اشتباه استراتژیک روسیه در سوریه

۰۹ مهر ۱۳۹۱ | ۰۳:۱۲ کد : ۱۹۰۷۳۷۴ سرخط اخبار

دیپلماسی ایرانی :دکتر بهرام امیراحمدیان در گفتگویی با دیپلماسی ایرانی درباره ریشه های اختلاف کرملین و استانبول صحبت کرده و بر این باور است امروزه روابط ترکیه و روسیه به شدت تحت تاثیر مساله سوریه قرار گرفته است.

این استاد دانشگاه به این نکته اشاره دارد که امروزه ترکیه بیشتر موضوع تغییر بشاراسد را مطرح می کند. این دیدگاه بیشتر درباره یک فرد صحبت می کند که این نگاه صحیحی نیست. به عبارت دیگر در هر کشوری سیستمی وجود دارد که ممکن است تاثیرگذار اصلی باشدنکته ای که ایران نیز به آن توجه و تاکید دارد این است که با رفتن بشار اسد رژیم جایگزینی وجود ندارد. موضع ایران برخلاف موضع روسیه و ترکیه این است که اجازه دهید اصلاحاتی که وعده داده شده صورت گیرد و پس از آن بشار اسد تغییر کند، به دلیل آنکه با رفتن بشار اسد مساله ای حل نخواهد شد.

این کارشناس مسائل ترکیه و روسیه در خصوص رقابت ها و روابط اقتصادی دو کشور توضیح می دهد که ترکیه علاقه مند است به سبب موقعیت جغرافیایی و ژئوپلتیکی خود با اینکه تولیدکننده انرژی نیست اما به هاب انرژی منطقه ای تبدیل شود تا بتواند از منطقه آسیای مرکزی، دریای خزر، قفقاز و حتی ایران انرژی دریافت کند و این انرژی را خریداری کرده و آن را به سمت اروپا توزیع کند.  ترس امروز روس ها این است که ترکیه در آینده نزدیک  با رشد جمعیت 70 میلیونی و نزدیک شدن این رقم به مرز 90 میلیون تبدیل به رقیبی تمام عیار برای مسکو در سطح منطقه ای شود. روسیه برای ایجاد تغییرات در خط تولید و ساختار اقتصادی خود با مشکلات عدیده ای روبه است و این در حالی است که ترکیه حتی تصور وجود این چالش هایی را هم ندارد.

متن کامل مصاحبه را در اینجا بخوانید

کلید واژه ها: ترکیه انرژی روسیه


نظر شما :