اجلاس داووس به روايت ديپلماسى ايرانى

گزارش دیپلماسی ایرانی از روز دوم اجلاس داووس ۲۰۰۸

۱۴ بهمن ۱۳۸۶ | ۱۸:۵۹ کد : ۱۳۹۴ اقتصاد و انرژی
روز پنجشنبه دومین روز اجلاس سالانه داووس توسط بونو- موسیقیدان- و الگور – معاون سابق رییس جمهوری امریکا- افتتاح شد . جلسات این روز از ساعت 12:45 دقیقه به وقت محلی سوییس آغاز شد اما پیش از اجلاس جلسه ای با دو محور اساسی کاهش فقر جهانی و تغییرات مخرب جوی برگزار شد.
گزارش دیپلماسی ایرانی از روز دوم اجلاس داووس ۲۰۰۸
روز پنجشنبه دومین روز اجلاس سالانه داووس توسط بونو- موسیقیدان- و الگور – معاون سابق رییس جمهوری امریکا- افتتاح شد . جلسات این روز از ساعت 12:45 دقیقه به وقت محلی سوییس آغاز شد اما پیش از اجلاس جلسه ای با دو محور اساسی کاهش فقر جهانی و تغییرات مخرب جوی برگزار شد.
 
در این روز  همچنان اصلی ترین دغدغه شرکت کنندگان داووس احتمال رکورد اقتصاد جهانی بود. این در حالیست که کاندولیزا رایس وزیر امرو خارجه امریکا در سخنرانی آغازین اجلاس درروز چهارشنبه تاکید کرده بود که وضعیت اقتصادی امریکا بحرانی نیست و امریکا می تواند همچنان موتور رشد اقتصاد جهان باشد.
 
رایس گفت:" امریکا از حضور سرمایه گذاران خارجی در کشورش و در مناطق آزاد تجاری استقبال می کند."
 
رایس تاکید کرد وضعیت کنونی اقتصاد امریکا یک سکون نسبی و البته موقت است و بزودی اقتصاد این کشور رشد پیشین خود را از سر می گیرد."
 
رایس که از جو ناامیدی حاکم بر اجلاس در مورد اقتصاد امریکا و اقتصاد جهان آگاه بود تاکید کرد که وضعیت اقتصادی امریکا نگران کننده نیست چون زیر ساختهای اقتصادی کشورامریکا سالم است. با این وجود شمار زیادی از سران صنعتی و اقتصادی حاضر در اجلاس اظهار داشتند که اقتصاد جهان نمی تواند از تاثیرات مخرب بحران اقتصادی امریکا فرار کند.
 
 بحرانی که هم اکنون نیز مظاهر آن در کاهش اعتماد بازرگانان به اوضاع اقتصادی ، گزارشهای ضعیف مالی شرکتهای مالی و صنعتی ، سقوط بازار سهام و به دنبال آن رکود بازار مسکن در این کشور کاملا مشهود است.
 
هر یک از حاضران در اجلاس برای حل این بحران راهی ارایه دادند. جورج سوروس میلیا در معروف امریکایی راه حل این بحران را تغییر سریع قوانین مالی و اقتصادی در کنار نظارت بیشتر بر بازارهای مالی دانست و گفت "آزادی بیش از حد بازارهای مالی و اقتصادی در امریکا سبب شد تا بحران موجود به جای قرار گرفتن در اولین پله به یکباره به حد غایی خود برسد. پس باید ما نیز نه را هحلی متعادل بلکه راهی که برای حل بحران در مراحل نهایی و سخت ارایه می شود را انتخاب کنیم. "
 
وی کنترل کامل دولت امریکا روی بازارهای مالی و اقتصادی و حتی بانکها را راه حل این مشکل خواند. سوروس پیش بینی می کند بدون اندیشیدن راهی مناسب رکود در آغاز  اقتصاد کشورهای توسعه یافته را در برمی گیرد و بعد وارد کشورهای در حال توسعه می شود.
 
آلکسی کوردین وزیر اقتصاد روسیه که در اجلاس داووس شرکت کرده پیشنهاد کرد :" کشورها برای ممانعت از آسیب اقتصادی باید ذخایر ارزی و طلای خود را افزایش دهند. این کاری است که روسیه در سالهای قبل کرد و هم اکنون از نظر ذخایر ارز و طلا رتبه سوم را در جهان دارد."
 
