انتخابات امریکا زیر ذره بین دیپلماسی ایرانی

زنگ خطر برای میت رامنی

نویسنده خبر: حسین هوشمند
در این مقاله به تحولات یک ماه اخیر و نتایج به دست آمده از انتخابات مقدماتی می‌پردازیم. همچنین وضعیت اقتصادی و تأثیر آن بر تحولات انتخابات بررسی می‌شود.
زنگ خطر برای میت رامنی
دیپلماسی ایرانی: در این مقاله به تحولات یک ماه اخیر و نتایج به دست آمده از انتخابات مقدماتی می پردازیم. همچنین وضعیت اقتصادی و تأثیر آن بر تحولات انتخابات بررسی می شود.

 

تحولات ژانویه :

 

بعد از انجمن حزبی آیووا رخدادهای زیادی در رقابت ها اتفاق افتاد، مهمترین آنها را می توان تغییر نتایج آیووا برشمرد که بعد از بازشماری آرای یکی از حوزه ها انجام شد. میت رامنی که با 8 رأی جلو بود با 35 رأی کمتر از ریک سنتوروم دوم شد و سنتوروم بیشترین نماینده را از این ایالت کسب کرد. در 16 ژانویه، بعد از انتخابات مقدماتی نیوهمشایر، جان هانتسمن که در این ایالت سوم شده بود و 2 نماینده هم کسب کرده بود، از رقابت ها کنار کشید و از میت رامنی حمایت کرد. ریک پری بعد از نتایج ضعیفش در آیووا و نیوهمشایر در 19 ژانویه از رقابت ها انصراف داد و از نیوت گینگریچ اعلام حمایت کرد. پری در دلایل انصرافش اعلام کرد که هیچ شانسی برای خودش در رابطه با کسب کاندیداتوری حزب نمی بیند و به همین دلیل انصراف می دهد. از این به بعد رقابت بین رامنی، گینگریچ، پل و سنتوروم ادامه پیدا می کند. سومین ایالت کارولاینای جنوبی بود که در آن انتخابات مقدماتی برگزار شد در این ایالت گینگریچ پیروز شد و توانست ناکامی های گذشته را جبران کند و به عنوان رقیب اصلی رامنی مطرح شود.

 

نتایج انتخابات :

 

تاکنون در 8 ایالت انتخابات برگزار شده است. در جدول زیر آرای بکمن، هانتسمن و پری در ایالات آیووا و نیوهمشایر چون انصراف داده اند نشان داده نشده است.

 

کاندیدا

ایالت

آیووا

نیوهمشایر

کارولاینای جنوبی

فلوریدا

نوادا

کلرادو

مینه سوتا

میسوری

mitt-romney_50.jpg

رامنی

24. 5

39. 3

27. 8

46. 4

50. 1

34. 9

16. 9

25. 3

newt-gingrich_50.jpg

گینگریچ

13. 3

9. 4

40. 4

31. 9

21. 1

12. 8

10. 8

-

rick-santorum_50.jpg

سنتوروم

24. 6

9. 4

17

13. 4

10

40. 3

45

55. 2

ron-paul_50.jpg

پل

21. 4

22. 9

13

7

18. 8

11. 8

27. 1

12. 2

منبع : نیویورک تایمز

*ارقام به درصد می باشد.

 

انتخابات مقدماتی که در میسوری برگزار شد، به برندگانش نماینده تعلق نمی گیرد تا زمانی که انجمن حزبی ایالت در 17 مارس برگزار شود، به این دلیل گینگریچ در انتخابات مقدماتی میسوری شرکت نکرد.

بعد از انتخابات نوادا دیگر کاندیداها اعلام کردند که از رقابت ها کنار نخواهند کشید. گینگریچ اعلام کرد که هنوز 45 ایالت دیگر مانده است. گینگریچ معتقد است که در ایالات جنوبی شانس زیادی دارد و به همین دلیل تا 3 آوریل که انتخابات تگزاس (155 نماینده) برگزار می شود می تواند از رامنی جلو بیفتد. اما قبل از تگزاس، سه شنبه بزرگ در 6 مارس برگزار می شود. در سه شنبه بزرگ، انتخابات در 11 ایالت به طور همزمان برگزار می شود و این ایالات در مجموع دارای 437 نماینده هستند. به همین دلیل سه شنبه بزرگ روزی مهم برای کاندیداها محسوب می شود. سنتوروم و پل هم اعلام کرده اند که قصد کناره گیری ندارند و به رقابت ها ادامه خواهند داد چون هنوز برای خودشان شانس قائل هستند و رقابت ها به این صورت نیست که رامنی حاشیه ی امنی داشته باشد. رامنی در ایالات محافظه کار جنوبی کار سختی پیش روی دارد، مانندکارولاینای جنوبی که در آن از گینگریچ شکست خورد. انتخابات کلرادو، مینه سوتا و میسوری دو روز پیش همزمان برگزار شد و سنتوروم شگفتی ساز شد. رامنی در حالی کلرادو و مینه سوتا را باخت که در 2008 این دو ایالت را برده بود وی در کلرادو با 60 درصد پیروزی قاطعی در آن سال داشت.

