انتخابات امریکا زیر ذره بین دیپلماسی ایرانی

ریک سانتوروم: ظهور یک پوپولیست

نویسنده خبر: حسین هوشمند
در این مقاله به بررسی نتایج آیووا، کناره گیری میشل باکمن، موفقیت ریک سانتوروم و معرفی انتخابات مقدماتی نیوهمشایر می‌پردازیم.
ریک سانتوروم: ظهور یک پوپولیست
 دیپلماسی ایرانی: در این مقاله به بررسی نتایج آیووا، کناره گیری میشل باکمن، موفقیت ریک سانتوروم و معرفی انتخابات مقدماتی نیوهمشایر می پردازیم.

 

نتایج انجمن حزبی آیووا:

 

انتخابات انجمن حزبی آیووا سومین انتخابات با نتایج نزدیک، بعد از انتخابات مجلس نمایندگان  ناحیه 8 ایندیانا در 1984 و انتخابات سنا  نیوهمشایر در 1974، در تاریخ آمریکا بود.میت رامنی فقط با اختلاف 8 رأی نسبت به ریک سانتوروم پیروز این ایالت شد.همان طور که پیش بینی می شد رامنی در صدر قرار گرفت و سانتوروم با جهش خیره کننده ای با فاصله ی بسیار نزدیک در مقام دوم قرار گرفت.جدول زیر میزان آرا کاندیداها و تقسیم کل رأی دهندگان به پنچ گروه، جوانان (29-17 سال) ثروت مندان (درآمد بالای 100 هزار دلار در سال) مسیحیان اوانجلیست،افراد بسیار محافظه کار و طرفداران تی پارتی نشان می دهد.

 

کاندیدا – میزان آرا – درصد آرا

جامعه شناسی رأی دهندگان

میت رامنی

romney-65.jpg

30015 نفر

25 درصد

 

chart_romney.jpg

ریک سانتوروم

santorum-65.jpg

30007 نفر

25 درصد

 

chart_santorum.jpg

ران پل

paul-65.jpg

26219 نفر

21 درصد

 

chart_paul.jpg

نیوت گینگریچ

gingrich-65.jpg

16251 نفر

13 درصد

 

chart_gingrich.jpg

ریک پری

perry-65.jpg

12604 نفر

10 درصد

 

chart_perry.jpg

میشل باکمن

bachmann-65.jpg

6073 نفر

5 درصد

 

chart_bachmann.jpg

منبع : واشینگتن پست

 

سانتوروم بالاترین آرای اوانجلیست ها، محافظه کاران و اعضای تی پارتی را داشته است.رامنی بیشترین آرای ثروت مندان و پل بیشترین آرای جوانان را کسب کرد. 35 درصد کسانی که خود را لیبرال یا میانه رو می دانستند به رامنی رأی دادند و تنها 8 درصد آنها به سانتوروم رأی دادند.58 درصد کسانی که سقط جنین برایشان مهمترین مسئله بوده است به سانتوروم رأی دادند.33 درصد کسانی که اقتصاد برایشان مهمترین مسئله و 48 درصد کسانی که مهمترین دغدغه شان شکست اوباما است به رامنی رأی دادند. از 28 نماینده حزبی آیووا، 13 نماینده به رامنی،12 نماینده به سانتوروم تعلق گرفتند و 3 نماینده دیگر هنوز مشخص نشده است.هانتسمن به دلیل این که شانسی برای خودش در ایالت محافظه کار و مذهبی آیووا متصور نبود در آیووا شرکت نکرد.ریک پری با 47 درصد هزینه ها،بیشترین خرج را در آیووا انجام داد.نمودار زیر سهم هر کاندیدا را نشان می دهد.

 

ad-spending.jpg

منبع : واشینگتن پست

 

