تبانی امریکا و قطر بر سر میزبانی جام جهانی

۱۲ تیر ۱۳۹۰ | ۱۹:۵۸ کد : ۱۴۳۱۲ اخبار اصلی
سوری‌ها می‌گویند قطر فقط به خاطر این که بتواند میزبانی جام جهانی را حفظ کند ما را فروخت. دلیل آن را هم سندی می‌دانند که به تازگی افشا شده است.
تبانی امریکا و قطر بر سر میزبانی جام جهانی
دیپلماسی ایرانی: معمولا هنگامی که تظاهراتی در یکی از کشورهای عربی رخ می‌دهد، نظام‌های حاکم کشورهایی که تا دیروز متحدان آنها بودند را متهم می‌کنند که در لحظه مخمصه آنها را تنها گذشته یا حتی از مخالفانشان حمایت کرده‌اند. مثل اتفاقی که اکنون در سوریه افتاده است. بشار اسد باور نمی‌کند، اردوغانی که تا چند صباح قبل از آغاز تظاهرات اعتراضی مردم سوریه به همراه خانواده‌اش در خانه‌اش شام و نهار می‌خورده روز بعد تظاهرات همه دوستی‌ها را فراموش کرده و به حمایت از معترضان برخواسته است.

اما این بار گلایگی سوریه از قطر یکی از کشورهای عربی مدعی حمایت از مقاومت که دست بر قضا در تحولات عربی به رغم وجود دیکتاتوری هیئت حاکمه تلاش دارد خود را دموکرات و حامی دموکراسی نشان دهد، در نوع خود قابل توجه است. سوری‌ها می‌گویند قطر فقط به خاطر این که بتواند میزبانی جام جهانی را حفظ کند ما را فروخت. دلیل آن را هم سندی می‌دانند که به تازگی افشا شده است.

قطر در زمانی که حکومت بشار اسد در مقابل عربستان و امریکا در لبنان و فلسطین ایستاده بود، کنار دمشق بود. ولی هنگامی که نسیم انقلاب‌های عربی به سوریه رسید قطر به کمک شبکه الجزیره‌اش در صف حامیان مخالف نظام اسد ایستاد تا ثابت کند که مدافع آزادی‌طلبی مردم کشورهای عربی است.

سوری‌ها بارها خشم خود را از سیاست‌های شبکه الجزیره در شیوه پوشش خبری تحولات سوریه ابراز داشته‌اند و از این که این شبکه در این کار بزرگ‌نمایی می‌کند به شدت گلایه کرده‌اند. حتی نماینده‌ای از دمشق به دوحه رفت و با امیر قطر دیدار کرد و مراتب خشم سوریه را از شیوه پوشش‌دهی شبکه الجزیره از تظاهرات جاری در این کشور را به اطلاع او رساند ولی به رغم خوش‌رویی امیر قطر در برخورد با نماینده دمشق عملا اتفاقی نیفتاد و الجزیره سیاست‌های خود را همچنان دنبال کرد.

در همین رابطه روزنامه یدیعوت احرونوت، سند سر‌ی‌ای را منتشر کرده که بر اساس آن ایالات متحده به دولت قطر تضمین می‌دهد که از میزبانی قطر از جام جهانی 2022 حمایت کند به شرطی که دوحه خواسته‌های واشنگتن را اجابت کند. به گزارش پایگاه خبری تحلیلی میدل‌ایست آن‌لاین در این سند که خطاب به هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه ایالات متحده نوشته شده، آمده است: هنگامی که رقابت برای میزبانی جام جهانی محدود به ایالات متحده و قطر شد، واشنگتن فهمید که فرصتی پیش آمده که می‌تواند به امیر قطر که تلاش دارد جایگاه عربستان، به عنوان قویترین کشور عربی حوزه خلیج فارس را در جهان عرب تصاحب کند، فشار بیاورد تا امور را به گونه‌ای که باب میل امریکا است رقم بزند. به همین دلیل ایالات متحده از میزبانی جام جهانی به نفع قطر به صورت غیر علنی و کاملا سری کنار می‌کشد به شرطی که قطر مطالبات زیر را بر آورده کند:

1-      پروژه‌های ویژه ساخت استادیوم‌های ورزشی با هدف مهیا شدن قطر برای میزبانی جام جهانی 2022 منحصرا در اختیار شرکت‌های امریکایی از جمله دو شرکت امریکایی "مودیولار کانستراکشن" و "ستار ‍ژوزف" قرار بگیرد.

2-      ایالات متحده حق دارد با تسهیلات استثنائی که دولت قطر در اختیار آن قرار می‌دهد در صنایع نفت و انرژی قطر سرمایه‌گذاری کند.

3-      ایالات متحده امریکا اجازه دارد بدون هیچ پیش‌شرطی از سال 2020 تا دوران برگزاری مسابقات جام جهانی به طور انحصاری حق پخش و دیگر تجهیزات رسانه‌ای از جمله تبلیغات مسابقات را در اختیار بگیرد.

در ادامه امریکا از قطر می‌خواهد که یک سری تعهدات به واشنگتن دهد که دیگر مرتبط با مسابقات جام جهانی نیست بلکه بیشتر جنبه سیاسی دارد اگر چه در همین سند این تعهدات آورده شده است. این تعهدات عبارتند از:

1-      قطر نقش رهبری خود را در روابط مستقیم و استثنایی خود با سوریه، لبنان و ترکیه و همچنین گسترش روابط مستقیم با حزب الله، حماس و جهاد اسلامی می‌شود، تقویت کند.

