رئیس اسبق موساد:

از مذاکرات ایران و امریکا حمایت کنیم

۰۲ آبان ۱۳۹۱ | ۱۸:۳۷ کد : ۱۹۰۸۲۹۹ اخبار اصلی آمریکا خاورمیانه
اگر خبر توافق برای مذاکرات مستقیم میان واشنگتن و تهران صحیح باشد، حتی اگر بخشی از آن هم واقعا وجود داشته باشد، نشان می‌دهد که ایران آماده است تا به طور غیر مستقیم به دموکرات‌ها کمک کند تا پیروز انتخابات شوند.
از مذاکرات ایران و امریکا حمایت کنیم

دیپلماسی ایرانی: افرایم هیلفی، رئیس اسبق سازمان امنیتی اسرائیل، موساد، خواستار تغییر رویکرد جامعه جهانی درباره ایران شد و در عین حال اخباری که درباره تماس ایران و امریکا برای مذاکره منتشر شده است را تایید کرد و گفت که تلاویو نیز در جریان این ارتباطات قرار دارد.

به گزارش وب سایت شبکه خبری الجزیره، وی همچنین گفت بر خلاف آن چه گفته می شود، بسیاری از اسرائیلی ها از ارتباط مستقیم امریکا از ایران حمایت می کنند و حتی اخباری به گوش می رسد مبنی بر این که دو طرف توافق کرده اند که پس از انتخابات امریکا با یکدیگر تماس های خود را ادامه دهند.

این در حالی است که هم ایران و هم ایالات متحده امریکا هر گونه تماسی را با یکدیگر برای انجام مذاکره تکذیب کرده اند.

به گزارش روزنامه معاریو، هیلفی همچنین خواستار تماس مستقیم با ایران شد تا بدین ترتیب خط آتشی که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل بر افروخته است، خاموش شود.

وی همچنین نسبت به تماس های غرب با ایران انتقاد کرد و گفت که آنها یکپارچه نیستند و این در حالی است که در این میان تلاش برای درک متقابل از بین رفته است، به اعتقاد من ایرانی ها در داخل خواستار رهایی از این بحران هستند و به دنبال جنگ افروزی و ایجاد تنش نیستند.

هیلفی همچنین مدعی شد که تحریم ها بر ایران اثر گذاشته و خسارت های حقیقی به اقتصاد ایران وارد کرده است اما ما نیز باید خود را از فکری که اکنون داریم خلاص کنیم و ضمن تجدید نظر در رفتار خود بر روی از سرگیری تماس ها با ایران کار کنیم. نباید فراموش کنیم که هموار گفت وگو با دشمن امر ضروری ای است و اگر این کار را نکنیم خودمان شکست می خوریم.

وی از سیاست های تلاویو در برابر ایران نیز انتقاد کرد و گفت که اگر هدف از افزایش فشارها به ایران وادار کردن طرف مقابل برای انجام مذاکرات است، پس باید لحنمان نیز تغییر کند. این در حالی است که باراک اوباما، رئیس جمهوری امریکا همچنان معتقد است که فرصت برای انجام مذاکره وجود دارد و چنین دیدگاهی در وضعیت فعلی ای که در تعامل با ایران حاکم شده، حرکتی شجاعانه است.

این در حالی است که بسیاری از تحلیلگران به خصوص اسرائیلی ها معتقدند که در صورتی که خبر توافق برای مذاکرات مستقیم میان واشنگتن و تهران صحیح باشد، حتی اگر بخشی از آن هم واقعا وجود داشته باشد، نشان می دهد که ایران آماده است تا به طور غیر مستقیم به دموکرات ها کمک کند تا پیروز انتخابات شوند.

بوعز بسموت در روزنامه صهیونیستی اسرائیل الیوم در این باره نوشت، اگر آن چه روزنامه نیویورک تایمز منتشر کرده است و واشنگتن و تهران تکذیب کردند، صحبح باشد و دو طرف برای انجام مذاکرات مستقیم توافق کرده باشند، این به اوباما در برابر میت رامنی کمک می کند، هیچ بعید نیست که ایران بدین ترتیب می خواهد به اوباما کمک کند تا در رویارویی با رقیب جمهوریخواهش برنده انتخابات ریاست جمهوری شود.

وی تحت عنوان "اوباما بر روی ایران حساب کرده است" در ادامه می نویسد، هیچ بعید نیست که ایالات متحده امریکا با ایران به توافق برسد که تهران به طور موقت غنی سازی اورانیوم را متوقف کند یا میزان غنی سازی خود را واقعا کم کند در مقابل واشنگتن برخی تحریم های اقتصادی را علیه ایران لغو کند."

به رغم این که هیلفی می گوید که اسرائیل از تماس های امریکا با ایران خبر داشته است، روزنامه یدیعوت احرونوت می نویسد که هیچ کس به طور رسمی اسرائیل را برای انجام این تماس ها مطلع نکرده و هنگامی که این خبر را شنیدند، شوکه شدند.  

این روزنامه همچنین می نویسد که کاخ سفید به ریاست اوباما در حالی تلاش می کرده است که اسرائیل را از این موضوع مخفی کند که به طور سری برخی کشورهایی که در این قضیه ارتباط دارند، مثل روسیه از این موضوع خبر داشته اند.

این روزنامه صهیونیستی همچنین این خبر نیویورک تایمز را به خبر از سرگیری مذاکرات هسته ای با ایران که کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا خبر آن را داده ربط می دهد و می نویسد که اعلام خبر از سر گیری مذاکرات در آینده نزدیکی و رقص احساساتی کاترین اشتون در این زمینه می تواند موید تماس های امریکا و ایران باشد.  

این روزنامه سپس می نویسد که هنوز توافق صد در صدی بر سر آغاز مذاکرات جدی میان دو طرف به دست نیامده است ولی دو طرف به این تفاهم رسیده اند که پس از انتخابات ریاست جمهوری امریکا به طور جدی و سری مذاکرات خود را آغاز کنند البته به شرطی که باراک اوباما برای بار دوم به عنوان رئیس جمهور امریکا انتخاب شود.

یدیعوت احرونوت همچنین اشاره می کند که ایران تصور می کند که اوباما پس از انتخابات ریاست جمهوری آزادانه تر و با نرمش بیشتری برخورد خواهد کرد و بسیاری از نیازهای ایران در زمینه هسته ای را خواهد پذیرفت.

تهیه کننده: تحریریه دیپلماسی ایرانی

کلید واژه ها: ايران و امريكا مذاكرات ايران و امريكا ايران و اسرائيل


نظر شما :