیک خودکفا شویم و کشوری که در مقابل زورگویی‌ها در عرصه بین‌الملل تن به واردات دهد؛ نمی‌تواند حرف خود را به کرسی بنشاند. بسیج به عنوان مهمترین نیروی مردمی و وفادارترین به انقلاب میخواهم که به هر میزان که برای انقلاب اسلامی اهمیت قائل است به موضوع جهاد اقتصادی و سازندگی کشور نیز توجه کند.

• مهاجرت و تورم و اشتغال مهمترین معضلات روحی هستند که برای حل مشکل اول باید چرخه اقتصادی روستاها سامان یابد و حل معضل دوم در گرو سوق دادن نقدینگی به حوزه تولید است. ایجاد تعاونی‌های مردمی در عرصه اقتصاد بسیار مهم است و اگر وزارت تعاون می‌خواهد بر اساس فرامین رهبر انقلاب 25 درصد اقتصاد کشور دست تعاونی‌ها باشد بسیج باید وارد صحنه شود.

• تحریم‌ها ایذایی است و اگر با تدبیر و مدیریت و استفاده از ظرفیت عظیم مردمی فشارها را کاهش دهیم می‌توانیم از این مرحله نیز عبور کنیم. یکی از مهمترین مصوبات را توقف اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها به منظور تامین منابع مالی از طریق افزایش قیمت انرژی دانست.

• فاز اول هدفمندی در شرایط عادی اجرا و درآمد‌ها توزیع شد اما شرایط با توجه به گرانی موجود برای اجرای فاز دوم مناسب نبود و ما این کار را به ارزیابی شرایط به سال آینده موکول کردیم.

• همچنین واگذاری هیئت امنای صندوق توسعه ملی به سه قوه هم به این دلیل بود که صندوق توسعه ملی که بر اساس سیاست‌های مقام معظم رهبری تاسیس شده سرمایه ملی برای کشور است.

• با اصلاح قانون مربوط به هیئت امنای این صندوق جایگاه آن را تثبیت کردیم تا دارایی آن صرف هزینه‌های جاری نشود که پشتوانه‌ای برای امر تولید باشد. اگر بسیج بخواهد در عرصه تولید و صنعت و همچنین در زمینه‌های کشاورزی و دامپروری حرکتی انجام دهد می‌تواند از صندوق توسعه ملی استفاده کند.

• باید تلاطمات ارزی مراقبت شود و نقدینگی در جای خود مطرح شود تا بازارهای متنوع به وجود نیاید.

• هفته آینده مجلس بحث تامین نیازهای خوراکی و مواد اولیه مورد نیاز اقشار آسیب پذیر جامعه با ارز مرجع مورد بررسی قرار می‌دهد تا بتوان با تصویب طرحی شرایط اقتصادی را کنترل کرد.

• از سازمان‌ بسیج مستضعفین می خواهم که اگر طرحی به منظور ساماندهی وضعیت اقتصادی و حل ریشه‌ای مشکلات و فعالیت‌های سازندگی در کشور دارند ارائه دهند تا مجلس برای آن از بودجه سالانه و دارای صندوق توسعه ملی بودجه در نظر گیرد.

کلید واژه ها: بسیج اقتصادی اقتصاد صندوق انقلاب صندوق توسعه توسعه ملی صندوق توسعه ملی مجلس جامعه


نظر شما :