ایران بهانه هشدار سناتورهای آمریکایی به اوباما

۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۰ | ۲۳:۰۱ کد : ۱۲۵۱۲ آمریکا
باز هم شعار تحریم و تحریم در ایالات متحده بلند شده است. این بار هم هدف ایران است و باز هم پرونده هسته‌ای جنجالی این کشور. خبرهای رسیده از چند روز اخیر حاکی از این است که جمهوری خواهان آمریکایی باز هم به دنبال تشدید فشارها بر ایران هستند
ایران بهانه هشدار سناتورهای آمریکایی به اوباما
دیپلماسی ایرانی: باز هم شعار تحریم و تحریم در ایالات متحده بلند شده است. این بار هم هدف ایران است و باز هم پرونده هسته‌ای جنجالی این کشور. خبرهای رسیده از چند روز اخیر حاکی از این است که جمهوری خواهان آمریکایی باز هم به دنبال تشدید فشارها بر ایران هستند. واشنگتن پست در این خصوص می‌نویسد: هفت سناتور جمهوری خواه از دولت باراک اوباما خواستند که باز هم حلقه تحریم‌ها بر بانک‌هایی که با ایران در ارتباط هستند را تنگ‌تر کند.

قریب به ده ماه پیش بود که ایران از سوی شورای امنیت در مرحله نخست تنبیه شد. پس از آن نوبت به کنگره ایالات متحده و اتحادیه اروپا رسید که دست در دست هم سیاست هویج و چماق را در برابر ایران اعمال کنند. در میان طیف‌های سیاسی حاضر در آمریکا این جمهوری خواهان هستند که به شدت خواهان تشدید فشارها بر ایران با توسل به هر ابزاری هستند.

این هفت سناتور جمهوری خواه در نامه خود به خزانه داری واشنگتن هشدار دادند که بهتر است برای ممانعت از تعامل بانک‌ها با ایران دست به کار شود در غیر این‌صورت جمهوری خواهان مانع از تایید کاندیداتوری فردی خواهند شد که از سوی اوباما برای احراز این پست معرفی شده است.  

ایران اخیرا تبدیل به اصلی‌ترین محور مناقشه میان کنگره و کاخ سفید شده است. اختیار کنگره آمریکا از یک سال پیش در دست جمهوری خواهان است و بر همین اساس دموکرات‌های کاخ سفید نشین جای مانور آنچنانی ندارند. در سال 2010 میلادی طرح تحریم‌های ایران در کنگره ایالات متحده به تصویب رسیده و البته به قانونی لازم الاجرا تبدیل شد.

از قریب به یک سال پیش که دور جدیدی از تحریم‌ها علیه ایران به تصویب رسیده است همگان از کارآیی آن صحبت می‌کنند و راهکارهایی که باید برای افزایش ضریب موفقیت آن به کار برد. در همان زمان هم بسیاری از تحلیل‌گران تاکید کردند که تحریم‌ها تنها زمانی جواب خواهد داد که بانک‌های مختلف نیز با ایران وارد تعامل و تجارت نشوند. با این همه گزارش کارشناسان حاکی از این است که در یک سال گذشته تنها بانک‌های اروپایی و چند کشور معدود در آسیا دست به تحریم همه جانبه ایران زدند و مابقی کشورها به تعامل خود با تهران ادامه دادند.

خزانه‌داری آمریکا هفته گذشته طرحی را برای تحریم همه جانبه ایران ارائه دادند. بر اساس این طرح بانک‌هایی که با ایران مراوده مالی خود را حفظ کنند تنبیه خواهند شد. البته با وجود طرح خزانه داری باز هم سناتورهای جمهوری خواه تاکید دارند که واشنگتن باید بیش از این و البته با سرعت بیشتری ایران را هدف قرار دهد. بند 104 این طرح دولت را ملزم می‌کند به جریمه هر موسسه مالی که با ایران وارد تعامل تجاری شده و البته تحریم‌های واشنگتن را نادیده بگیرد.

در حال حاضر دیوید کوهن سرپرستی خزانه داری آمریکا را بر عهده داشته و منتظر رای سناتورها به خود برای تکیه زدن به کرسی ریاست این نهاد است. پیش از کوهن؛ استوآرت لوی ریاست خزانه داری را عهده دار بود و پس از چهار سال از این نهاد به شورای روابط امور خارجه بار سفر بست و این پست را خالی گذاشت. سناتورهای آمریکایی در آخرین نامه خود تهدید کردند که می‌توانند تایید کوهن به عنوان ریاست خزانه داری را به تعویق بیندازند. سناتورهای آمریکایی لیستی از پرسش‌های خود را تهیه کرده و به دفتر کوهن برای پاسخگویی فرستاده اند.

این سناتورها همچنین نام 44 نهاد بین المللی را قید کرده اند که گفته می‌شود بدون توجه به تحریم‌های شورای امنیت و ایالات متحده همچنان به بده و بستان‌های مالی خود با ایران ادامه می‌دهند. این سناتورها تاکید کرده اند که کاخ سفید باید بتواند کنگره و سنا را به عدم وجود ارتباط میان همکاران تجاری آمریکا با ایران مطمئن کند.

این سناتورها تاکید دارند که بانک‌هایی که در خاک آمریکا فعالیت دارند باید همگی گواهی استقلال خود از ایران را اثبات کنند. این در حالی است که کاخ سفید از یک سال پیش از بانک‌ها به شکل شفاهی خواسته بود که مراوده خود را با تهران قطع کنند. تحریم‌های ایران داستان امروز یا روایت دیروز نیست بلکه از سال 2006 تاکنون خزانه داری آمریکا بیست بانک ایرانی را مورد شدیدترین تحریم‌ها قرار داده است.

از همان سال تاکنون هم آمریکایی‌ها برنامه هسته‌ای ایران را هدف قرار داده و از شرکای آسیایی و متحدان اروپایی خود خواستند که در این بازی با واشنگتن همراه شوند.

 

نظر شما :