انتخابات امریکا زیر ذره بین دیپلماسی ایرانی

وقتی بوش‌ها از رامنی حمایت می‌کنند

۲۵ فروردین ۱۳۹۱ | ۱۷:۲۹ کد : ۱۸۹۹۹۵۰ آمریکا انتخابات آمریکا زیر ذره بین دیپلماسی ایرانی
نویسنده خبر: حسین هوشمند
در این هفته کناره گیری ریک سنتوروم و حامیان میت رامنی مورد بررسی قرار می‌گیرد و به نتایج انتخابات در ماه آوریل هم اشاره می شود.
وقتی بوش‌ها از رامنی حمایت می‌کنند
 دیپلماسی ایرانی: در این هفته کناره گیری ریک سنتوروم و حامیان میت رامنی مورد بررسی قرار می گیرد و به نتایج انتخابات در ماه آوریل هم اشاره می شود.

 

نتایج آوریل:

 

با برگزاری انتخابات در ایالت های ایلینوی، لوئیزیانا، مریلند، ویسکانسین، میت رامنی یک قدم دیگر به کسب کاندیداتوری نزدیک شد.جدول زیر نتایج را نشان می دهد.

 

 

 

رامنی علاوه بر این سه ایالت توانست در پورتوریکو و واشینگتن دی سی هم به پیروزی دست یابد و سنتوروم توانست در ایالت جنوبی لوئیزیانا پیروز شود.تصویر زیرنشان می دهد که تاکنون هر کاندیدا درکدام ایالت پیروز شده است.

 

map-candidates-results-edit4 22.gif

منبع : رویترز

 

ایالت های قرمز ایالت هایی هستند که رامنی در آنها به برتری رسیده است و نارنجی ایالت هایی که سنتوروم در آنها به پیروزی دست یافت و گینگریچ هم در دو ایالت کارولاینای جنوبی و جورجیا پیروز شده است که با رنگ زرد مشخص شده اند.

 

کناره گیری ریک سنتوروم :

 

ریک سنتوروم با مشخص شدن این که دیگر نمی تواند به تعداد نماینده ای که رامنی به دست آورده برسد از رقابت ها کنار کشید همچنین با توجه به این که ایالت های باقی مانده، بیشتر ایالاتی غیر محافظه کار و غیر جنوبی هستند شانس وی برای پیروزی در این ایالت ها پایین بود.سنتوروم توانست در 11 ایالت اول، در 11 ایالت دوم و در 6 ایالت سوم شود.وی 3 میلیون و 200 هزار رأی مردمی داشت و 281 نماینده به دست آورد.وی در این انتخابات توانست 16 میلیون دلار کمک مردمی دریافت کند.سنتوروم بیشترین سفر را به نقاط مختلف کشور در بین کاندیداها داشت. تصویر زیر سفرهای وی و رامنی را نشان می دهد.

 

graphic 2.jpg

منبع : واشینگتن پست

 

سنتوروم 638 و رامنی 311 سفر داشتند ولی رامنی توانست نماینده ی بیشتری به دست بیاورد. سنتوروم بیشترین سفر را به آیووا و نیوهمشایر داشت.اما چرا سنتوروم در 10 آوریل کنار کشید؟ 24 آوریل انتخابات در پنسیلوانیا برگزار می شود که ایالت سنتوروم است و وی باید در این ایالت پیروز می شد ولی در روزهای گذشته، در نظرسنجی های این ایالت از رامنی عقب افتاد و با توجه به شکستش در سال 2006 در انتخابات سنا در پنسیلوانیا، می شد حدس زد که در پنسیلوانیا شکست خواهد خورد.

سنتوروم می توانست بعد از شکست در پنسلوانیا کناره گیری کند ولی وی بعد از بستری شدن دخترش در بیمارستان این کار را کرد چون شکست در پنسیلوانیا برای وجهه ی وی مناسب نبود ولی با این کار وی خواهان این است که وجهه ای خانواده دوست برای خود درست کند تا بتواند به طور مثال از آن در انتخابات 2016 استفاده کند. اما سوالی که پیش می آید این است که تکلیف 281 نماینده ای که سنتوروم به دست آورده چه می شود؟ از این میان 84 نماینده، غیر متعهد هستند یعنی می توانند بعد از سنتوروم از شخص دیگری حمایت کنند اما 197 نماینده دیگر نمی توانند و باید در کنوانسیون به سنتوروم رأی دهند چون سنتوروم کمپین خودش را به تعلیق درآورد. البته به این معنی نیست که سنتوروم دوباره به رقابت ها بر می گردد، بلکه از لحاظ حقوقی در انتخابات، بین تعلیق (Suspend) و پایان (End) تفاوت وجود دارد. اگر سنتوروم کمپین خودش را پایان می داد این 197 نماینده به رامنی اختصاص می یافت ولی وی در سخنرانی هم که داشت اعلام نکرد که نمایندگانش را به رامنی می دهد وی با این کار زمان رسیدن رامنی به 1144 نماینده را به تعویق انداخت.