 وی در این مورد گفت" با کمک این ذخایر ما در سالهای گذشته ثبات نسبی اقتصادی را تجربه کردیم . ذخایر طلا و ارز می تواند از مدافعان بزرگ اقتصاد باشد و اگر همه کشورها این سیاست را در پیش گیرند آسیب انها کمتر خواهد شد. ولی نمی توان از وابستگی اقتصاد ها به یکدیگر و وابستگی اقتصاد روسیه  به جهان چشم پوشید. بدون تردید در صورتی که اقتصاد جهان وارد مرحله رکود شود ،اقتصاد روسیه نیز دیر یا زود به این مرحه وارد می شود."
 
کیشوره ماهبوبانی ، رییس مدرسه سیاستهای اقتصادی لی کوان در سنگاپور در پاسخ به این سوال که آیا اقتصادهای آسیایی می توانند جایگزین امریکا باشند یا خیر می گوید : " تجربه نشان می دهد با رکود اقتصاد امریکا این کشورها نیز با شکل مواجه می شوند. برای مثال در سال گذشته نرخ رشد اقتصاد چین بیشتر از 10 درصد بود ولی با توجه به شرایط ایجاد شده در اقتصاد جهان انتظار می رود در سال جاری به حدود 7درصد برسد ."
 
حامد کرزای ، رییس جمهوری کشور افغانستان نیز در روز گذشته هشدار داد خطرات بزرگی از جانب تروریستها جهان را تهدید می کند. وی با اعلام این مطلب که بیشترین حملات تروریستی در طی سال 2007 میلادی در کشورهای افغانستان و پاکستان بوده است تاکید کرد:
 
" در سال گذشته بمب گذاریهای زیادی در افغانستان و پاکستان انجام شد که در برخی از این بمب گذاریها شمار زیادی از دانش اموزان جان خود را از دست دادند.یکی دیگر از حملات تروریستی اخیر را می توان ترور بی نظیر بوتو در پاکستان دانست که نشان دهنده نا امنی و بی ثباتی این منطقه در اثر شیوع حملات تروریستی در منطقه است."
 
آقای کرزای با اشاره  به این مطلب که اکنون شش سال از نابودی حکومت طالبان در افغانستان می گذرد اما همچنان حملات تروریستی در جای جای منطقه مشاهده می شود گفت:" منطقه ما بیشترین آسیب را از حملات تروریستی می بیند ولی نمی توان آن را تنها مختص به کشورهای این منطقه دانست . تمام کشورهای جهان در سالهای اخیر با این معضل روبرو بوده اند."
 
پرویز مشرف رییس جمهوری کشور پاکستان نیز که در جریان سفر اروپایی خود برای اطمینان دادن به غرب در مورد کنترل کامل وی روی اوضاع سیاسی کشورش وارد داووس شد به عنوان یکی از نزدیکترین همراهان و دوستان امریکا در جنگ عیله تروریسم در منطقه در اجلاس سال 2008 میلادی مجمع جهانی اقتصاد حضور یافت.
 
 این دو رهبر آسیایی که از نزدیکترین دوستان امریکا در منطقه محسوب می شوند در این جلسه با کاندولیزا رایس دیدار و گفتگو کردند اما هنوز خبری در مورد دیدار آنها با یکدیگر مخابره نشده است.
 
سخنگوی مشرف به شبکه خبری آسوشیتد پرس گفت: " مذاکرات امریکا و پاکستان در مورد تروریسم در منطقه و راههای مقابله با توسعه آن بسیار موفق بوده است ،اگرچه پاکستان و امریکا در چند مورد با یکدیگر اختلاف نظر دارند ولی نمی توان این مساله را نشان دهنده جهت گیری متفاوت آنها در مسایل جهانی دانست."
 
به هر حال محوریت اجلاس در روز دوم مجمع هم مسایل اقتصادی به خصوص رکود اقتصاد امریکا و تاثیرات آن بر اقتصاد جهان بود.

نظر شما :