مجله هفته: طرح سپر موشکی خلیج‌ فارس را پیش‌بینی کرده بودیم

۲۵ فروردین ۱۳۹۱ | ۱۸:۴۹ کد : ۱۸۹۹۸۹۴ اخبار اصلی
حالا دیگر باید از سپرهای موشکی سخن بگوییم، نه فقط یک سپر دفاع موشکی در خاک ترکیه. بسیاری از تحلیلگران سیاسی و نظامی، این قسم رویارویی و مسابقه تسلیحاتی با ایران را یادآور دوران جنگ سرد و تقابل دو بلوک شرق و غرب می دانند.
مجله هفته: طرح سپر موشکی خلیج‌ فارس را پیش‌بینی کرده بودیم
 دیپلماسی ایرانی: اگرچه ایران همواره از توانمندی های نظامی و قدرت موشکی خود یاد کرده و با وجود تحریم های گسترده صنعتی و نظامی، توانسته است رشد قابل توجهی در این زمینه داشته باشد، اما این را نیز مورد تاکید قرار داده است که این توانایی برای دفاع از تمامیت ارضی و امنیت منطقه است و کشورهای خاورمیانه و حاشیه خلیج فارس می توانند روی ایران برای دفاع از منطقه حساب کنند.

اعراب حاشیه خلیج فارس سال هاست که پیشرفت های نظامی و صنعتی ایران را در کنار موضوع هسته ای تحلیل می کنند و می خواهند اینطور عنوان کنند که صنایع نظامی و هسته ای ایران در یک راستا قدم برمی دارند و تهدیدی برای منطقه به شمار می روند.

ایران کشوری است که در دوره معاصر هیچ گاه به سرزمین های مجاور و غیرمجاور تجاوز نکرده و چنانچه وارد جنگی شده، جنبه دفاعی داشته است نه تهاجمی. با وجودی که جمهوری اسلامی بارها اعلام کرده که فعالیت های هسته ای اش جنبه نظامی ندارد و اصولا استفاده از بمب اتمی را حرام و غیر انسانی می داند، برخی کشورهای جنوبی و همسایه ایران همچنان از قدرت گیری این کشور در هول و هراس اند و غرب نیز بر دلهره های آنها می افزاید و با فروش سلاح هایش به این کشورها و دایر کردن پایگاه های نظامی و هوایی در منطقه، سعی در تهدید ایران دارد و دلیل آن را حفاظت از متحدانش در منطقه عنوان می کند.

قدرت های غربی علاوه بر عایدهای مالی که از ایران هراسی اعراب نصیب می برند، حضور و بروز خود را نیز در آب های خلیج فارس تقویت کرده و قصد دارند در صورت وقوع اتفاقات و تنش های منطقه ای و یا بسته شدن تنگه هرمز توسط ایران، وارد عمل شوند و قافیه را نبازند و نبض شریان نفتی جهان را در دست بگیرند.

ظاهرا همه این تمهیدات و حتی حضور ناوهای بزرگ هواپیمابر امریکا و بریتانیا در آب های جنوبی ایران کافی نبوده و کشورهای عربی همچنان از ترس و واهمه رویارویی با ایران سخن می گویند. این درحالی است که طی دو سه سال گذشته، این عربستان و قطر و امارات و... بوده اند که دست به اقدام های ضد ایرانی زده و یا مخالفان جمهوری اسلامی و سوریه و لبنان را مورد حمایت و پشتیبانی قرار داده اند.

طی هفته گذشته، خبرهایی در زمینه استقرار یک سپر دفاع موشکی تازه در اطراف ایران منتشر شد که این بار حول شورای همکاری خلیج فارس دور می زند و نه ترکیه. از چند ماه پیش سپر دفاع موشکی ناتو در خاک ترکیه برای آنچه مقابله با تهدید موشکی ایران عنوان شده، مستقر شده و در پاسخ به اعتراض های ایران نیز گفته شد که تهران نگران این سپر موشکی نباشد چرا که این سامانه تنها جنبه دفاعی دارد نه تهاجمی.

و حالا کشورهای شورای همکاری خلیج فارس در یک تصمیم جمعی علیه ایران، می خواهند سپر موشکی دیگری برای آنچه دفاع در برابر تهدید نظامی ایران می خوانند، راه اندازی کنند. این نوع رویارویی که با پشتیبانی غرب صورت می گیرد، بسیاری از ناظران سیاسی را به یاد دوران جنگ سرد و جنگ تسلیحاتی غرب علیه شوروی انداخته است. عربستان، قطر، امارت، بحرین و چند کشور دیگر نیز که از هیچ حرکت خصمانه ای علیه جمهوری اسلامی فروگذار ندارند، به مجری این سیاست ها تبدیل شده و درجه تب منطقه را روز به روز افزایش می دهند.

اما در همین باره فرمانده هوافضای سپاه پاسداران اعلام کرده که ایران تدابیر لازم را برای مقابله با این موضوع اندیشیده است. سردار امیرعلی حاجی زاده درباره پیشینه و اهداف طرح سپر دفاع موشکی در خلیج فارس گفته است: "امریکا مدت هاست که طرحی برای دفاع موشکی از رژیم صهیونیستی داشته که این طرح چند حلقه را در بر می گیرد. یکی از این امکانات موشکی و نظامی در مدیترانه و داخل سرزمین های اشغالی مستقر شده است. امریکایی ها به دنبال ایجاد حلقه هشدار اولیه و کسب اطلاع و تعیین مسیر موشک بودند که اخیرا این حلقه را با نام ناتو در ترکیه مستقر کردند. واضح است که بهره برداران اصلی از این سامانه دفاع موشکی امریکا و رژیم صهیونیستی هستند. این سپر موشکی بخشی از منطقه را پوشش می دهد و ما پیش بینی می کردیم که حلقه دوم هشدار آنها در خلیج فارس باشد و از یک سال قبل منتظر آن بودیم که اخیرا این امر کلید خورد."


نظر شما :