انتظار می رفت که به جای سنتوروم، گینگریچ از رقابت ها انصراف دهد ولی وی با این که شانسی ندارد در رقابت ها باقی مانده است و اعلام کرده است تا زمان کنوانسیون حزب،که آگوست برگزار می شود در رقابت ها باقی خواهد ماند.گینگریچ بعد از انصراف سنتوروم از حامیان وی درخواست کرد که به وی بپیوندند چون وی تنها نماینده ی محافظه کاران در رقابت هاست.گینگریچ از آنها خواست که به وی کمک مالی کنند چون کمپین وی 4 میلیون دلار بدهی دارد و وی برای ادامه رقابت ها به پول احتیاج دارد.

 

حامیان رامنی:

 

رامنی به نسبت دیگر کاندیداها عملکرد بسیار بهتری در زمینه جذب مقامات و اعضای بلند پایه حزبش داشته است تاکنون 16 فرماندار، 21 سناتور و 77 نماینده مجلس از وی حمایت کرده اند. 3 نفر از رقبای قبلی وی که در رقابت ها حضور داشتند یعنی جان هانتسمن، تیم پاولنتی و تادئوس مک کاتر از حامیان وی هستند.

یکی از مهم ترین حامیان وی را می توان خانواده بوش اعلام کرد که در ماه گذشته از وی حمایت کردند.اول جورج هربرت واکر بوش (پدر) از وی حمایت کرد و بعد از وی جب بوش، پسرش که فرماندار سابق فلوریدا و برادر کوچکتر جورج است از رامنی حمایت کرد. جب از کاندیداهای احتمالی 2016 است که زمزمه هایی مبنی بر حضور وی در امسال هم وجود داشت.اما خبری از جورج دبلیو بوش (پسر) نیست و وی تاکنون در این زمینه اظهار نظری نکرده است البته حمایت وی مطمئناً به رامنی ضربه خواهد زد.

یکی دیگر از حامیان مهم رامنی، بنیامین نتانیاهو است که دوست قدیمی رامنی هم هست و آن طور که چند روز پیش اعلام شد سابقه ی دوستی این دو به 36 سال قبل بر می گردد.این موضوع به رامنی برای مورد حمایت قرار گرفتن از سوی لابی های صهیونیستی کمک می کند. اعضای حزب بعد از کناره گیری سنتوروم و قطعی شدن کاندیداتوری رامنی به دنبال وحدت بیشتر هستند و در روزهای آینده هم حامیان وی بیشتر خواهند شد.گینگریچ هم اعلام کرد هروقت رامنی به 1144 نماینده برسد از وی حمایت خواهد کرد.هرمن کین هم که از حامیان گینگریچ است اعلام کرد ما باید کم کم متحد شویم و از رامنی حمایت کنیم چون ما مأموریتی داریم، مأموریت ما این است که در انتخابات سنا، مجلس و ریاست جمهوری پیروز شویم و باید هرکاری کنیم تا باراک اوباما را شکست دهیم.

 

نمایندگان کاندیداها:

 

جدول زیر آخرین وضعیت تعداد نمایندگانی را که کاندیداها به دست آورده اند نشان می دهد.

 

 

 

نظرسنجی :

 

آخرین نظرسنجی که گالوپ منتشر کرده است نشان می دهد که سنتوروم با 24 درصد محبوبیت رقابت ها را ترک کرد و رامنی با 42 درصد در رتبه ی اول قرار دارد.

 

Romney 42%, Santorum 24% as Santorum Exits 22.gif

منبع : گالوپ

 

براساس نظرسنجی های گالوپ از سال 1972 تاکنون این میزان محبوبیت برای کاندیدای پیشتاز میزان کمی است.

 

Romney Support Historically Low for Winning Candidate 2.gif

منبع : گالوپ

 

این نظرسنجی ها در زمانی گرفته شده است که کاندیدای دوم کنار کشیده است و کاندیدای پیشتاز توانسته است به کاندیداتوری حزبش برسد.میزان محبوبیت کاندیدای پیروز در انتخابات مقدماتی در میان حزب خودش در جدول بالا از کم به زیاد مرتب شده است.

