دخالت های سفیر امریکا دردسرساز شد

۱۲ مرداد ۱۳۹۱ | ۱۶:۳۲ کد : ۱۹۰۵۰۰۲ سرخط اخبار

اظهارات مداخله جویانه سفیر آمریکا در امان پایتخت اردن در زمینه حمایتش از طرح اصلاحاتی ملک عبدالله دوم و لازم دانستن مشارکت همه در انتخابات بحث و جدل های گسترده ای را در این کشور به راه انداخته است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از سایت شبکه الجزیره، استیوارد جونز، سفیر آمریکا در امان در دیدار با فعالان گروهی از جنبش های مردمی اعلام کرده بود که اصلاحات مطرح شده از سوی ملک عبدالله دوم پادشاه اردن که تا کنون اجرا شده کافی است.

یکی از جوانان اردنی در صفحه فیس بوک خود در این خصوص نوشت: من در کنار سفیر ایستاده بودم. وی گفته بود اصلاحاتی که اردن در مرحله کنونی صورت داده کافی است و روند اصلاحات باید طی چند مرحله باشد و تمام گروه ها باید در انتخابات مشارکت کنند.

این اظهارات موجی از انتقادات جنبش های مردمی را به همراه داشت که از یک سال و نیم پیش خواهان اصلاحات هستند.

اسلام گرایان اردن نیز با انتقاد از این اظهارات سفیر امارات آن را نوعی دخالت در امور داخلی اردن توصیف کردند.

سالم الفلاحات، مسئول پرونده جنبش مردمی در گروه اخوان المسلمین عنوان داشت: اظهارات سفیر و دیدارهایش با جوانان جنبش های مختلف نشان می دهد که دست هایی غیراردنی موضع رسمی کشور را در قبال اصلاحات تشکیل می دهند. دست هایی که به نوعی با آمریکا و صهیونیست ها در ارتباط هستند.

لبیب القمحاوی، عضو جبهه ملی برای اصلاحات نیز به الجزیره گفت: اظهارات سفیر آمریکا در زمینه حمایت کشورش از نظام اردن مقدمه ای است برای ایفای نقشی که واشنگتن از اردن در اوضاع سوریه توقع دارد. این در حالیست که سفارت آمریکا در اردن در بیانیه ای اعلام کرد: دولت آمریکا طرح نقشه راه ملک عبدالله دوم را درباره اصلاحات تایید می کند و این طرح بر اساس چارچوب زمانی طی شده است.

این سفارتخانه عنوان داشت: چهار مرحله برای اصلاحات در طرح نقشه راه ملک عبدالله دوم مطرح شده که همان مذاکرات ملی، تغییرات قانون اساسی، اجرای قانون ها و انتخابات است که دو سوم این مراحل تکمیل شده و مرحله برگزاری انتخابات و نحوه برگزاری آن باقی مانده است که این مساله به ملت اردن مربوط می شود.

کلید واژه ها: اردن


نظر شما :