مجله هفته/ احتمال قطع صادرات نفت به سایر اروپایی‌ها

۱۲ اسفند ۱۳۹۰ | ۱۸:۴۷ کد : ۱۸۹۸۴۸۶ اقتصاد و انرژی
اعلام قطع صادرات نفت به دو کشور فرانسه و بریتانیا که پیش قراول تحریم های ضد ایرانی در ماه های گذشته بودند و حتی در این کار از امریکا نیز سبقت گرفتند، سبب افزایش بهای نفت شده و اقتصاددانان و کارشناسان بازار را به چاره اندیشی برای ماه های آینده و دوره محرومیت احتمالی از نفت ایران واداشته است.
مجله هفته/ احتمال قطع صادرات نفت به سایر اروپایی‌ها
 دیپلماسی ایرانی: دعوت آن دسته از سفیران اروپایی به وزارت خارجه که دولت هایشان در زمره تاییدکنندگان تحریم نفت ایران بوده اند، تلنگر لازم را به آنها زد که در صورت جدیت در دنبال کردن موضوع تحریم نفت ایران، با واکنش متقابل روبرو خواهند شد و منافع کوتاه مدت و بلندمدت خود را در ایران از دست خواهند داد.

این سفیران پیام تهران را به دولت هایشان ابلاغ کردند ولی چند روز بعد وزیران انرژی و خارجه برخی از این کشورها اعلام کردند که ایران به آنها اولتیماتوم داده و برای خرید نفت شرط و شروط گذاشته و ممکن است پیش از رسیدن موعد تحریم ها (تیرماه) شیرهای نفتش را به سمت اروپا ببندد. آنها مدعی شدند که نفت موردنیازشان را از طریق منابع دیگر چون عربستان تامین خواهند کرد و از چند وقت پیش تا حالا هم برای این جایگزینی رایزنی کرده اند.

اینکه عربستان یا امارات و قطر، بتوانند برای طولانی مدت این مسئولیت را برعهده بگیرند و با هیچ چالشی در خلیج فارس و یا مشکلی در چاه های نفت خود روبرو نشوند، تصوری چندان واقعی نیست و بدون شک همنوایی آنها با غرب بر شرایط زیستی آنها در منطقه و تبادلات اقتصادی و تجاری شان با ایران تاثیرگذار خواهد بود.

علاوه بر این موضوع، تهران نیز به دنبال آن است که دولت هایی را که رفتار خصمانه و توطئه گرانه ای در قبال ایران دنبال می کنند، با فشار متقابل روبرو کند و این خیال را از سر آنها بیرون کند که تهران ابزاری در اختیار ندارد و به راحتی زیر فشارها کمر خم می کند.

پس از اعلام قطع صادرات نفت ایران به انگلیس و فرانسه، رستم قاسمی وزیر نفت در سخنان تازه ای گفته است:‌ در صورتی که سایر کشورهای اروپایی غیر از انگلیس و فرانسه نیز رفتاری خصمانه با ایران در پیش گیرند صادرات نفت به آنها را نیز قطع می کنیم.

او این موضع را با باشگاه خبرنگاران جوان در میان گذاشت و در تشریح بیشتر آن گفت: ‌طبق اعلام سخنگوی وزارت نفت مبنی بر تحریم نفت ایران به دو کشور انگلستان و فرانسه، این امر صورت پذیرفت و دیگر به آنها نفت نمی فروشیم. اگر دیگر کشورهای اروپایی هم رفتاری خصمانه‌ را در پیش گیرند، صادرات نفت به آنها نیز قطع خواهد شد و در این صورت، تاثیر جدی در قیمت نفت پیش خواهد آمد.

وزیر نفت در عین حال بر این نکته هم تاکید کرد که در صورت قطع صادرات نفت به سایر کشورهای اروپایی، جایگزین های خوبی برای فروش به دیگر کشورها در نظر گرفته ایم.

قاسمی با بیان اینکه با برنامه‌ریزی انجام شده در واحد بین‌الملل وزارت نفت، به هیچ وجه نگران فروش نفت ایران نیستیم، افزود: هیچ مشکلی برای انتقال نفت ایران وجود ندارد.

این موضع گیری با استقبال برخی نمایندگان مجلس همراه شد و حالا صحبت از احتمال قطع زودهنگام صادرات نفت به کشورهایی چون یونان و ایتالیا در میان است.

در همین حال، باشگاه خبرنگاران گزارش داد که رسانه های خارجی با بازتاب زودهنگام خبر توقف صادرات نفت ایران به شرکت های انگلیسی و فرانسوی، آن را واکنشی به تصمیم اخیر اتحادیه اروپا در توقف واردات نفت از دومین صادرکننده بزرگ نفت اوپک برشمردند.

خبرگزاری رویترز در گزارشی با عنوان «ایران فروش نفت به شرکت های فرانسوی و انگلیسی را متوقف کرد» به نقل از سخنگوی وزارت نفت ایران نوشت: جمهوری اسلامی ایران مشکلی در فروش و صادرات نفت‌خام به مشتریان ندارد.

همچنین خبرگزاری فرانسه با انتشار گزارش کامل این تصمیم ایران، به نقل از نیکزاد نوشت: ما اقدام های لازم برای جایگزین کردن کشورهای دیگر با شرکت های فرانسوی و انگلیسی را انجام داده ایم. این خبرگزاری در ادامه آورده است: این اقدام ایران هشداری برای خریداران عمده اروپایی نفت این کشور از جمله ایتالیا، اسپانیا و یونان به شمار می رود.

روزنامه لس آنجلس تایمز هم با انتشار گزارشی مفصل از خبر توقف فروش نفت ایران به شرکت های فرانسوی و انگلیسی، اعلام کرد: تهران معتقد است برای یافتن مشتریان جایگزین برای نفت خام خود مشکلی ندارد.

متعاقب این واکنش ها بود که بهای نفت بازهم افزایش یافت و این مساله موجب نگرانی کشورهای بحران زده اروپایی شد. شاید همین افزایش نگرانی ها بود که سبب شد بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی در صحبت هایی شتابزده اعلام کند که بالا رفتن قیمت نفت بهتر از اتمی شدن ایران و در اختیار گرفتن نبض خلیج فارس توسط این کشور است! او با این سخنان قصد دارد روند به هم پیوستگی کشورهای اروپایی را علیه ایران حفظ کند و با هراساندن کشورهای منطقه و جهان از فعالیت های هسته ای ایران، مانع سستی اراده آنها در تصمیم گیری های ضد ایرانی شود./11


( ۱ )

نظر شما :