با وضعیت کنونی شاهد رقابتی طولانی خواهیم بود که به ضرر جمهوری خواهان در انتخابات سراسری خواهد بود و بیشترین احساس خطر را رامنی می کند که امکان دارد کاندیداتوری اش به خطر بیفتد و دیگران جای وی را بگیرند. وقتی رقابت ها طولانی می شود کاندیداها چون علیه هم تبلیغ می کنند، نقاط ضعفشان بیشتر معلوم می شود و ممکن است در این میان اشتباهاتی هم انجام دهند مثلاً جملات نادرست یا جنجالی بگویند، مانند جمله ای که رامنی هفته ی پیش گفت، که وضعیت مردم بسیار فقیر، برای وی اهمیتی ندارد که این جمله واکنش های زیادی علیه وی داشت. رامنی یکی از دلایل منفی طولانی شدن رقابت ها را در وضعیت مالی می داند، به این صورت که هم اکنون کمک های مالی جمهوری خواهان چهار قسمت می شود و این پول ها برای تخریب یکدیگر به کار گرفته می شود وی عقیده دارد پول های جمهوری خواهان به جای چهار نفر هرچه زودتر به یک نفر داده شود و پول ها به جای تخریب جمهوری خواهان علیه یکدیگر، برای تخریب باراک اوباما مصرف شود.

 

نتایج نمایندگان :

 

هر ایالت با توجه به تعداد جمعیتش دارای تعدادی نماینده )Delegate( برای انتخابات است به این صورت که هر کاندیدایی با توجه به میزان درصد آرایی که به دست آورده، به وی نماینده تعلق می گیرد. باید توجه داشت که منظور از نماینده ، نمایندگان مجلس نمایندگان نیست، بلکه اینان نمایندگان حزبی برای شرکت در کنوانسیون حزب، در تابستان هستند که کاندیدای حزب را انتخاب می کنند. البته میزان اختصاص یافتن نمایندگان در ایالات متفاوت است به طور مثال در در بعضی ایالات مانند، فلوریدا تمام نمایندگان به برنده اختصاص می یابد و در دیگر ایالات با توجه به درصدی از آرا، که کاندیدا برده است به همان میزان نماینده به وی داده می شود. هر کاندیدایی که نمایندگانش به 1144 نفر برسد کاندیدای حزب خواهد بود. میزان کل نمایندگان 2286 نفر است. جدول زیر میزان نمایندگان کاندیداها را تاکنون نشان می دهد.

 

کاندیدا

4pe1hfekj0oiglheqea-cq.jpg

رامنی

31deisetiuuap7xhcxum9g.jpg

سنتوروم

tfobsijta0q6mckne2kneq.jpg

گینگریچ

fsipc7rjbucqkwpwran7ug.jpg

پل

تعداد نماینده

 

107

 

45

 

32

 

9

منبع : وال استریت ژورنال

 

در بعضی از ایالات هنوز تمام نمایندگان به کاندیداها اختصاص نیافته است و این در حالی است که بعضی از ایالات که هنوز انتخابات در آن جا برگزار نشده است، قسمتی از نمایندگان خود را به کاندیدایی اختصاص داده اند که به این دلیل است که در بعضی از ایالات کمیته حزبی، 3 نماینده دارد که آنها می توانند قبل از انتخابات حمایت خود را از کاندیدایی اعلام کنند.

 

وضعیت اقتصادی :

 

براساس گزارش وزارت کار آمریکا که جمعه گذشته منتشر شد میزان بیکاری در آمریکا به پایین ترین حد خود در سه سال گذشته یعنی از فوریه 2009 تاکنون رسیده است. در ماه ژانویه 243 هزار شغل ایجاد شد و میزان بیکاری به 8. 3 درصد رسیده است. روند بیکاری برای پنجمین ماه متوالی است که سیر نزولی دارد. این روند بهبود در بازار بورس و معتبرترین شاخص های سهام هم اتفاق افتاده است. شاخص سهام داو جونز به بالاترین میزان خود در چهار سال گذشته یعنی از 12 می 2008 تاکنون رسیده است و به 12882 واحد دست یافته است. و شاخص سهام نزدک هم به بالاترین میزان خود در 12 سال گذشته یعنی از 13 نوامبر 2000 تاکنون رسیده است و به 2907 واحد رسیده است. نمودار زیر میزان بیکاری را از ژانویه 2007 تاکنون نشان می دهد.

