يافته‌هاى جالب توجه از سفر بقايى به يمن

۲۶ دی ۱۳۸۹ | ۱۹:۵۱ کد : ۹۹۴۹ اخبار اصلی
بعد از حدود سه هفته از بازگشت حميد بقايى نماينده ويژه...
يافته‌هاى جالب توجه از سفر بقايى به يمن

ديپلماسى ايرانى: پيش از اين در مطلبى که تحت عنوان "سفرهاى ويژه نماينده ويژه" نوشته و منتشر کرديم، کوشيديم از خلال گزارشى که دفتر نماينده ويژه رييس جمهور يا دفتر ريس سازمان ميراث فرهنگى در اختيار رسانه ها گذاشته بود، نکته هايى درباره سفرهاى اخير او به چند کشور عربى برداشت کنيم. به هر شکل در شرايطى که اراده اى براى اطلاع رسانى شفاف و دقيق از جانب مسئولان و به ويژه نمايندگان ويژه وجود ندارد، جز از راه هاى اين چنينى نمى توان به حقايق امر دست يافت.

او در گزارش سفرى که در گفتگو با العالم ارائه کرده و در اختيار ايسنا گذاشته بود، آورده بود که "قصد داريم از شرايطى که در حال حاضر داريم چندين گام فراتر برويم." ما نيز نوشتيم که به نظر مى رسد سفرهاى دوره اى او و مشايى سرآغاز سفرهاى مهمى باشد براى برون رفت از انزواى منطقه اى و شکستن حصرى که غرب در منطقه براى ايران ايجاد کرده است.

همچنين سفرهاى بقايى بعد از سلسله اسنادى که سايت ويکى ليکس درباره ايران – به خصوص از نگاه يمن - منتشر کرد، معناى خاص خود را به ذهن مى رساند. نوشتيم پيامى که از پيام هاى ويژه اين نماينده ويژه دريافت مى شود، هم به احياى روابط ايران و اعراب بازمى گردد و هم به سوءتفاهم هاى ايجاد شده بعد از افشاگرى هاى ويکى ليکس.

بقايى در آن مصاحبه گفته بود: "آقاى احمدى‌نژاد پيامى براى على عبدالله صالح رييس جمهور يمن آماده کرده بودند که من حامل آن پيام بودم و در سفرى که با برخورد گرم و خوب دولت يمن مواجه شد، با وزير خارجه و وزير گردشگرى و چند تن از وزيران و مسئولان به ويژه نخست وزير و خود رييس جمهور يمن ملاقات کرديم و به اين جمع‌بندى رسيديم که بايد فصل جديدى در روابط ميان دو کشور باز کنيم. در حال حاضر اميدواريم که ميزبان هياتى از يمن در ايران باشيم و همين ارتباطات خواهد توانست روابط دو کشور را از فضايى که اخيرا شکل گرفته بود، خارج کند."

حالا مجله پارسه (نشريه داخلى سازمان ميراث فرهنگى) در شماره 274 خود روايتى تازه را از اين سفر منتشر کرده و دست بر قضا نکاتى گفتنى را بازگو کرده است.

در بخشى از اين گزارش به نقل از معاون رييس جمهور (بقايى) درباره سفرش به يمن آمده است: "اين سفر نشانگر ارزش و اهميت يمن براى ايران است و ما براى برگزارى کميسيون مشترک دو کشور در تهران به عنوان گامى جدى در توسعه روابط اعلام آمادگى مى کنيم."

و بلافاصاله مى خوانيم: "بقايى با دعوت رسمى از وزير امور خارجه و ديگر مقامات يمن براى سفر به تهران گفت: از مهم ترين مباحثى که مى توان در کميسيون مشترک دو کشور مطرح کرد سرمايه گذارى گسترده در منطقه آزاد عدن و مناطق آزاد تجارى ايران در خليج فارس و نيز مسير تزانزيت کارا (احتمالا منظور کالاست) از قشم و کيش به عدن است."

در جاى ديگرى از اين گزارش مى خوانيم: "بقايى با بيان اينکه جاى يمن در اجلاس اخير شوراى اجرايى unwto در ايران خالى بود، آمادگى کشورمان را براى ارائه کمک هاى جدى به گردشگران و حمايت از اين کشور در سازمان هاى بين المللى گردشگرى اعلام کرد."

اين نکات تازه از يکسو بيانگر وسعت اختيارات اين نماينده ويژه در امتيازدهى به طرف هاى مذاکره کننده و از سوى ديگر نشان دهنده عزم ايران براى ايجاد تحول در رابطه با دولت هايى ضد ايرانى چون يمن است.

يمن همان کشورى است که سند منتشر شده ويکى ليکس را در مورد ايران تکذيب نکرد و اين سند يکى از عجيب ترين اسناد ضد ايرانى ويکى ليکس بود. بنابر اين سند، مقام هاى آمریکایی از اینکه رییس جمهور یمن يک هواپیمای جاسوسی آمریکایی را که در حال جمع آوری اطلاعات نظامی از ارتش یمن ساقط شده بود، ایرانی عنوان کرد، دچار حیرت شده بودند.

گزارش ارسالی سفارت آمریکا به واشنگتن در دوم آوریل ۲۰۰۷ مى گويد: افسران ارتش یمن روز ۲۷ ماه مارس، یک هواپیمای شناسایی بدون سرنشین آمریکایی (اسکن ایگل) را که آب به ساحل اقیانوس هند در استان حضرالموت آورده بود، پیدا کردند. دفتر ریاست‌جمهوری بلافاصله به سفارت آمریکا اعتراض کرد و خواستار توضیح شد. و یک روز پس از اعتراض دفتر ریاست جمهوری یمن، سفارت امریکا در گفتگو با علی عبدالله صالح تایید کرد که این هواپیمایى شناسایی متعلق به امریکا بوده است. یک روز بعد رسانه‌های یمنی اعلام کردند که این کشور یک هواپیمای جاسوسی ایران را سرنگون کرده است.

نکات بازگفته فوق و ساير سخنانى که پيشتر درباره سفر يمن و مصر از حميد بقايى شنيده بوديم، در نوع خود جالب توجه است. اينکه يمن براى ايران چقدر مهم و باارزش است، اينکه بناست ايران ميزبان کميسيون مشترک دو کشور باشد، اينکه از وزير خارجه و برخى مقام هاى يمنى (شايد براساس پيام ويژه احمدى نژاد) دعوت رسمى شده است، ايران آماده کمک هاى جدى به گردشگران يمنى است و از اين کشور براى سرمايه گذارى در منطقه آزاد ايران در خليج فارس دعوت مى کند، اينها نکاتى است که در گزارش مختصر مجله کوچک و چند برگى داخلى سازمان ميراث فرهنگى آمده است. بدون شک محتواى کامل مذاکرات و پيشنهادات بسيار بيش از اينها و بسيار خواندنى تر از اينهاست.


نظر شما :