مجله هفته: بازهم مهاجران ایرانی و افغان را از آب گرفتند

۲۵ فروردین ۱۳۹۱ | ۱۶:۱۹ کد : ۱۸۹۹۸۹۲ آسیا و آفریقا
طی چند سال اخیر و با ادامه روند مهاجرت از آسیا و خاورمیانه به کشورهای توسعه یافته، بسیاری از مهاجرین که با مشکلات مالی و تامین گذرنامه های قانونی مواجه هستند، تلاش کرده اند به هر طریق خود را به مقاصد مورد نظر برسانند و وارد جهان جدید شوند.
مجله هفته: بازهم مهاجران ایرانی و افغان را از آب گرفتند
 دیپلماسی ایرانی: مقصد بسیاری از مهاجران افغان، ایرانی و عراقی در سال های گذشته، سرزمین پهناور و سرسبز استرالیا بوده که طی دهه های متمادی توسط مهاجران بنا شده و توسعه یافته و همچنان نیز به عنوان کشور یا قاره ای مهاجرپذیر شناخته می شود.

استرالیا از جمله کشورهای مهاجرپذیری است که تبلیغات فراوانی برای پذیرش دانشجویان و نخبگان و حتی نیروی کار و سرمایه گذاران می کند و در سال های گذشته، مهاجران بسیاری را از آسیای شرقی و خاورمیانه پذیرفته است. سیل عزیمت به استرالیا مدتی است که در ایران نیز به راه افتاده و با وجود مشقت و گرانی سفر توانسته است عده زیادی را که تمایل به مهاجرت داشته اند به سوی خود جذب کند.

اما راه رسیدن به استرالیا دشوارتر و دیررس تر از جاهای دیگر است؛ به خصوص زمانی که فرد مهاجر بخواهد از طریق غیرقانونی و با هزینه پایین به این کشور وارد شود و در این مسیر می بایست خطر سفر دریایی، قهر طبیعت، دزدان دریایی، دلال ها، قاچاقچی های انسان و... را به جان بپذیرد تا شاید به سرزمین موعودش راه یابد.

در یکی دو سال گذشته خبرهای متعددی از غرق شدن قایق ها و کشتی هایی منتشر شده است که حامل تعدادی از مهاجران بوده و می خواسته آنها را از مسیر جنوب شرق آسیا به اقیانوسیه برساند. بعضی از مهاجران از این حوادث جان سالم به در برده و برخی نیز قربانی شده اند.  

در تازه ترین خبری که از این دست وقایع منتشر شده، مقام های اداره مهاجرت و پلیس اندونزی اعلام کرده اند که روز یکشنبه حدود 120 مهاجر افغان و ایرانی را که راهی استرالیا بودند، از غرق شدن نجات داده و از کشتی پیاده کرده اند. اما اینکه چطور آنها را پیاده کرده اند، خود داستانی است پر آب چشم.

کشتی حامل این 120 مهاجر در آب های اندونزی در حال غرق شدن بوده ولی یک کشتی بزرگ اندونزیایی سر رسیده و سرنشینان را نجات داده و دوباره به خاک اندونزی منتقل کرده است. گفته شده است که این مهاجران از پیاده شدن خودداری می کرده و اصرار داشته اند که حتما با کشتی دیگری به استرالیا برده شوند.

یک خبرنگار خبرگزاری فرانسه که این افراد را در سواحل جزیره یاوا دیده، گفته که آنها گریه می کردند و می گفتند ما نمی خواهیم در اندونزی پیاده شویم و باید حتما به استرالیا برویم. مردی از میان مهاجران نیز که توسط پلیس از کشتی خارج می شده، سخت مقاومت می کرده و درنهایت با پلیس درگیر شده است.

اینطور که خبرنگار خبرگزاری فرانسه گزارش داده، نیروهای پلیس و ماموران اداره مهاجرت اندونزی تلاش زیادی کرده اند تا پناهجویان را به پیاده شدن و بازگشت به خاک اندونزی تشویق کنند. همچنین آمده است که به این افراد گفته شده، در صورتی که از کشتی پیاده شوند در یک هتل اقامت داده خواهند شد.

سخنگوی اداره مهاجرت اندونزی گفته است، گمان می رود همه این افراد افغان و ایرانی باشند ولی باید در این زمینه تحقیقات بیشتری انجام شود.

گفته می شود کشتی حامل این 120 مهاجر در محلی متوقف شده است که در سال 2009 میلادی نیز تعدادی از مهاجرین سریلانکایی با همین سرنوشت مواجه شده بودند و نمی خواستند از کشتی پیاده شوند و این کشمکش شش ماه ادامه پیدا کرده بود. در دسامبر سال گذشته نیز یک کشتی که با 250 سرنشین افغان و هندی راهی استرالیا بود، در آب های اندونزی غرق شد که فقط 47 نفر از آنها زنده ماندند.

اندونزی کنوانسیون های بین المللی مربوط به پذیرش مهاجرین را امضا نکرده و اغلب به کشورهای خود فرستاده می شوند.


( ۲ )

نظر شما :