همان طور که مشاهده می شود کمترین مربوط به سال 1972 و جورج مک گاورن از حزب دموکرات است که در هنگام پیروزی در انتخابات مقدماتی 30 درصد محبوبیت داشت بعد از وی رامنی با 42 درصد است.بیشترین مربوط به جورج بوش پدر در سال 1992 با 86 درصد است.این محبوبیت رامنی بدترین محبوبیت کاندیدای پیروز در میان جمهوری خواهان است.

مک کین در 2008، 63 درصد محبوبیت در میان حزبش داشت.همچنین رامنی در مقایسه با دیگر کاندیداهای پیروز حزبش، دیرتر از آنها به پیروزی رسید. اکثر آنها در مارس کاندیداتوری شان حتمی می شد ولی این زمان برای رامنی به آوریل موکول شد.

نظرسنجی زیر میزان محبوبیت رامنی در مقایسه با اوباما را در سطح ملی نشان می دهد.

 

Obama 49%, Romney 45% Among Registered Voters Nationwide 22.gif

منبع : گالوپ

 

در این نظرسنجی اوباما با 49 درصد به نسبت رامنی با 45 درصد در میان رأی دهندگانی که تاکنون ثبت نام کرده اند پیشتاز است.

یکی از نظرسنجی هایی که مهم است نظرسنجی های صورت گرفته میان رأی دهندگان مستقل و ایالت های متغیر (Swing) است.منظور از رأی دهندگان مستقل کسانی است که حزبی رأی نمی دهند بلکه در هر انتخابات براساس ویژگی های هر کاندیدا رأی می دهند نه تعلقات حزبی.همچنین ایالت های متغیر ایالت هایی هستند که پایگاه سنتی هیچ حزبی نیستند و در هر انتخابات نتایج آنها متغیر است یعنی امکان دارد در 2004 به جمهوری خواهان رأی داده باشند ولی در 2008 به دموکرات ها رأی دهند.نظرسنجی زیر موقعیت اوباما و رامنی را در میان رأی دهندگان مستقل ساکن در ایالت های متغیر، نشان می دهد.

 

Obama Solidifying Lead Among Independents in Swing States 2.gif

منبع : گالوپ

 

در این نظرسنجی اوباما با 48 درصد پیشتاز است. این نظرسنجی مشترک یو اس اس تودی و گالوپ در 12 ایالت متغیر، کلرادو، فلوریدا، آیووا، میشیگان، نیو همشایر، نیو مکزیکو، کارولاینای شمالی، اوهایو، پنسیلوانیا، ویرجینیا و ویسکانسین انجام شده است.

همچنین نظرسنجی زیر وضعیت دو کاندیدا را در میان کل رأی دهندگان ایالت های متغیر نشان می دهد.

 

Obama Solidifying Lead Among Independents in Swing States 3.gif

منبع : گالوپ

 

در این نظرسنجی اوباما با 51 درصد پیشتاز است. همچنین در نظرسنجی میان رأی دهندگان مستقل در ایالت های متغیر براساس تفکیک جنسیتی، اوباما 46 به 45 درصد پیشتاز است. در میان زنان هم اوباما با 51 درصد در مقایسه با 37 درصد رامنی از وی جلوتر است.

 

روزشمار :

 

12 روز مانده تا انتخابات مقدماتی کنکتیکت، دلور، نیویورک، پنسیلوانیا و رودآیلند (24 آوریل 2012)

207 روز مانده تا انتخابات سراسری (6 نوامبر 2012)

 
حسین هوشمند

نویسنده خبر

عضو هيئت تحريريه ديپلماسي ايراني

hossein. houshmand@gmail.com

 

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: رامنی ایالت سنتوروم نظرسنجی محبوبیت رقابت ها پیروز اوباما از وی ایالت های متغیر در میان حامیان پنسیلوانیا پیشتاز آوریل رامنی به پیروزی جورج های متغیر رأی دهندگان ایالت های متغیر کاندیدای بوش اوباما با این نظرسنجی نشان می دهد.   منبع : مستقل نشان می دهد.   منبع به رامنی در ایالت دهد.   منبع حزبش وی حمایت دهندگان مستقل میان رأی می دهد.   منبع : حامیان وی رأی دهندگان مستقل کاندیداتوری در پنسیلوانیا از حامیان در رقابت دهد.   منبع : که سنتوروم از وی حمایت می دهد.   منبع


نظر شما :