انتخابات امریکا زیر ذره بین دیپلماسی ایرانی

سه شنبه ای که بزرگ نبود

۲۵ اسفند ۱۳۹۰ | ۱۸:۱۳ کد : ۱۸۹۹۰۴۴ آمریکا انتخابات آمریکا زیر ذره بین دیپلماسی ایرانی
نویسنده خبر: حسین هوشمند
در این هفته نتایج انتخابات در سه شنبه بزرگ و ماه مارس بررسی می شود، همچنین به عامل تأثیر گذار جدید در انتخابات یعنی قیمت بنزین هم اشاره می شود.
سه شنبه ای که بزرگ نبود
دیپلماسی ایرانی: در این هفته نتایج انتخابات در سه شنبه بزرگ و ماه مارس بررسی می شود، همچنین به عامل تأثیر گذار جدید در انتخابات یعنی قیمت بنزین هم اشاره می شود.

 

سه شنبه بزرگ :

 

سه شنبه بزرگ امسال در 6 مارس برگزار شد و در آن 10 ایالت به طور همزمان انتخابات را برگزار کردند که از این میان 7 ایالت انتخابات مقدماتی و 3 ایالت انجمن حزبی بودند.مجموع نمایندگان این ایالات 437 عدد بود که 19 درصد کل نمایندگان امسال را شامل می شود.این تعداد بیشترین تعداد نماینده در یک روز است که امسال به کاندیداها اختصاص می یابد.ایالت های آلاسکا (27 نماینده) جورجیا (76) آیداهو (32) ماساچوست (41) داکوتای شمالی (28) اوهایو (66) اوکلاهما (43) تنسی (58) ورمانت (17) ویرجینیا (49) در سه شنبه بزرگ انتخاباتشان برگزار شد.تصویر زیر موقعیت این ایالات را نشان می دهد.

 

300px-Super_Tuesday_2012.svg.png

منبع : ویکی پدیا

 

در سه شنبه بزرگ امسال رقابت نزدیک بود و نتایج به صورتی نبود که بتوان کاندیدایی را پیروز قاطع آن نامید.رامنی در 6 ایالت، آیداهو، آلاسکا، ماساچوست، اوهایو، ویرجینیا و ورمانت به پیروزی رسید و 217 نماینده به دست آورد.سنتوروم در 3 ایالت،داکوتای شمالی، اوکلاهما و تنسی پیروز شد و به 89 نماینده دست یافت.گینگریچ هم توانست در جورجیا به برتری دست یابد و74 نماینده به دست آورد.پل در ایالتی پیروز نشد و 21 نماینده به وی اختصاص یافت.جدول زیر نتایج ایالت ها را نشان می دهد.

 

 
 

 

در ویرجینیا، سنتوروم و گینگریچ در انتخابات حضور نداشتند به این دلیل که نتوانستند تعداد امضای لازم برای شرکت در انتخابات در این ایالت را، تا موعد مقرر به دست بیاورند. در اوهایو که ایالت مهمی محسوب می شد رامنی به سختی و به فاصله نزدیک توانست سنتوروم را شکست دهد.همان طور که پیش بینی می شد سنتوروم توانست در ایالات جنوبی و رامنی در غرب میانه و شمال شرق به پیروزی دست پیدا کند.گینگریچ هم در جورجیا توانست به برتری دست یابد چون 20 سال نماینده جورجیا بوده است. یکی از نکات جالب در سه شنبه بزرگ امسال، این موضوع بود که حمایت مقامات ارشد ایالت از یک کاندیدا موجب پیروزی وی نمی شود.به طور مثال در تنسی، فرماندار هسلم، در اوکلاهما، سناتور تام کوبرن،در کارولاینای جنوبی فرماندار نیک هالی،در مینه سوتا فرماندار سابق تیم پاولنتی و در کانزاس سناتور سابق باب دال همگی از حامیان رامنی بودند ولی این ایالات را سنتوروم و گینگریچ بردند.  

