همکاری پشت پرده امریکا و چین برای دو کره

۲۱ مرداد ۱۳۹۰ | ۲۰:۲۷ کد : ۱۵۳۵۲ آسیا و آفریقا
گفت وگوی دیپلماسی ایرانی با اسماعیل بشری، کارشناس مسائل شبه جزیره درباره تیراندازی که در مرزهای دو کره صورت گرفته است.
همکاری پشت پرده امریکا و چین برای دو کره
در پی جنگ جهانی دوم، سربازان شوروی و آمریکا به ترتیب بخش‌های شمالی و جنوبی کره را به کنترل خود درآوردند. با وجود به رسمیت شناختن اولیهٔ کرهٔ متحد در اعلامیهٔ قاهره، خصومت فزایندهٔ جنگ سرد، سرانجام به تشکیل دو دولت جداگانه با ایدئولوژی‌های مختص خود منجر شد و تقسیم کره به دو موجودیت سیاسی مجزا را باعث گشت: کره شمالی و کره جنوبی.  
در طول سال‌های متمادی اختلاف‌های مرزی همیشه میان دو کره وجود داشته است که در ۲۵ ژوئن سال ۱۹۵۰ کرهٔ شمالی با هجوم به کرهٔ جنوبی، جنگ کره را آغاز کرد. امروز پس از مدت‌ها آرامش، دوباره کره‌ شمالی و جنوبی به سوی یکدیگرآتش گشودند، به همین بهانه دیپلماسی ایرانی با اسماعیل بشری، کارشناس مسائل شبه جزیره، گفت‌وگویی کرده است که در زیر می‌خوانید:
 
ریشه اختلاف و آتش‌ گشودن میان دو کره چیست؟
اگر بخواهیم درباره اختلاف میان دو کره صحبت کنیم این مساله موضوع جدیدی نیست، اما اخیرا در کنفرانس امنیت آسیایی نمایندگان دو کره با هم ملاقات داشتند و ملاقات خوبی هم بوده است و پس از آن دیداری نیز میان نماینده امریکا و کره شمالی صورت گرفته است که هر دو طرف این دیدارها را سازنده توصیف کردند. بر همین اساس تصور بر این بود که دو کره به سمت کاهش تنش پیش بروند. اما تنها موضوعی که درباره اتفاق امروز می‌توان گفت این است که همان حوادث مرزی سبب شده که اختلاف‌هایی به وجود بیایید و تیراندازی شده است و در نهایت دو طرف یکدیگر را متهم به شروع آن می‌کنند که پس از مدتی اوضاع به روال گذشته بر می‌گردد.
بنابراین این آتش افروزی گذاراست و ادامه‌دار نخواهد بود؟
بله، به احتمال زیاد همین طور است. چرا که موضوع اختلاف جدیدی پیش نیامده که موجب صف‌آرایی نظامی تندی علیه یکدیگر کنند. تنها می‌توان این امر را در چارچوب اختلاف‌های مرزی توصیف کرد. اگر این امر ادامه‌دار بود و تبعات دیگری داشت، می‌توان انتظار وخامت بیشتر روابط را داشت. اما بسیار بعید به نظر می‌رسد، با توجه به شرایطی که کره شمالی دارد، نیت ادامه‌دار شدن چنین مسائلی را داشته باشد.
به طور کلی اوضاع امنیت شبه جزیره کره چگونه است؟
امنیت شکننده است. تا زمانی که:
1. اختلاف میان دو کره وجود دارد.
2. رقابت قدرت‌های بزرگ همچون چین و امریکا در آنجا و دیگرانی که در حاشیه هستند.
3. از سوی دیگر احساس خطری که ژاپن از کره شمالی دارد.
4. مسائل هسته‌ای کره شمالی حل و فصل نشود.
ما شاهد چنین مسائلی خواهیم بود. اما وضعیت شبه جزیره کره را نمی‌توان بحرانی توصیف کرد، بلکه به دلیل  آن‌که اختلافی وجود دارد از تبعات آن چنین حوادث مرزی هم باید انتظار داشت.
با توجه به اینکه شما ریشه این اختلاف‌ها را مسائل مرزی دانستید، آیا می‌توان دلیل دیگری همچون اختلاف میان امریکا و چین را به این اختلاف‌ها اضافه کرد؟
به آن شکلی که بخواهیم تصور کنیم میان امریکا و چین تضاد ایدئولوژیک وجود دارد و حوادثی که در شبه جزیره کره اتفاق می‌افتد به این مساله مربوط است، به نظر من امروزه نمی توان چنین تصوری داشت. شاید در گذشته اختلاف‌هایی که به‌وجود آمده و کره به دو قسمت جدا شده همین امر بوده است. در آن زمان اختلاف میان چین کمونیست و جهان سرمایه‌داری بوده و به عبارت دیگر اختلاف میان بلوک چین و بلوک سرمایه‌داری بوده است. اما امروزه هیچ‌کدام از این دو قدرت از بروز تنش‌های دامنه‌دار پرهزینه در شبه جزیره استقبال نمی‌کنند و معمولا چین و امریکا در پشت پرده با یکدیگر همکاری‌هایی انجام می‌دهند که از شعله‌ورتر شدن آتش اختلاف‌ها در آنجا جلوگیری کنند.
مذاکرات با کره شمالی در رابطه با برنامه‌های هسته‌ای به چه مرحله‌ای رسیده است؟
هنوز اتفاق جدیدی رخ نداده است، به عبارت دیگر کره شمالی همچنان در مواضع خود ایستادگی می‌کند و امریکا نیز به تحریم‌های خود ادامه می‌دهد. البته مذاکراتی در جریان است که مجددا همان مذاکرات شش جانبه شامل کره شمالی و جنوبی، امریکا، روسیه، ژاپن و چین را شروع کنند تا بتوانند از این طریق به حل و فصل مسائل بپردازند. 

( ۱ )

نظر شما :