 

w-jobs04 2.jpg

منبع : واشینگتن پست

 

همان طور که مشاهده می شود میزان بیکاری قبل از بحران اقتصادی در ژانویه 2007، 4. 6 درصد بوده است. که در بالاترین حد خود در سال 2009 به 9. 9 درصد هم می رسد. استیو اشمیت استراتژیست جمهوری خواه و مدیر کمپین مک کین در انتخابات 2008 معتقد است که این گزارش برای اقتصاد کشور و اوباما و افزایش شانس وی برای پیروزی در انتخابات خبر خوبی است ولی برای رامنی و جمهوری خواهان خبر خوبی نیست. همچنین رامنی در این شرایط نمی تواند به راحتی از مدیریت اقتصادی اوباما انتقاد کند و این بخت رامنی را کاهش می دهد چون اقتصاد مهم ترین مسئله در انتخابات امسال است. اوباما در سخنرانی که بعد از این گزارش در میان آتش نشانان آرلینگتون، ویرجینیا داشت گفت " اقتصاد در حال قوی تر شدن است، بهبود وضعیت اقتصادی با سرعت بیشتری ادامه دارد" وی در ادامه به جمهوری خواهان کنگره گفت " ما نمی توانیم به سیاست های قبل از بحران اقتصادی برگردیم، ما اجازه نمی دهیم که شما این وضعیت ترمیم اقتصادی را با شکست مواجه کنید، ما از شما می خواهیم که کمک کنید نه این که شرایط را بدتر کنید. می خواهم پیام واضحی به شما بدهم، روند ترمیم را کند نکنید، سنگ اندازی نکنید. در مسیر درست حرکت کنید".

اما نکته ی مهم دیگر این است که برای این که این روند تأثیر به سزایی در انتخابات، برای اوباما داشته باشد، باید ادامه پیدا کند، چون در تاریخ هیچ رئیس جمهوری با بیکاری بالای 8 درصد، در دور دوم پیروز نشده است. همچنین از زمان فرانکلین روزولت هیچ رئیس جمهوری در دور دوم با میزان بیکاری بالاتر از 7. 2 درصد در ماه انتخابات، پیروز نشده است. جرالد فورد در نوامبر 1976 شکست خورد (میزان بیکاری 7. 8 درصد) جیمی کارتر در نوامبر 1980 شکست خورد (میزان بیکاری 7. 5 درصد) اما در زمان رونالد ریگان شاهد هستیم که وی در دور اول ریاست جمهوری اش با میزان بیکاری زیادی روبه رو بود به طوری که در دسامبر 1982 این میزان به 10. 8 درصد هم رسید. اما وی توانست میزان بیکاری را کاهش دهد و در نوامبر 1984 که انتخابات دور دوم برگزار شد به 7. 2 درصد رسید. نمودار زیر این روند را نشان می دهد.

 

Reganppt 2.jpg

منبع : واشینگتن پست

 

نظرسنجی :

 

در نظرسنجی مشترکی که واشینگتن پست و ای بی سی نیوز بعد از گزارش ماهانه بیکاری منتشر کردند، محبوبیت اوباما مقابل رامنی و گینگریچ افزایش یافت.

 

w-poll0206 2.jpg

منبع : واشینگتن پست و ای بی سی نیوز

 

همچنین از رأی دهندگان سؤال شده بود که درباره ی موضوعات مختلف، بین اوباما و رامنی کدام را قبول دارند؟

 

w-poll0206 3.jpg

منبع : واشینگتن پست و ای بی سی نیوز

 

درباره ی حفاظت از طبقه متوسط در رابطه با مسایل اقتصادی، 56 درصد موافق اوباما بودند. در زمینه روابط خارجی 55 درصد، درباره مبارزه با تروریسم 54 درصد، مدیریت مالیات ها 49 درصد، ایجاد شغل 46 درصد موافق عملکرد اوباما و در رابطه با مدیریت اقتصاد و کاهش کسری بودجه 50 و 52 درصد موافق رامنی بودند.

 

روزشمار :

 

2 روز مانده تا انجمن حزبی مین (11 فوریه 2012)

19 روز مانده تا انتخابات مقدماتی میشیگان و آریزونا (28 فوریه 2012)

270 روز مانده تا انتخابات سراسری (6 نوامبر 2012)

 
حسین هوشمند

نویسنده خبر

عضو هيئت تحريريه ديپلماسي ايراني

hossein. houshmand@gmail.com

 

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: رامنی بیکاری نمایندگان ایالت اوباما رقابت ها اقتصادی گینگریچ میزان بیکاری ژانویه جمهوری خواهان کاندیداها حزبی انتخابات مقدماتی واشینگتن سنتوروم نوامبر 8 قبل از برگزار شد 7. کاندیدایی آیووا در ایالات : واشینگتن اقتصاد درصد از انتخابات


نظر شما :