سه شنبه بزرگ امسال نتوانست مثل 2008 مهم و تأثیر گذار باشد.در 2008 سه شنبه بزرگ در 5 فوریه برگزار شد و در 21 ایالت انتخابات به طور همزمان برگزار شد که دارای 965 نماینده بودند که 41 درصد کل نمایندگان می شد.جان مک کین در 9 ایالت پیروز شد و توانست 602 نماینده به دست بیاورد و با این تعداد معلوم شد که وی دست نیافتنی است.رامنی 7 ایالت را برد و 201 نماینده به دست آورد.مایک هاکابی هم در 5 ایالت پیروز شد و 152 نماینده به وی اختصاص یافت و پل هم 10 نماینده به دست آورد.روز بعد از اعلام نتایج، رامنی از رقابت ها کنار کشید چون معلوم شد که نمی تواند به مک کین برسد.اما امسال نتایج به صورتی نبود که کاندیدایی کنار بکشد.

در کنار انتخابات مقدماتی ریاست جمهوری، در بعضی از ایالات انتخابات مقدماتی سنا و مجلس نمایندگان هم برگزار می شود در سه شنبه بزرگ در اوهایو انتخابات مقدماتی مجلس نمایندگان هم برگزار شد که دارای دو شگفتی بود.دنیس کوسینیچ نماینده ناحیه 10 در رقابت مقدماتی با مارسی کاپتور نماینده ناحیه 9 شکست خورد.امسال نقشه نواحی اوهایو عوض شد و ناحیه 9 و 10 با هم ادغام شدند به همین دلیل این دو باید با هم رقابت می کردند.کوسینیچ یکی از نمایندگان لیبرال معروف بود که سعی در استیضاح دیک چنی داشت ولی موفق نشد همچنین وی از مخالفان جنگ افغانستان و عراق بود.شگفتی دیگر پیروزی ساموئل جوزف ورزلباکر در انتخابات مقدماتی جمهوری خواهان بود.ورزلباکر یا همان جو لوله کش در رقابت های سال 2008 مطرح شد وی در یکی از مناظره های میان اوباما و مک کین از اوباما در مورد مالیات سؤال پرسید و بعد از آن در چند سخنرانی در کمپین مک کین شرکت کرد و معروف شد.وی در نوامبر باید با مارسی کاپتور برای ورود به مجلس نمایندگان رقابت کند.   

 

نتایج مارس :

 

قبل از ماه مارس در 28 فوریه، انتخابات در آریزونا و میشیگان برگزار شد که در هر دو رامنی توانست به پیروزی دست یابد.اما نتایج به دست آمده در ماه مارس به این شرح است.

 

جدید ترین ایالت هایی که انتخابات در آنها برگزار شد، آلاباما و میسی سی پی بودند که سنتوروم توانست در هر دو پیروز شود و قدرت خود در ایالات جنوبی را نشان دهد و بار دیگر مشخص شد رامنی کاندیدای محافظه کاران و مردم جنوب نیست.در این دو ایالت رقابت اصلی بین سنتوروم و گینگریچ بود.سنتوروم بعد از پیروزی در آلاباما اعلام کرده بود که با پیروزی در این دو ایالت گینگریچ را از رقابت ها خارج می کند.اما گینگریچ سرسخت تر از این حرف هاست و گفته است تا آخر در رقابت ها باقی می ماند. امری که به نفع رامنی هم هست چون اگر گینگریچ در رقابت ها باشد قسمتی از آرای جنوب به گینگریچ می رسد و این مانع از پیروزی قاطع سنتوروم در جنوب می شود. به همین دلیل استراتژیست های جمهوری خواه طرفدار سنتوروم، خواهان خروج گینگریچ از رقابت ها هستند.ناتالی دیویس،استاد علوم سیاسی در کالج بیرمنگام جنوبی معتقد است «پیروزی در آلاباما و میسی سی پی واقعاً آخرین شانس گینگریچ برای پیروزی بود.اگر گینگریچ نتوانسته است در آلاباما پیروز شود، واقعاً در هیچ جای دیگر هم نمی تواند پیروز شود» فورد اوکانل، استراتژیست جمهوری خواه هم می گوید « سیاستمداران جمهوری خواه به گینگریچ توصیه می کنند که انصراف دهد.به طور قطع آنها این موضوع را به وی خواهند گفت» مت تووری، مشاور سابق گینگریچ اعتقاد دارد که گینگریچ هیچ گونه تصمیم فوری برای خروج از رقابت ها نمی گیرد.