با این که پری بیشترین خرج را در تبلیغات داشت ولی موفقیتی کسب نکرد.پری برای هر رأیی که به دست آورد 364 دلار خرج کرد در حالی که بهترین عملکرد را سانتوروم داشت که برای هر رأی تنها 73 سنت خرج کرد و رامنی برای هر رأی، 49 دلار خرج کرد. پری بعد از نتیجه ضعیفش اعلام کرد به تگزاس بر می گردد تا کاندیداتوری اش را مورد بازبینی قرار دهد بعد از این صحبت وی، زمزمه هایی مبنی بر کناره گیری وی شکل گرفت ولی وی کمتر از 12 ساعت بعد اعلام کرد با قدرت در کارولاینای جنوبی به رقابت خواهد پرداخت. وی در نیوهمشایر که ایالتی محافظه کار محسوب نمی شود شانسی ندارد.پیروزی بسیار خفیف رامنی زنگ خطر را برای وی به صدا درآورد وی نتوانست رأی قاطعی در این ایالت به دست آورد و دوباره نشان داد که وی کاندیدای محبوب محافظه کاران نیست به همین دلیل سانتوروم در روزهای آخر مورد توجه قرار گرفت.چند تن از محافظه کاران شاخص مانند جیمز دابسون، دان ویلدمون، گری بائر و باب وندر پلات اعلام کردند باید به دنبال جایگزینی برای رامنی باشیم و اعلام کردند باید از سانتوروم در برابر رامنی حمایت کنیم.در همین چند روز بعد از انتخابات سانتوروم 2 میلیون دلار کمک دریافت کرد که از کل درآمدهای وی از آغاز رقابت ها تاکنون بیشتر است. سال 2008 مایک هاکابی با 34 درصد پیروز آیووا بود و رامنی با 25 درصد و 30021 نفر دوم شد اما امسال که رامنی کاندیدای اول در سطح کشور است و میزان بیشتری منابع مالی به دست آورده است نتوانست آرای خود را به تناسب موقعیتش افزایش دهد.دیوید اکسلرود در انتقاد از عملکرد رامنی به وی لقب مرد 25 درصدی را داد. پل که در دوره ی قبل هم حضور داشت شاهد رشد آرا بود.وی در در 2008 توانسته بود 10 درصد آرا را به دست آورد.

 

کناره گیری میشل باکمن :

 

اما آیووا یک قربانی داشت و آن میشل باکمن بود که به دلیل نتیجه ی ضعیفش از ادامه ی رقابت ها انصراف داد وی در حالی این نتیجه را در آیووا به دست آورد که در نظرسنجی های آیووا در ماه آگوست نفر اول بود ولی با عملکرد ضعیفش نتوانست آن شرایط را برای خود حفظ کند.وی به آیووا دید ویژه ای داشت چون به محافظه کاران این ایالت امید داشت و متولد آیووا بود.

 

ریک سانتوروم :

 

سانتوروم با سخنرانی هایی که تأکید بر باورهای مذهبی مردم داشتند و اتخاذ تاکتیک های پوپولیستی (عوام فریبانه) توانست نظر محافظه کاران را در آیووا به خود جلب کند.ریک سانتوروم 53 ساله به مدت 4 سال (1995-1991) نماینده ناحیه 8 پنسیلوانیا در مجلس نمایندگان بود و به مدت 12 سال (2007-1995) سناتور از پنسیلوانیا بود.وی در انتخابات سنا 2006 در حالی که برای کسب سومین دوره سناتوری اش مبارزه می کرد رقابت را 41 به 59 درصد به باب کیسی واگذار کرد.این بدترین شکست یک سناتور از سال 1980 و بدترین شکست یک سناتور جمهوری خواه در کل تاریخ بوده است. وی یک محافظه کار اجتماعی است و در انتخابات 2008 از رامنی حمایت کرد.سانتوروم دارای عقاید تندی در روابط خارجی است.وی از حامیان دکترین بوش و دیدگاه های نئومحافظه کاران در روابط خارجی است،همچنین موافق جنگ علیه تروریسم و جنگ افغانستان و عراق بود.وی دارای دیدگاه های تندی در رابطه با اسلام و ایران است.وی اسلام و مسلمانان را برای آمریکا خطرناک می داند و از اسلام به عنوان رادیکال یاد می کند و مسلمانان را تروریست می نامد.به گزارش آسوشیتد پرس، وی در 20 ژوئیه 2006 اظهار داشت که ریشه ی اسلام فاشیستی، در ایران است و ایران در پشت اکثر ناآرامی های جهان است. وی یکی از دو سناتور مخالف انتصاب رابرت گیتس به عنوان وزیر دفاع بود به این دلیل که گیتس خواهان مذاکره با ایران و سوریه بود. سانتوروم می گفت ما نباید با کشورهای حامی اسلام رادیکال مذاکره کنیم.سانتوروم مخالف استراتژی اوباما در خصوص ایران است و گفته در صورتی که رئیس جمهور شود به ایران هشدار می دهد که فعالیت های هسته ای خود را متوقف کند و اگر ایران موافقت نکند کشور را بمباران خواهد کرد.

 

ایالت نیوهمشایر :

 

نیوهمشایر ایالتی کوچک در شمال شرق آمریکاست که از ایالات 13 گانه نیو انگلند محسوب می شود.

