سنگ آذربایجان در رود ارس

۱۹ شهریور ۱۳۹۰ | ۱۷:۴۰ کد : ۱۶۱۱۹ اخبار اصلی
با بالا گرفتن مشکلات مربوط به دریاچه ارومیه که مسبب مسائل زیست محیطی و امنیتی در استان های شمال غرب کشور شده است، مسئولان ایرانی تصمیم دارند بخشی از آب رودخانه ارس را به این دریاچه منتقل کنند. این تصمیم با واکنش مقام های دولت آذربایجان همراه شده است.
سنگ آذربایجان در رود ارس
 دیپلماسی ایرانی: بحث های کارشناسی مختلفی درباره درستی یا نادرستی انتقال آب رودخانه ارس به دریاچه ارومیه برای جبران خشکی های پدید آمده و جلوگیری از خشک شدن بیش از پیش این دریاچه مطرح شده است. اما آنچه در شرایط حاضر از سوی نمایندگان مجلس و تصمیم گیران سیاسی کشور ضروری تشخیص داده شده، پیدا کردن راه حلی کوتاه مدت – ولو محدود و مقطعی – برای مرتفع کردن بحران زیست محیطی این منطقه است که با تحرکات سیاسی برخی گروه ها و دامن زدن به گرایش های قومی در آذربایجان به یک گره سیاسی تبدیل شده است.

مسئولان خبر داده اند که برای حل بحران دریاچه تصمیم دارند بخشی از آب ارس را به آن سرازیر کنند تا نمکزار ارومیه بیش از این وسعت پیدا نکند. اما امروز وزیر محیط زیست و منابع طبیعی جمهوری آذربایجان می گوید: تهران باید رضایت باکو را برای انتقال آب ارس به دریاچه ارومیه جلب کند.

چند ماه پیش خبر رسید با امضای پروتکلی بین آذربایجان و ایران، نحوه استفاده از آب و انرژی رودخانه ارس مشخص شده و قرار است میان دو کشور تقسیم منابع صورت بگیرد. این پروتکل در چهلمین نشست سالانه کمیته همکاری آذربایجان و ایران در زمینه استفاده مشترک از انرژی سدهای آبی ارس و میل موغان در باکو امضا شد.

جبار وطن فدا مدیرکل دفتر رودخانه های مرزی و منابع آب مشترک وزارت نیروی ایران که برای امضای این پروتکل به باکو سفر کرده بود، در این باره گفت: مذاکرات طرفین با استفاده از تجارب 40 ساله دو کشور برگزار شد و در آن، درباره نحوه استفاده از آب و انرژی رودخانه ارس بین دو کشور پروتکل امضا شد. بر اساس این پروتکل مقرر شد دو کشور از انرژی برقی و منابع آبی سدهای ارس و میل موغان به طور مشترک استفاده کنند.

امسال چهلمین سالگرد استفاده مشترک آذربایجان و ایران از انرژی برقی سدهای آبی ارس و میل موغان است. نشست کمیته همکاری دو کشور نیز در این زمینه همه ساله در ایران و آذربایجان برگزار می شود. در نشست امسال در باکو نمایندگان استانداری های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و اردبیل از ایران و مسئولان سدهای آبی ارس و میل موغان شرکت کردند و پس از بحث و تبادل نظر توافق کردند که انرژی برقی و منابع آبی ارس بین دو کشور به دو قسمت مساوی تقسیم شده و از آن استفاده شود. در این نشست حجم ذخیره سازی آب در سدهای مشترک و نحوه استفاده از آن برای امور کشاورزی دو کشور مشخص شده است. همچنین بر اساس موافقت های انجام شده، در صورت بروز خشکسالی هر دو کشور امکان استفاده از ذخایر آبی را خواهند داشت. بنابراین در شرایط فعلی عجیب است که وزیر محیط زیست آذربایجان همچنان می گوید تهران باید رضایت باکو را برای انتقال آب ارس به دریاچه ارومیه جلب کند.

به گزارش خبرگزاری ترند، حسینقلی باقراف گفته است که ایران تاکنون درباره این پروژه به آذربایجان درخواست رسمی نداده و آذربایجان فقط از مطبوعات و رسانه ها درباره این پروژه اطلاع یافته است. باقراف به بخشی از قرارداد دوطرفه ایران و آذربایجان در استفاده از آب رود ارس اشاره کرده و گفته است که طبق قرارداد، میزان حق استفاده طرفین از آب ارس برای کشاورزی و مسائل دیگر مشخص است و برداشت بی رویه از آب ارس باعث برهم خوردن تراز اکولوژیک این رود خواهد شد.

این مانع تراشی در شرایطی صورت می گیرد که چند روز پیش تعدادی از شهروندان باکو نیز در مقابل سفارت ایران و در اعتراض به خشک شدن دریاچه ارومیه و حمایت از حامیان محیط زیست در ایران دست به تجمع زدند. تظاهرکنندگان در این تجمع شعارهایی چون "جلوی خشکاندن دریاچه ارومیه را بگیرید"، "دریاچه ارومیه خشک می شود" و... را سر داده اند. گفته می شود از آنجا که این تجمع بدون اجازه شهرداری برگزار شده بود با مداخله پلیس روبرو شد.

خشک شدن حدود 60 درصد از دومین دریاچه شور دنیا و بزرگترین دریاچه ایران، نیازمند تمهیدات سریعی است که شاید انتقال آب ارس به آن یکی از راه حل های کوتاه مدت و ناگزیر باشد. باید دید واکنش نمایندگان مجلس و دولتی ها به اظهارات وزیر محیط زیست آذربایجان چیست و قرارداد دو کشور درباره آب رود ارس تا چه اندازه مجوز استفاده از این آب را به طرف ایرانی می دهد. 


( ۳ )

نظر شما :