باز هم تکرار ادعاها از سوی یوکیاآمانو

تهران با بازرسان همکاری نکرده است!

۱۸ آبان ۱۳۹۱ | ۱۴:۳۵ کد : ۱۹۰۸۷۵۰ پرونده هسته ای ترجمه برگزیده
مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی شامگاه دوشنبه اعلام کرد ایران با بازرسان بین المللی بر سر برنامه های هسته ای تسلیحاتی محرمانه مورد تردید خود همکاری نکرده است.
تهران با بازرسان همکاری نکرده است!

دیپلماسی ایرانی: در شرایطی که هنوز وعده از سرگیری مذاکرات ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی عملی نشده و در فاصله چند ساعت تا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی شامگاه دوشنبه اعلام کرد ایران با بازرسان بین المللی بر سر برنامه های هسته ای تسلیحاتی محرمانه مورد تردید خود همکاری نکرده است

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، یوکیا آمانو، گفت مذاکرات بین آژانس و ایران پس از گزارش نوامبر گذشته وی جدی تر شد. وی مدعی شد اطلاعات معتبری در اختیار دارد که نشان می دهد ایران فعالیت هایی در ارتباط با یک ابزار منفجر شونده هسته ای انجام داده است. البته آمانو خاطرنشان کرد که هنوز هیچ نتیجه گیری قاطعی در این زمینه انجام نشده است.

این در حالی است که اشاره آمانو در گزارش اواسط نوامبر گذشته با فعالیت های مورد تردید در سایت نظامی پارچین در جنوب شرق تهران موجب شد این سایت بیش از گذشته مورد توجه جامعه بین المللی قرار گیرد. از آن پس مقامات آژانس بارها درخواست دسترسی به این سایت را مطرح کردند که از سوی مقامات تهران رد شد. در همین بین آژانس اعلام کرد تصاویر ماهواره ای را به دست آورده که حاکی از پاکسازی پارچین و تخریب برخی ساختمان هاست. در نهایت نیز برخی گزارش ها این ادعا را مطرح کردند که پاکسازی پارچین به پایان رسیده است. با این وجود تهران همچنان به بازرسان آژانس اجازه نداده وارد سایت پارچین شوند.

آسوشیتدپرس به نقل از آمانو گزارش داد: در حالی که آژانس بین المللی انرژی اتمی می کوشد به این نتیجه دست یابد که فعالیت های هسته ای ایران همانگونه که تهران می گوید، ماهیت صلح جویانه دارد، ایران همکاری های لازم در این زمینه را به عمل نیاورده است. از سوی دیگر ایران تضمین های معتبری را در مورد فعالیت ها و مواد هسته ای اعلام نشده اش ارائه نداده است. به همین دلیل مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی اینگونه نتیجه گیری کرده است که نمی توان در مورد صلح جویانه بودن فعالیت های هسته ای ایران نظر قطعی داد.

آمانو بار دیگر همچون گذشته به تعهد آژانس به ادامه مذاکرات با ایران اشاره کرده است. وی می گوید به گفت و گو با تهران بر مبنای رویکردی سازنده ادامه خواهد دارد و امیدوار است بدون تاخیر بیشتر به توافق دست یابد.

این در شرایطی است که مذاکرات ایران و آژانس از اواسط تابستان به حال تعلیق درآمده است. تاکید تهران بر به رسمیت شناخته شدن حقوق هسته ای و در مقابل پافشاری آژانس برای بازرسی از پارچین از جمله دلایل تعلیق گفت و گوهاست.

از سوی دیگر فریدون عباسی در نشست سالیانه آژانس بین المللی انرژی اتمی که ماه گذشته در وین برگزار شد آژانس را به انتقال اطلاعات به جاسوسان متهم کرد. اتهامی که آمانو همین اخیرا آن را رد کرد. وی از زمان آخرین دور مذاکرات ایران و آژانس همواره بر ادامه گفت و گو با ایران تاکید کرده است. نخست بنا بود این مذاکرات در ماه اکتبر انجام شود اما مدتی بعد مذاکرات به زمانی پس از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا موکول شد.

اظهارات آمانو در حالی مطرح می شود که اخیرا گزارش هایی در مورد نصب سانتریفوژهای بیشتر در سایت غنی سازی زیرزمینی فوردو منتشر شده است. بنا بر ادعای این گزارش ها عملیات نصب سانتریفوژها در این سایت تقریبا به پایان رسیده اما هنوز تعداد قابل توجهی از این دستگاه ها فعال نیستند.

این در حالی است که محمد خزایی نماینده ایران در سازمان ملل بر حق ایران برای توسعه انرژی هسته ای صلح آمیز تاکید کرده و اظهارات آمانو را غیر معتبر و بر مبنای گزارش های ساختگی آمریکا و اسرائیل توصیف کرده است.

تحریریه دیپلماسی ایرانی / 10

انتشار اولیه:سه شنبه 16 آبان 1391/ بازانتشار:پنج شنبه 18 آبان 1391

کلید واژه ها: آمانو مذاکرات پارچین همکاری بازرسان


نظر شما :