 

270px-New_Hampshire_in_United_States.svg.png

 

نیوهمشایر چهل و ششمین ایالت از نظر وسعت و چهل و دومین از لحاظ جمعیت محسوب می شود.جمعیت ایالت یک میلیون و سیصد هزار نفر است.13 درصد جمعیت ایالت بالای 65 سال، 51 درصد زنان و 93 درصد سفید پوستان هستند.متوسط میزان درآمد سالیانه 64 هزار دلار و 7.8 درصد جمعیت زیر خط فقر هستند.نرخ بیکاری در ایالت 5.4 درصد است. مرکز ایالت کنکورد و بزرگترین شهر، منچستر است.فرماندار ایالت، جان لینچ دموکرات است و جین شاهین دموکرات و کلی آیوت جمهوری خواه سناتورهای ایالت و فرانک گینتا و چارلز باس جمهوری خواه نمایندگان ایالت هستند.

 

انتخابات مقدماتی 2012 :

 

یک روز دیگر انتخابات در نیوهمشایر برگزار می شود و سیستم انتخاباتی نیوهمشایر به صورت انتخابات مقدماتی (Primary) است. در سال 2008 مک کین با 37 درصد آرا پیروز انتخابات مقدماتی نیوهمشایر شد و بعد از وی رامنی با 32 درصد دوم شد.براساس قوانین ایالت هر شخصی با پرداخت هزار دلار می تواند کاندیدا شود و احتیاجی به تأیید حزب نیست به همین دلیل 33 نفر امسال ثبت نام کرده اند.از میان رأی دهندگانی که در انتخابات مقدماتی 2008 شرکت کردند، 55 درصد محافظه کار، 34 درصد میانه رو و 11 درصد لیبرال بودند.77 درصد غیر اوانجلیست و 23 درصد اوانجلیست بودند. از ژوئن تاکنون جان هانتسمن بیشترین میزان سفر را با 154 سفر به ایالت داشته است وی 70 روز را در این ایالت بوده است بعد از وی سانتوروم با 80 سفر و 22 روز قرار دارد.روز یکشنبه رامنی و جان مک کین در یک سخنرانی مشترک شرکت کردند و مک کین از رامنی حمایت کرد.همچنین سناتور آیوت هم از حامیان رامنی است.

 

نظرسنجی :

 

از ماه ها قبل رامنی در صدر نظرسنجی های نیوهمشایر قرار دارد و فاصله ی زیادی با رقبای خود دارد به این دلیل که از لحاظ فکری این ایالت غیرمحافظه کار است و به اندیشه های رامنی نزدیک تر است همچنین این ایالت در همسایگی ماساچوست، ایالت رامنی قرار دارد.هانتسمن در این ایالت فعالیت زیادی داشته است و انتظار می رود عملکرد بهتری داشته باشد و از قعر جدول بالا بیاید. جدول زیر آخرین نظرسنجی های نیوهمشایر را نشان می دهد.

 

کاندیدا

مؤسسه نظرسنجی (ارقام به درصد می باشد)

آرسی پی

سافک

راسموسن

ان بی سی

میت رامنی

40

35

42

42

ران پل

21

20

18

22

ریک سانتوروم

11

8

13

13

جان هانتسمن

10

11

12

9

نیوت گینگریچ

9

9

8

9

ریک پری

1

1

1

1

منبع : وال استریت ژورنال

 

سانتوروم بعد از موفقیت در آیووا در سطح کشور هم رشد داشت و خود را به عنوان یک کاندیدای تازه نفس مطرح کرد.نمودار زیر آخرین وضعیت کاندیداها را در سطح کشور نشان می دهد.

 

nc6ww6xm9uyplzavqqbena 2.gif

منبع : گالوپ

 

روزشمار :

 

12 روز مانده تا انتخابات مقدماتی کارولاینای جنوبی (21 ژانویه 2012)

22 روز مانده تا انتخابات مقدماتی فلوریدا (31 ژانویه 2012)

302 روز مانده تا انتخابات سراسری (6 نوامبر 2012)

 

 
حسین هوشمند

نویسنده خبر

عضو هيئت تحريريه ديپلماسي ايراني

hossein. houshmand@gmail.com

 

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: رامنی ایالت سانتوروم آیووا نیوهمشایر این ایالت دلار انتخابات مقدماتی اسلام محافظه کار محافظه کاران در آیووا سناتور خرج عملکرد درصد کسانی اوانجلیست درصد کسانی که 8 نظرسنجی


نظر شما :