2-      قانع ساختن رهبران سوریه بر ضرورت قطع حمایت از جریان‌های تروریستی از طریق حمایت قطر از پروژه‌های اقتصادی این کشور و به کار گرفتن سوریه در بسیاری از پرونده‌های عربی و اقتصادی به ویژه در قطر.

3-      ادامه حمایت قطر از جنوب لبنان و ادامه سرمایه‌گذاری‌هایش در پروژه‌های مختلف از جمله پروژه‌های مسکونی با این هدف که قطر به حزب الله نزدیک شود تا آن جا که تجهیزات الکترونیکی که بتواند جایگاه سید حسن نصرالله را به دقت نشان دهد از طریق خانم شیخه موزه به وی اهدا شود.

4-      فشار بر ترکیه به ویژه شخص اردوغان برای قطع همکاری با سوریه و تشکیل یک پرونده ویژه برای کردها در سوریه و فشار بر سوریه به حمایت از کردها در برابر ترکیه برای فشار بر آنکارا به ویژه از طریق کردهای سوریه و عراق. چگونگی این موضوع بعدا به اطلاع مقامات قطری خواهد رسید.

5-      حمایت مادی از رئیس جمهوری عراق برای افزایش نقش فعالش در این کشور و در نتیجه افزایش نقش امریکا در عراق به طریقی که بعدا توسط امریکا اعلام خواهد شد.  

6-      عدم دخالت در امور داخلی لبنانی‌ها و بسنده کردن به کسب تایید آنها در جنوب.

7-      افزایش نقش الجزیره در تمامی پرونده‌ها بر اساس طرحی که بعدا امریکایی‌ها به اطلاع قطری‌ها خواهند رساند.

8-      گسترش تحرکات اعتراضی از طریق افشای اسناد فسادهای مالی در تمامی کشورهای عربی به ویژه سوریه.

9-      افزایش نقش رسانه‌ای قطر از طریق شبکه الجزیره یا شبکه‌های رسانه‌ای یا خبرگزاری‌های دیگر در کشورهای مختلف عربی.

10- کار بر روی حمایت از پرونده‌های خلیج فارس برای افزایش رویارویی با ایران به ویژه در پرونده هسته‌ای آن.

11- افزایش همکاری‌ها با کشورهای امریکای لاتین که جزئیات آن بعدا به اطلاع مقامات قطری خواهد رسید.

12- حمایت از برخی جریان‌های مطلوب در منطقه مثل سنی‌ها در بحرین، کردها در ترکیه، ارمنی‌ها در سوریه و دروزی‌ها در لبنان با صرف منابع مالی و پوشش رسانه‌ای.

13- تاثیرگذاری بر اپک با افزایش صادرات نفت و تبدیل شدن قطر به کشوری که در راس کشورهایی صادرکننده نفت در خلیج فارس شود.

14- امضای موافقت‌های اقتصادی گسترده با کشورهای مختلف عربی تا آن جا که قطر به یک کشور تاثیرگذار اقتصادی در آن کشورها تبدیل شود.

15- امضای قرارداهای کلان طولانی مدت در صنعت هواپیمایی با کشورهای اروپایی با هدف تبدیل شدن قطر به مرکز خطوط هوایی منطقه خلیج فارس با اروپا.

16- تلاش جدی برای امضای توافق‌نامه‌های مختلف با ایران در زمینه‌های نفت و انرژی و امضای توافق‌نامه‌های مختلف فقط بر روی کاغذ با هدف بهبود روابط قطر با ایران.

17- منابع مالی لازم برای اجرای برخی بندهای این توافق‌نامه به خصوص سر پرونده‌های ایران، لبنان و سوریه در اختیار دولت قطر قرار خواهد گرفت.

18- در صورتی که هر لحظه احساس شود قطر آن نقش مطلوبی که از آن انتظار می‌رود را بر آورده نمی‌کند ایالات متحده حق خود می‌داند که این توافق‌نامه را لغو کرده و به فیفا فشار بیاورد تا میزبانی قطر برای جام جهانی 2022 را از آن بگیرد.

19- در صورت لزوم و در هر زمان که لازم باشد ایالات متحده بندهای دیگری را به این توافق‌نامه می‌افزاید. همچنین منابع مالی لازم به حساب شخصی خانم موزه همسر امیر قطر در سوئیس واریز خواهد شد.

در برخی از بندهای این توافق‌نامه به چگونگی فعال شدن شبکه‌های جاسوسی برای انجام ماموریت‌های ویژه نیز اشاره شده است.

هنوز هیچ منبع رسمی صحت و سقم این سند افشا شده را تایید نکرده است. کما این که این پرسش نیز وجود دارد که چنین توافق‌نامه به این مهمی و در این سطح عالی چگونه به دست روزنامه اسرائیلی یدیعوت احرونوت رسیده است. برخی از جریان‌های سیاسی و رسانه‌های عربی آن را تقلبی توصیف کرده‌اند ولی چون دلیلی برای تقلبی بودن آن هم ندارند در عین حال تاکید می‌کنند که اگر این سند درست باشد از آنجا که این تفاهم‌نامه کاملا به نفع اسرائیل است امریکا و قطر باید در برابر آن پاسخگو باشند.

 

نظر شما :