تاثیر خبر مذاکره با ایران در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا

۰۶ آبان ۱۳۹۱ | ۲۰:۲۵ کد : ۱۹۰۸۴۳۰ سرخط اخبار

 
  ابراهیم متقی در یادداشتی در هفته نامه مثلث به تاثیر مقاله روزنامه نیویورک تایمز درباره ایران در انتخابات ریاست جمهوری امریکا پرداخته است.

به گزارش خبرآنلاین، عضو هیات علمی داشنگاه تهران در این یادداشت نوشته است: روزنامه نیویورک تایمز 17 اکتبر 2012 مقاله ای در ارتباط با مذاکرات هسته ای ایران منتشر کرد. انتشار مقاله نیویورک تایمز درباره مذاکرات دوجانبه هسته ای ایران و آمریکا از این جهت اهمیت دارد که چنین خبری می تواند ذهنیت جامعه آمریکا را به سوی میت رامنی منتقل نماید . به عبارت دیگر رقابت های انتخاباتی آمریکا ایجاب می کند که ضد تبلیغ از طریق انعکاس اخبار نادرست یا خبرهای ساختگی شکل گیرد. نوع واکنش کاخ سفید به انتشار این خبر در قالب مقاله تفسیری نشان می دهد که موضوع همکاری های ایران با گروه 1+5 در روند جدیدی قرار خواهد گرفت، روندی که دو کشور متعارض را برای حل اختلافات در فضای مذاکره رودررو قرار دهد.

وی در ادامه می نویسد:سیاست امنیتی آمریکا در برخورد با ایران هزینه های بسیار محدودی برای دولت آمریکا داشته است. درحالی که هزینه های اجتماعی اقتصادی و امنیتی چنین اقداماتی برای جمهوری اسلامی قابل تامل بوده است. باراک اوباما همواره از ادبیات دیپلماتیک بهره گرفته اما سیاست فشار پردامنه بخشی از ضرورت امنیتی تیم سیاست خارجی ایالات متحده در برخورد با ایران بوده است. ادامه مذاکرات ایران و 1+5 را می توان بخشی از سیاست اجبار دانست.

این استاد دانشگاه در بخش دیگر یادداشت خود درباره هزینه های سیاست آمریکا در قبال ایران برای دو کشور می نویسد: بخش قابل توجهی از سیاست امنیتی باراک اوباما معطوف به جنگ سایبری علیه ایران بوده است. اگر اوباما بار دیگر به ریاست جمهوری آمریکا دست یابد طبیعی است که از الگوی مرحله ای برخورد با ایران استفاده کند. سیاست مهار محدودسازی ، مقابله کم شدت و جنگ دست نشانده علیه ایران را می توان در زمره چنین فرایندی دانست.

وی همچنین درباره تاثیر مقاله نیویورک تایمز در مناظرات انتخاباتی نامزدهای ریاست جمهوری آمریکا می نویسد: این مقاله قبل از آخرین مرحله مناظره های انتخاباتی باراک اوباما و میت رامنی منتشر شد. میت رامنی تلاش دارد تا نشان دهد باراک اوباما همواره از سیاست مصالحه در برخورد با ایران بهره می گیرد. در فرهنگ سیاسی آمریکا مصالحه به مفهوم فقدان ابتکار عملیاتی برای مقابله با بازیگری است که افکار عمومی و ادبیات سیاسی آمریکا به عنوان تهدید شناسایی می شود.

کلید واژه ها: آمریکا نیویورک تایمز


نظر شما :