کش‌مکش کنگره و رئیس جمهوری امریکا ادامه دارد

اصرار اوباما برای رسیدن به توافق هسته‌ای

۲۲ بهمن ۱۳۹۳ | ۱۲:۳۰ کد : ۱۹۴۴۱۶۶ اخبار اصلی پرونده هسته ای گام به گام تا توافق جامع
اوباما در بحبوحه مذاکرات ایران و امریکا در سخنرانی‌ای که در ساختمان کاپیتال نزدیک به دو هفته پیش ایراد کرد، پیامی را به نمایندگان کنگره امریکا فرستاد که مضمون آن چنین بود «از جلوی راه من دور شوید!».
اصرار اوباما برای رسیدن به توافق هسته‌ای

دیپلماسی ایرانی: اکنون همه چیز بر موفقیت مذاکرات متمرکز شده است. مذاکرات به مرحله پرش از سکویی رسیده که قرار است خلاء های موجود منطقه ای را نیز پر کند، خلاءهایی که اکنون روشن شده کجاست و چگونه باید پر شوند. مذاکرات ایران – امریکا اگر چه بر سر پرونده هسته ای ایران است اما در اساس چنین هدفی را دنبال می کند. قرار است همه چیز منظم و دقیق پیش رود و هیچ گام بررسی نشده ای از سوی هر کدام از دو طرف برداشته نشود. دو طرف اکنون کمتر از محتوای مذاکراتشان در رسانه ها صحبت می کنند و بیشتر تلاش دارند موانع را از پیش رو بردارند و مذاکرات را به یک نتیجه ملموس و قابل اتکا نزدیک کنند.

این تلاش را باراک اوباما، رئیس جمهوری امریکا به خوبی نشان داده است. او در بحبوحه مذاکرات ایران و امریکا در سخنرانی ای که در ساختمان کاپیتال نزدیک به دو هفته پیش ایراد کرد، پیامی را به نمایندگان کنگره امریکا فرستاد که مضمون آن چنین بود «از جلوی راه من دور شوید!». او تهدید کرد در صورتی که هر گونه تحریم جدیدی علیه ایران وضع شود آن را وتو خواهد کرد و با شور و هیجان از مذاکره با ایران دفاع کرد. اوباما می داند کشورش در چه وضعیت سختی به سر می برد و نمی خواهد دیپلماسی خود را که تا کنون با وضعیت سختی مواجه بوده است با مشکلات جدیدی روبه رو کند.

البته کنگره امریکا توجهی به تهدید اوباما نکرده است و همچنان به تلاش هایش برای اعمال تحریم های جدید علیه ایران ادامه می دهد. در عین حال به رویارویی با رئیس جمهوری امریکا برخواسته و در دهن کجی به او از بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی دعوت کرده است که به کنگره بیاید و درباره برنامه هسته ای ایران سخنرانی کند. اقدامی که از یک سو ریختن بنزین بر روی آتش اختلافات اوباما و نتانیاهو محسوب می شود و از سوی دیگر تلاش برای سنگ اندازی در برابر مذاکرات هسته ای میان ایران و امریکا که می رود به زودی تکمیل شده و به نتیجه برسد، به حساب می آید. با این وجود جان بینر، رئیس مجلس نمایندگان کنگره به دعوت از نتانیاهو اصرار دارد. اوباما نیز به هیچ وجه به فکر دل جویی از نمایندگان کنگره بر نیامده و نسبت به هر گونه فعالیت آنها که بخواهد بر روند مذاکرات تاثیر بگذارد، هشدار داده است. اما با این حال اوباما با چالشی بزرگ با نمایندگان کنگره دست به گریبان است. رفع تحریم ها در دست او نیست و این برگه همچنان در اختیار نمایندگان کنگره قرار دارد. با این وجود اوباما به رسیدن به توافق هسته ای با ایران اصرار دارد و تلاش می کند گام به گام به سمت رسیدن به این هدف حرکت کند.

در حالی که اختلافات میان ایران و امریکا همچنان به قوت خود باقی است و دو طرف همچنان تلاش دارند به چارچوبی برای خروج از این اختلافات دست یابند. از جمله در مورد سطح غنی سازی اورانیوم و جزئیات تولید سوخت هسته ای و همچنین چگونگی رفع تحریم ها که مهمترین بخش اختلافات میان دو طرف را تشکیل می دهد. موضوع رفع تحریم ها فقط مربوط به امریکا نیست بلکه شامل تحریم های اتحادیه اروپا و شورای امنیت نیز می شود.

ایرانی ها از کیفیت تحریم ها به خوبی آگاه هستند و بارها گفته اند که باید این تحریم ها همگی رفع شوند. آنها گفته اند که تحریم های اعمال شده فقط از جانب سه طرف اعمال نشده بلکه چهار طرف مبادرت به این کار کرده اند، شورای امنیت، اتحادیه اروپا، رئیس جمهوری امریکا و کنگره امریکا، آنها نکته ای را نیز خوب می دانند که هر کدام از این دسته تحریم ها ویژگی های خاص خود را دارند و هر کدام از ناحیه حقوقی و سیاسی و اجرایی خصوصیات منحصر به خود را دارند. عباس عراقچی، مشاور وزیر امور خارجه و عالی ترین مقام مذاکره کننده هسته ای خود در این باره گفته: «موضوع رفع تحریم ها در عین حال که محور مذاکرات است بسیار پیچیده هم است.»

 

منبع: الاخبار / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: نمایندگان کنگره رفع تحریم ها ايران و امريكا مذاكرات ايران و امريكا توافق جامع هسته ای


نظر شما :