در کنار 50 ایالتی که انتخابات در آنها برگزار می شود، 5 جزیره خودمختار هم هستند که جزو قلمرو آمریکا محسوب می شوند و مردم آنها در انتخابات مقدماتی شرکت می کنند ولی در انتخابات سراسری نمی توانند شرکت کنند این جرایر شامل گوام، ماریانای شمالی، ویرجین، ساموآی آمریکا و پورتوریکو هستند.انتخابات مقدماتی در این جزایر در ماه مارس انجام شده است فقط پورتوریکو مانده است که آن هم در 18 مارس، انتخابات را برگزار می کند.در 4 جزیره دیگر رامنی به پیروزی دست یافته است.تا پایان مارس انتخابات در ایالت های میزوری، ایلینوی و لوئیزیانا هم برگزار می شود. 7 فوریه در میزوری انتخابات مقدماتی برگزار شد ولی سیستم انتخاباتی میزوری به صورتی است که باید انجمن حزبی هم تشکیل شود بعد به کاندیداها نماینده داده می شود.انتخابات مقدماتی میزوری را سنتوروم با 55 درصد آرا برده بود.

 

نمایندگان کاندیداها :

 

نتایج انتخابات مارس تغییرات زیادی در میزان نمایندگان کاندیداها به وجود آورد.

 

 

 

با وجود موفقیت های سنتوروم در هفته های اخیر، ولی رامنی همچنان پیشتاز است و راه کسب کاندیداتوری حزب، رسیدن به حد نصاب 1144 نماینده است که رامنی راه نزدیک تری به این عدد دارد.همان طور که جیم تلنت مشاور رامنی در کم اهمیت نشان دادن پیروزی های سنتوروم گفته است مهم تعداد نماینده ها است که ما از تمام کاندیداها جلوتر هستیم.

 

قیمت بنزین :

 

در هفته اخیر موضوع افزایش قیمت بنزین به حربه ای برای انتقادهای جمهوری خواهان تبدیل شده است و این موضوع کم کم به موضوعی مهم برای رأی دهندگان تبدیل می شود.نمودار زیر افزایش قیمت بنزین از 1920 تاکنون را نشان می دهد.

 

gas1[washington post] 2.jpg

منبع : واشینگتن پست

 

از سال 2000 به بعد قیمت بنزین سیر صعودی داشته است و در 2008 به بالاترین میزان خود یعنی 4 دلار و 11 سنت در هر گالون رسید.در 12 مارس امسال به 3 دلار و 83 سنت در هر گالون رسید.

 

gas1[washington post] 3.jpg

منبع : واشینگتن پست

 

نمودار بالا نشان می دهد 71 درصد مردم معتقدند که افزایش قیمت بنزین موضوع بسیار مهمی است.

 

نظرسنجی :

 

رامنی در سطح ملی همچنان پیشتاز است البته سنتوروم بعد از سه شنبه بزرگ افزایش محبوبیت داشته ولی هنوز به رامنی نرسیده است.

 

rx5iiz8cmkgywywx3adsqq 2.gif

منبع : گالوپ

 

روزشمار :

 

2 روز مانده تا انجمن حزبی میزوری (17 مارس 2012)

3 رزو مانده تا انجمن حزبی پورتوریکو (18 مارس 2012)

5 روز مانده تا انتخابات مقدماتی ایلینوی (20 مارس 2012)

9 روز مانده تا انتخابات مقدماتی لوئیزیانا (24 مارس 2012)

235 روز مانده تا انتخابات سراسری (6 نوامبر 2012)

 
حسین هوشمند

نویسنده خبر

عضو هيئت تحريريه ديپلماسي ايراني

hossein. houshmand@gmail.com

 

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: ایالت مارس گینگریچ سنتوروم رامنی پیروزی شنبه بزرگ انتخابات مقدماتی پیروز نمایندگان سه شنبه بزرگ برگزار شد نماینده به انتخابات در نتایج بنزین رقابت ها قیمت کاندیداها مانده تا میزوری اوهایو قیمت بنزین نماینده به دست از رقابت ها مک کین مک در سه شنبه شنبه بزرگ امسال کین از رقابت در رقابت آلاباما روز مانده تا انجمن حزبی بزرگ امسال حزبی در سه ماه مارس جورجیا در سه شنبه بزرگ به پیروزی را نشان


نظر شما :