رییس جمهور جان سخت

۰۹ اردیبهشت ۱۳۸۷ | ۱۹:۵۵ کد : ۱۸۴۶ اخبار اصلی
حامد کرزی از ترور جان سالم به در برد
رییس جمهور جان سخت
حامد کرزی، رییس جمهور افغانستان صبح روز 27آوریل در جریان مراسم تجلیل از شانزدهمین سالروز پیروزی مجاهدین موسوم به مراسم هشتم ثور توسط نیروهای طالبان مورد سوءقصد قرار گرفت، اما جان سالم به در برد.
 
این در حالی است که طالبان مسوولیت این اقدام را برعهده گرفت و اعلام کرد که هدف از این عملیات کشتن کرزی بوده است. طالبان همچنین اعلام کرد که در این عملیات سه نفر از افرادش را از دست داده است.
 
مقامات امنیتی افغانستان در حال حاضر عملیات ردیابی مضنونین این حادثه را آغاز کرده اند. حامد کرزی در بیانیه ای با اعلام دستگیری تعدادی از مهاجمان گفت که اوضاع تحت کنترل است. وی اطمینان داد که ارتش و پلیس کنترل اوضاع را در کابل در اختیار دارند.
 
طی حادثه روز گذشته سه تن کشته و 11 نفر مجروح شدند. در این عملیات حدود 300متری  دورتر از محل استقرار حامد کرزی اتفاق افتاد و رییس جمهور افغانستان در میان اعضای کابینه و دیپلمات های بلند پایه افغانستان حضور داشت. فاضل رحمان سمخانی، سیاستمدار افغانی که حدود 30 متر دورتر از رییس جمهور نشسته بود در این عملیات کشته شد نصیر احمد لطیفی نیز که یکی از رهبران شیعه افغان بود جان خود را از دست داد. همچنین پسر بچه ای 10 ساله نیز در این عملیات کشته شد.
 
در مراسم ديروز تمام مسئولين کابينه دولت و همچنين نمايندگانى از پارلمان حضور داشتند.
دو حادثه هفتم و هشتم ثور از مهم‌ترين حوادث تاريخ معاصر افغانستان محسوب مى‌شود.
از ديدگاه برخى از مقامات افغانستان هشتم ثور مصادف است با سالروز ورود مجاهدين به شهر کابل زيرا اغلب ولايات افغانستان ماه‌ها قبل تصرف گرديده بودند، در هشتم ثور سال 1371 بود که شيرازه حکومت حزب دموکراتيک خلق از هم پاشيد و نظاميان وابسته به گروه‌هاى جهادى از جبل السراج، چهار آسياب، سروبى و ميدان شهر وارد کابل شدند.
 
این چندمین بار است که رییس جمهور افغانستان توسط نیروهای چند ملیتی ترور می شود و جان سالم به در می برد.
 
زندگی سیاسی حامد کرزی
حامد کرزی که پشتون و از قبیله پوپال‌زای طایفه دورانی است مانند بسیاری دیگر از پشتون‌ها با ظهور طالبان در اواسط دهه 1990 و قدرت گرفتن آن‌ها، به جمع هواداران این گروه پیوست اندکی پس از قدرت گرفتن طالبان به دلیل ارتباط‌های مشکوک این گروه با سازمان‌های اطلاعاتی پاکستان، کرزی از آن‌ها جدا شد و زمانی که طالبان کابل را تصرف کرد حتی پیشنهاد نمایندگی دائم دولت آن‌ها را در سازمان ملل متحد نپذیرفت و به کویته پاکستان رفت.
 
اما تغییر اصلی در دیدگاه‌های کرزی نسبت به طالبان در سال 1999 و پس از ترور پدرش اتفاق افتاد که گفته می‌شد به دست نیروهای طالبان به قتل رسیده است. کرزی از آن زمان به عنوان دشمن قسم خورده طالبان شناخته می‌شود که غیر از دلایل سیاسی انگیزه شخصی نیز برای مبارزه با طالبان دارد و شاید همین مساله او را به یکی از بهترین گزینه‌ها برای تصدی ریاست دولت موقت افغانستان بلافاصله پس از سقوط طالبان در سال 2001 تبدیل کرد؛ منصبی که بعداً راه را برای ریاست جمهوری او باز کرد.
 
شرایط فوق باعث شد که کرزی با اتحادی که با آمرییکاییها برقرار ساخت بتواند پس از اشغال افغانستان به ریاست جمهوری این کشور برسد.
 
حامد کرزی همچنین روابط خوبی با کشور ایران دارد. وی در اکتبر سال 2007 اعلام کرد که ایران و افغانستان با یکدیگر بسیار دوست و نزدیک هستند و به یک خانه تعلق دارند و همواره خوبی یکدیگر را خواسته اند.
 

( ۱ )

نظر شما :