قرار شد چین از ایران گیاهان دارویی بخرد

۱۹ مرداد ۱۳۹۰ | ۱۴:۱۴ کد : ۱۵۲۷۰ آسیا و آفریقا
صحبت های اخیر رایزن بازرگانی ایران در چین در مورد همکاری های متقابل تهران - پکن و افزایش صادرات ایران به چین، امیدواری را نسبت به لغو مناسبات یکسویه و نابرابر میان دو کشور بیشتر کرد.
قرار شد چین از ایران گیاهان دارویی بخرد
دیپلماسی ایرانی: در شرایطی که گفته و مشاهده می شود، ایران یکی از بازارهای مطلوب برای کالاهای دست چندم چینی محسوب می شود و این موضوع حتی در پاره ای اوقات صدای مراجع و علمای مذهبی را هم درآورده است، اظهارات اخیر یک رایزن بازرگانی ایران در چین، این امید را زنده کرده که قرار است محصولاتی از ایران نیز در فهرست کالاهای صادراتی به چین قرار بگیرد.

چین پرمصرف کننده ترین گیاهان دارویی در جهان محسوب می شود و حالا متقاضی خرید گیاهان دارویی مانند زعفران و شیرین بیان از کشورمان است. این خبر خوش را مسعود کمالی اردکانی دوشنبه شب در حاشیه نشستی با تجار و صادرکنندگان کالا در استان قزوین با خبرگزاری مهر در میان گذاشت و گفت: مردم چین با مصرف بسیبار بالای میوه، سبزیجات و گیاهان دارویی متقاضی کالاهای ایرانی در این زمینه هستند که می توانیم با آنها وارد مذاکره شویم.

به گفته وی، در بسیاری از مناطق ایران مانند استان قزوین و الموت انواع گیاهان دارویی کشت می شود که حتی گونه هایی که مصرف زیادی ندارند در کشور چین بازار دارد و به عنوان دارو و غذا مورد استفاده آنهاست و می تواند صادر شود. البته کشور چین خود بزرگ ترین تولیدکننده گیاهان دارویی است ولی شرایط آب و هوایی آن موجب شده است تا قادر به تولید بسیاری از انواع این گیاهان نباشد در حالی که در ایران این اقلام به وفور کشت می شود که می تواند با صدور به چین درآمدزا باشد. کمالی گفته: مهم ترین وظیفه ما در سفارتخانه تمهید مقدمات برای ارتباط و آشنایی مراکز تحقیقاتی گیاهان دارویی دو کشور چین و ایران است تا طرفین از نیازها و توانمندی های موجود مطلع شوند و در صورت لزوم برای مبادله اقتصادی اقدام کنند.

از صحبت های رایزن بازرگانی ایران در چین اینطور برداشت می شود که گیاهانی چون زعفران و شیرین بیان در این کشور مصرف دارویی خوبی دارد و به دلیل کیفیت محصول ایران مورد استقبال مردم این کشور قرار گرفته است. بنابراین هر طرحی که تجار ارائه کنند و منجر به اشتغال زایی شود از حمایت کامل بخش بازرگانی سفارت ایران در چین برخوردار خواهد شد.

در همین زمینه نیز یک وب سایت ویژه تجاری در سفارت ایران در چین راه اندازی شده است. وب سایت IRCOACH.IR فهرستی از معتبرترین نمایشگاه های بین المللی کشور چین و نیز 100 اتحادیه مهم تجاری و نهادهای صنعتی این کشور را ذکر کرده و صادرکنندگان و واردکنندگان کالا می توانند اطلاعات موثق موردنیاز خود را از این وب سایت دریافت کنند. کمالی در این باره گفته است: تجار کشورمان با ورود به این سایت به راحتی می توانند وضعیت خود را در خصوص صدور کالا مشخص کنند و ما نیز به خریداران ایرانی، تولیدکنندگان کیفی چین را معرفی می کنیم تا ریسک تجار ایرانی کمتر شود.

اما این مسئول یک خبر خوش دیگر نیز داده و آن چیزی نیست جز توافق مقام های دو کشور برای ورود کالاهای مرغوب چینی به ایران. رایزن بازرگانی ایران در پکن گفته است: از آذرماه امسال صادرات چهار هزار و 600 قلم کالای چینی به ایران تحت پوشش دولت این کشور قرار می گیرد و از ورود کالاهای غیر استاندارد به کشورمان جلوگیری خواهد شد. با این توافق دولت چین پاسخگوی کیفیت کالاهای وارداتی خواهد بود و با تفاهم نامه استاندارد و سازمان توسعه تجارت هم یک هزار و 533 قلم کالا تحت نظام رهگیری و کد قرار می گیرد که با این کار گامی به سوی کیفی سازی واردات کالای چینی برداشته خواهد شد.

کمالی همچنین از گشایش مسیر ال سی با چین خبر داده و گفته: با هماهنگی یک بانک چینی و چند بانک ایرانی مسیر افتتاح ال سی باز شده که این کار با یوآن، دلار و یورو امکان پذیر شده و بخشی از مشکلات صادرکنندگان را حل خواهد کرد. تاکنون 10 هزار شرکت معتبر چینی در این سیستم وارد شده اند.

وی در پایان نشست دوشنبه شب خود با جمعی از بازرگانان، از تجار ایرانی خواست از شرکت در نمایشگاه های بین المللی کشور چین استقبال کنند و حضور تجار ایرانی در این نمایشگاه ها از تخفیف ویژه حمایتی دولت برخوردار خواهد بود.

به گفته این مسئول، حجم صادرات کشورمان به چین در سال گذشته چهار میلیارد و 500 میلیون دلار بوده و در چشم انداز ترسیم شده با توجه به توانمندی کشورمان و نیز بازار بزرگ مصرف در کشور چین این میزان تا 100 میلیارد دلار پیش بینی شده است.

 

نظر شما :