پلیس دبی دفاتر سازمان‌های غیر دولتی خارجی را بست

انتقاد مجامع غربی از وضعیت حقوق بشر در امارات

۲۳ فروردین ۱۳۹۱ | ۱۶:۳۶ کد : ۱۸۹۹۸۷۰ اخبار اصلی
بسته شدن دفاتر سازمان‌های غیر دولتی در ابوظبی و دبی شوک بزرگی در رسانه‌های غربی ایجاد کرده است به گونه‌ای که اکثر آنها این اتفاق را گامی مهم در سرکوب آزادی‌های مدنی و حقوق شهروندی در امارات متحده عربی آن هم هم‌زمان با بهار عربی در منطقه می‌دانند.
انتقاد مجامع غربی از وضعیت حقوق بشر در امارات
دیپلماسی ایرانی: بسته شدن دفاتر سازمان‌های غیر دولتی در ابوظبی و دبی شوک بزرگی در رسانه‌های غربی ایجاد کرده است به گونه‌ای که اکثر آنها این اتفاق را گامی مهم در سرکوب آزادی‌های مدنی و حقوق شهروندی در امارات متحده عربی آن هم هم‌زمان با بهار عربی در منطقه می‌دانند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی میدل ایست آنلاین، پلیس امارات متحده عربی طی روزهای گذشته طی دستوری از سوی دولت این کشور اقدام به بستن تمامی دفاتر غیر دولتی که در زمینه ترویج دموکراسی فعالیت می‌کنند و مورد حمایت ایالات متحده امریکا و آلمان هستند، کرده و این در حالی است که امارات متحده عربی در آخرین رده‌بندی گزارش سازمان ملل مرفه‌ترین کشور در میان کشورهای عربی معرفی شده است.

طی روزهای گذشته رسانه‌های غربی از سی‌ان‌ان و فارن پالسی و نیویورک تایمز در امریکا گرفته تا یوروپ آنلاین و دیر اشپیگل در آلمان همگی این حرکت دولت امارات را محکوم کرده و به طور گسترده‌ای اظهارنظرهای مجامع حقوق بشری در رد و نکوهش این عمل دولت امارات را منتشر کرده‌اند. سازمان دیده‌بان حقوق بشر سازمان ملل نیز در بیانیه‌ای این حرکت دولت امارات را سرکوب کسانی دانست که خواهان رسیدن به دموکراسی در امارات متحده عربی هستند. این سازمان این حرکت دولت امارات را محکوم کرد.

نخستین مقری که به دستور دولت امارات تعطیل شد و پلیس دبی اقدام به پلمپ دفاتر آن توسط پلیس کرد، دفتر مرکز امریکایی "نشر دموکراسی" در تاریخ 28 مارس در دبی بود. به فاصله یک روز پس از آن سازمان "کونراد ادیناور" که یک موسسه آلمانی بود نیز در ابوظبی بسته شد. هم‌زمان با آن فعالیت موسسه نظرسنجی گالوپ که مقر اصلی آن در واشنگتن است، به دستور پلیس دبی تعطیل شد. 

عبدالرحیم العوضی، معاون امور حقوقی وزیر امور خارجه امارات در توجیه این اقدام دولت کشورش گفت: «برخی از این شرکت‌ها بر خلاف شرایط کاری‌ای که به دولت امارات وعده داده بودند، فعالیت خود را دنبال می‌کردند که این مساله باعث شد تا مراجع قانونی دستور به توقف فعالیت آنها در امارات متحده عربی دهند.»

اما این حرکت دولت امارات بازتاب‌های سیاسی نیز داشت. به گونه‌ای که هم‌پیمانان بین‌المللی امارات به صراحت لب به انتقاد از آن گشودند و از این حرکت دولت امارات ابراز تاسف کردند. هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه امریکا از جمله آنها بود. وی در سخنانی در انتقاد از آن‌چه در امارات متحده عربی رخ داد، گفت: «به اعتقاد ما سازمان‌های غیر دولتی نقشی مهم و قانونی در توسعه سیاسی و اقتصادی کشورها ایفا می‌کنند و لازم است که مطابق با قوانین رایج و عرف آزادانه بدون هیچ قید و بندی فعالیت خود را دنبال کنند.»

همچنین آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان از این تصمیم دولت امارات ابراز تاسف کرد و گفت که کشورش تلاش می‌کند که همکاری‌های نزدیک و عمیق خود با امارات را برای حل این مشکل ادامه دهد.

گیدو وستروله، وزیر امور خارجه آلمان از دولت امارات خواست که در بستن موسسه آلمانی ادیناور تجدید نظر کند و در این باره گفت: «موسسه‌های سیاسی آلمان نقشی فعال و تاثیرگذار در روند سیاسی کشور ایفا می‌کنند.»

وزارت امور خارجه آلمان نیز با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که وستروله با شیخ عبدالله بن زاید آل نهیان، همتای اماراتی‌اش تماس گرفته و در این زمینه با او به گفت و گو نشسته است.

از سوی دیگر سازمان ملل متحد اعلام کرد، نماینده ویژه‌ خود یعنی جوی نِگوزی ایزیلو را به زودی به امارات متحده عربی خواهد فرستاد تا ضمن تماس با طایفه‌های مختلف اماراتی ابعاد نقض حقوق بشر و آزادی بیان در این کشور را بررسی کند.  

سازمان حقوق بشر سازمان ملل ماه گذشته میلادی اعلام کرد، دولت امارات متحده عربی از وضعیت کارگران آسیایی و خارجی در خاک خود سوء استفاده می‌کند و سختی‌های بسیاری را متحمل آنها کرده است و باید در حمایت از این افراد ستم‌دیده فعالیت‌های بیشتری صورت بگیرد.

این در حالی بود که در آخرین گزارش سازمان ملل اعلام شده بود که امارات متحده عربی بیشترین رفاه را برای شهروندانش در میان کشورهای عربی فراهم کرده و میزان رضایتمندی مردم در آن بیش از دیگر کشورهای عربی است.  

 

نظر شما :